Stress

Med dette grepet kuttet Hege hverdagsstresset

- Jeg opplevde at det hjalp meg skikkelig mye!

STRESS: – Da jeg ikke hadde matpreppet, merket jeg at det ofte ble raske løsninger fra butikken, som Fjordland og lignende, forteller Hege. FOTO: Privat
STRESS: – Da jeg ikke hadde matpreppet, merket jeg at det ofte ble raske løsninger fra butikken, som Fjordland og lignende, forteller Hege. FOTO: Privat Vis mer
Publisert

– Jeg prepper fast hver søndag, for mandag til torsdag. Da har jeg laget en plan og handlet inn ingrediensene på torsdagen sånn at jeg har det jeg trenger.

Det forteller Hege Saxeide til KK. Hun snakker om matprepping: Det å lage mat for flere dager på forhånd - slik at vi bare kan plukke med oss en porsjon til matpakka eller enkelt varme opp middagen.

Hege prepper alltid middag, men ofte også frokost og/eller lunsj.

- I helgen har jeg god tid og lager måltidene mine dag for dag.

I denne saken deler Hege sine aller beste tips til andre som er nysgjerrige på matprepping. Det kan nemlig være en god vane å innføre for alle som vil spise sunnere og spare tid (og penger!) på matlagingen.

Deler om livsstil og helse på Instagram

Helt siden Hege utdannet seg som personlig trener i 2017, har hun drevet Instagramkontoen @hegesaxeide.

- Den har gjenspeilet mine interesser gjennom årene, og i en periode delte jeg mer «fitness-relatert» innhold med stereotypiske ting som kaloritelling, muskelvekst og oppskrifter med lite kalorier, forteller Hege.

SOSIALE MEDIER: Hege deler om trening, kosthold og helse på sosiale medier. FOTO: @vestgardenfoto
SOSIALE MEDIER: Hege deler om trening, kosthold og helse på sosiale medier. FOTO: @vestgardenfoto Vis mer

I 2019 flyttet hun til Kristiansand for å ta en bachelor i Folkehelsearbeid. Mot slutten av studiet skiftet fokuset over på helhetlig helse, forteller Hege.

- Jeg var lei av å se på mat som tall, være mye sulten og ville heller fokusere på treningsgleden. I samme tidsperiode kom jeg over temaet ultraprosessert mat, og innså at mye av den proteinrike- og kalorifattige maten var hardt bearbeidet.

Gradvis endret Hege innholdet på Instagram over på en sunn og balansert livsstil med lite prosessert mat som metter, forteller hun.

- Jeg deler fremdeles en del om trening, og selv om jeg fremdeles ønsker å bygge muskler, har jeg først og fremst fokus på å ta vare på kroppen og føle meg vel.

Har matpreppet i mange år

Og en del av å opprettholde en balansert livsstil for Hege, er matprepping. Det har hun drevet med gjennom alle disse årene.

- Det er en vane jeg har verdsatt og funnet hjelpsomt uavhengig av hvilket fokus jeg har hatt, forteller Hege, som deler mye om matprepping på sosiale medier.

Helt siden 2. året på videregående har Hege hatt som vane å forberede mat for hele uka.

- Da hadde jeg flyttet ut og jeg måtte lage middagene mine selv. Da begynte jeg med oppskrifter jeg var vant med at mamma lagde i store kvantum, som lapskaus eller stekt ris. Gradvis prøvde jeg nye oppskrifter og andre måltider.

- Jeg opplevde at det hjalp meg med å spise skikkelig gjennom hverdagen, forteller Hege, som var student og jobbet deltid ved siden av - i tillegg til alt ellers i livet, som trening og det sosiale.

Matlaging tar tid, påpeker Hege, og hun opplevde at preppingen var en måte å hjelpe seg selv i forkant.

- Da hadde jeg «alltid» et måltid klart, som jeg kunne varme opp på tre minutter eller ta med til pausen på jobb. Da jeg ikke hadde det, merket jeg at det ofte ble raske løsninger fra butikken, som Fjordland og lignende.

PREPPER MAT: Hege sparer tid i hverdagen ved å preppe måltider for ukedagene. FOTO: Privat
PREPPER MAT: Hege sparer tid i hverdagen ved å preppe måltider for ukedagene. FOTO: Privat Vis mer

Sunt og tidsbesparende

Hege opplever mange fordeler av matprepping, og hun trekker særlig frem at det hjelper henne med å spise hjemmelaget, sunn mat gjennom uka.

- Mye av det handler om at jeg faktisk har en plan for måltidene, men det hjelper veldig at de også er ferdig laget. På den måten er det lett å ta med som matpakke eller ha klar etter arbeidsdagen. Når jeg ikke har preppet merker jeg hvor tiltak det er å sette i gang med middagen når jeg allerede er sliten og sulten etter jobb, og setter enda større pris på matpreppen når den er på plass igjen.

Det å ha planlagt og forberedt måltidene bidrar også til at Hege spiser variert gjennom dagen.

- Har man ikke en plan for måltidene er det lett å velge brødmat eller grøt til frokost, lunsj og kvelds. Med preppingen har jeg gjerne salater, langpannebrød, wraps og lignende som alternativer.

Ikke minst reduserer matprepping kjappe løsninger, påpeker Hege. Hun har en plan for måltidene og slipper det daglige dilemmaet om «hva skal vi spise i dag», forteller hun.

- Å ha en plan er selvfølgelig noe man kan gjøre uten å matpreppe, så om man føler at man ofte havner i denne problemstillingen kan man starte med å lage en meny for uka selv om man ikke vil matpreppe, tipser Hege, men legger til at det ikke er en selvfølge at man gidder å lage det man har planlagt.

- Så preppingen gir en ekstra garanti for å spise sunt.

Kan spare deg penger

I tillegg merker Hege at matpreppingen er en god idé for lommeboka.

- Så absolutt! Når man matprepper er det lettere å kjøpe ting i større kvantum, noe som ofte har lavere kilopris. Det er også større sannsynlighet for å få brukt opp ingrediensene, i stedet for at man får litt liggende av flere forskjellige ingredienser.

Og fordi Hege kun handler mat én gang i uka, blir det også færre spontane handleturer, hvor det er lett å ta med mer enn man skulle, forteller hun.

- Og, når man ikke har en plan og må bestemme måltider på farten, er det lettere å velge noe som går kjapt å lage, typisk ultraprosessert mat, noe som ofte er dyrere enn å kjøpe råvarer og lage mat fra bunn.

Heges tips til matprepping

Vi spør om Hege vil dele sine beste tips til matprepping, og hun deler gjerne med KKs lesere.

- Hva er typiske matretter du kan preppe?

- Man kan nesten preppe hva som helst, så lag noe du liker godt. Vil du lage noe som blir en sikker vinner kan jeg anbefale gryteretter og supper, det blir ofte bedre av å stå, sier hun, og legger til:

- Det eneste jeg ikke vil anbefale, er å preppe fet fisk til flere dager. Da vil jeg i så fall anbefale å steke den dag for dag, og eventuelt preppe klar tilbehøret.

Og det tar Hege videre til et annet tips:

- Om man ikke liker tanken på å spise det samme flere dager på rad, kan man kun preppe ingredienser i stedet for ferdige måltider og sette sammen ulike varianter ved servering. En kan også preppe for to og to dager i stedet for fire.

EFFEKTIVT: Hege opplever at matpreppingen gjør hverdagen mer effektiv - hun slipper å lure på hva hun skal ha til middag og sparer tid på mathandelen. FOTO: Privat
EFFEKTIVT: Hege opplever at matpreppingen gjør hverdagen mer effektiv - hun slipper å lure på hva hun skal ha til middag og sparer tid på mathandelen. FOTO: Privat Vis mer

- Er det kanskje en fare for å bli lei av å spise det samme gjennom uka? Hva er dine erfaringer her?

- Dette tror jeg er individuelt. Jeg har alltid vært glad i rester, og blir sjeldent lei av å spise det samme. Andre kan oppleve det annerledes.

Prepp derfor basert på dine preferanser, råder Hege.

- Går det fint å spise det samme fire dager på rad, så prepper du fire porsjoner. Om ikke kan du fokusere på ting som kan fryses ned eller lage to og to porsjoner om gangen. Men, det viktigste er at du lager noe du liker, sånn at du i utgangspunktet ser frem til måltidet.

Personlig opplever Hege at hjelpen i å ha maten klar veier mer enn at hun eventuelt går lei den siste dagen. Men som hun påpeker: Vi er forskjellige!

Så, her kan du bare prøve deg frem. Hege deler noen gode råd til de som vil prøve seg på å preppe matpakke og lunsj:

«Tiffany plate» er en av flere «cottage cheese»-baserte mattrender som tar av på TikTok for tida. Vi tester den. Video: Tiffany Magee (TikTok) / Anette Skarpaas Ramm / Mia Engenes Bratlie. Reporter: Emilie Fyhn. Vis mer

Matpakke:

Til matpakke anbefaler Hege å preppe ting som kan fryses.

– Jeg fryser sjeldent ned måltider, men jeg fryser gjerne ned bakst, som proteinrundstykker, pizzasnurrer, porsjonspizza, langpannebrød og lignende. Da tar jeg det opp på morgenen, så er det tint til lunsj.

Lunsj:

Et godt lunsjtips fra Hege er å lage salat.

– Salat er en god måte å få inn grønnsaker, fett og proteiner, men det kan være vanskelig å holde de forskjellige ingrediensene ferske i flere dager, forteller Hege, og fortsetter:

– Der har jeg funnet en god løsning. I stedet for å bruke en matboks vil jeg anbefale glasskrukker med lokk. I de legger du det våteste- eller det som tåler fukt best nederst, og det tørreste øverst.

Hege deler et eksempel - på tacosalat: Salsa, kjøttdeig, bønner, tomat, agurk, paprika, salat og ost. Ved servering heller du salaten over i en skål, rører sammen og drysser over knust nacho-chips.

- Jeg legger retter som skal varmes opp i glassbokser. Dette fordi partikler fra plastbokser kan smitte over på maten når den er varm eller blir varmet opp.

Ekspert: – Veldig smart!

Vi hører også med ernæringsfysiologen, som går god for matprepping:

- Jeg syns måltidsprepping er veldig smart, og jeg gjorde det mye tidligere, spesielt med ungenes lunsj, forteller ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky til KK.

Og Arsky forteller hvorfor det er så smart, ut fra et ernæringsståsted:

- Ved å planlegge måltidene på forhånd kan du ta bedre matvalg og sikre at måltidene er balanserte og næringsrike. Dette gir deg muligheten til å inkludere et variert utvalg av frukt, grønnsaker, proteiner og fullkorn, som alle bidrar til å møte kroppens næringsbehov.

Matprepping gjør det også enklere å kontrollere porsjonsstørrelser, påpeker ernæringsfysiologen: Når du forbereder måltider på forhånd kan du jo måle og veie ingredienser nøyaktig, og det kan kan bidra til å unngå overspising og holde kaloriinntaket under kontroll, for de som har behov for dette.

ERNÆRINGSFYSIOLOG: Gunn Helene Arsky. FOTO: Veronica van Groningen
ERNÆRINGSFYSIOLOG: Gunn Helene Arsky. FOTO: Veronica van Groningen Vis mer

Selv om du må bruke litt tid på selve matpreppingen, vil du til gjengjeld slippe å stresse med matpakka en tidlig tirsdags morgen eller stå sulten i butikken og lure på hva dere skal spise til middag.

- Mange opplever at de har begrenset tid i løpet av dagen, og dette kan føre til at man tyr til hurtigmat eller ferdigretter som kanskje ikke er like sunne, sier Arsky, og fortsetter:

- Måltidsprepping sparer tid i det lange løp, da du kan forberede flere måltider samtidig og deretter oppbevare dem for enkel tilgang gjennom uken. Når sunne måltider allerede er tilgjengelige, er det mindre sannsynlig at du tyr til usunn snacks eller raske alternativer når du blir sulten.

Og dette kan bidra til å redusere inntaket av sukkerholdige eller fete matvarer som ofte er knyttet til negative helseeffekter, understreker hun.

- Ved å tilberede måltider selv har du full kontroll over ingrediensene som brukes. Dette gir deg muligheten til å unngå ingredienser du ikke ønsker, slik som mye salt og sukker som ofte finnes i ferdigmat. Å velge friske, naturlige ingredienser gir en ernæringsmessig fordel.

Ernæringsfysiologens favoritt-prepper

Arsky deler gjerne sine favoritt-prepper med KKs lesere:

Salat på glass

  • Her starter du med å legge de tyngste og mest ikke-absorberende ingrediensene og dressingen i bunnen av et norgesglass, og så fortsette lag på lag med stadig lettere og bløtere ingredienser.
  • Aller øverst plasserer du salatbladene. Så lenge syltetøyglasset holder seg oppreist, vil de sartere ingrediensene holdes trygt atskilt fra dressingen, helt til du skal spise.
  • Med lokket godt lukket, kan salatene klare seg fint i kjøleskapet i inntil 5 dager.
  • Hvis du bruker myke grønnsaker (avokado og tomat) eller mat som er lett bedervelig (ost, egg, kjøtt og fisk) kan du vente med å ha oppi disse ingrediensene til samme dag som du skal spise salaten.

Chiapudding

  • Dette lager du raskt og enkelt på noen minutter, og du har uendelig med smaksvariasjoner å leke deg med.
  • Du kan veldig godt lage en stor porsjon og ha til flere dager fremover.
  • Puddingene holder seg fint i kjøleskapet så lenge de er godt dekket til.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet