MESTRINGSFØLELSE: «Hva har gitt deg mestringsfølelse tidligere?» er ett av 7 spørsmål mental trener Stein Kvalheim råder deg til å stille deg selv. FOTO: NTB scanpix
MESTRINGSFØLELSE: «Hva har gitt deg mestringsfølelse tidligere?» er ett av 7 spørsmål mental trener Stein Kvalheim råder deg til å stille deg selv. FOTO: NTB scanpixVis mer

Mestringsfølelse:

Mental trener Stein Kvalheim: 7 spørsmål du kan stille for å få mer ut av hverdagen

Føler du at du står litt stille i livet? Ta en real runde med deg selv, og finn ut hva du trenger for å kick-starte livet ditt igjen.

Vi har vel alle opplevd å stå litt stille i perioder. Det er lett å bli låst til de samme rutinene, dag ut og dag inn. Det er ingenting galt med rutiner, men noen av oss kan i blant kjenne på følelsen: «Hva får jeg egentlig ut av livet mitt?»

Noen ganger er det også vanskelig å vite hva vi egentlig mangler, eller hvorfor vi mangler motivasjon til å gjøre noe nytt med livene våre.

- Vi vil ofte at omstendigheter, personer eller situasjoner skal endre seg, slik at vi kan bli lykkelige. Tanker som: «Hadde vi bare bodd der, ville vi vært lykkelige», eller «Hadde bare denne ene tingen ordnet seg, ville vi vært lykkelige», er det mange som har, sier mental trener Stein Kvalheim til KK.

LES OGSÅ: Slik kan du tenke deg lykkeligere

MANGLER DU MOTIVASJON?: Da kan det være lurt å ta en ordentlig runde meg deg selv. FOTO: NTB scanpix
MANGLER DU MOTIVASJON?: Da kan det være lurt å ta en ordentlig runde meg deg selv. FOTO: NTB scanpix Vis mer

Dersom du er i en posisjon der du føler at du er låst til rutiner, enkelte personer eller vaner du ikke er fornøyd med, kan det være lurt å sette seg ned for å ta en ordentlig runde med deg selv. Det kan for eksempel være at du har en jobb du egentlig ikke får noe ut av, personer som trekker deg ned, et ønske om å flytte til et nytt sted eller et rett og slett et ønske om en mer produktiv og sunn hverdag.

LES OGSÅ: 5 ting som hjelper deg å nå drømmen

Vi er naturlig redde for forandringer

Kvalheim forklarer at det er viktig å legge fokuset på riktig sted, dersom du ønsker å endre noe i livet ditt. Veien blir lettere å gå dersom du fokuserer på målet, og ikke hindringene. Men det er ikke nødvendigvis enkelt;

- Det er innebygd i oss å se etter ting som kan være farlige. Det å gjøre noe nytt oppleves ofte som en fare, og det er grunnen til at vi ofte beholder vanene våre. Det er enklere å gjøre det samme vi gjorde i går, fordi vi vet at det er trygt, sier Kvalheim.

Dermed kan vi lett bli stående stille. Det er naturlig at det føles skummelt å si opp jobben for å følge drømmene våre, og det er naturlig å være nervøse hvis vi skal flytte til et nytt sted.

LES OGSÅ: Svært mange av oss vil havne i en eksistensiell krise

ENDRINGER: Vi er naturlig redde for forandringer og Kvalheim mener mange ofte gjør det samme hver dag, fordi vi vet at det er trygt. FOTO: NTB scanpix
ENDRINGER: Vi er naturlig redde for forandringer og Kvalheim mener mange ofte gjør det samme hver dag, fordi vi vet at det er trygt. FOTO: NTB scanpix Vis mer

- Det er for eksempel veldig vanlig å holde på gamle venner, selv om vi egentlig ønsker eller trenger noe nytt. Vi er redde for å ende opp alene, og tør dermed ikke gå inn for å gjøre en slik endring i livet. Og så klandrer vi oss selv fordi vi ikke klarer å endre situasjonen, sier Kvalheim.

- Ordtaket «Enhver er sin egen lykkes smed», er mye riktigere enn det folk kanskje tror. Tankegangen vår påvirker alt vi gjør i livet.

LES OGSÅ: Slik får du venner i voksen alder

Still deg selv disse spørsmålene

Hvis du føler at du står stille i livet, kan det være lurt å ta en ordentlig runde med deg selv om hva du kan gjøre for å endre situasjonen. Kvalheim har listet opp noen spørsmål du kan stille deg selv, og de er ment til å få deg til å reflektere over livssituasjonen din - og hva du aktivt kan gjøre for å forbedre den. Tenk på hva du ønsker å forbedre eller endre, og skriv gjerne svarene dine ned på et papir.

- Er du en av de som nå går og henter penn og papir og skriver ned dine svar, ja - da er du på rett vei, sier Kvalheim.

  • Hva har jeg gjort tidligere som har gitt meg mestringsfølelse? Hva føler jeg at jeg mestrer?
  • Hvordan prioriterer jeg ting som hjelper meg fremover nå?
  • Fokuserer jeg på hva jeg får til, eller er fokuset på hvilke hindringer jeg har?
  • Hva kan jeg aktivt gjøre for å få til det jeg ønsker meg?
  • Holder jeg på noe, eller noen, til det dukker opp noe bedre?
  • Venter jeg på at livet skal skje, uten å gjøre noe aktivt selv?
  • Er det noe sunt jeg liker veldig godt å spise, men sjeldent får tid til?

LES OGSÅ: 9 små endringer du kan gjøre i dag for å leve lengre