LIVSSTILSENDRING: Karianne har fått et nytt liv etter at hun innså at hun ikke trenger å ligge på gulvet og hive etter pusten etter en treningsøkt. Nå spiser hun normalt og trener med måte. Foto: Astrid Waller
LIVSSTILSENDRING: Karianne har fått et nytt liv etter at hun innså at hun ikke trenger å ligge på gulvet og hive etter pusten etter en treningsøkt. Nå spiser hun normalt og trener med måte. Foto: Astrid Waller Vis mer

Livstilsendring

Mer mat og ren styrketrening ga Karianne resultatene hun ønsket seg

- Fettprosenten min gikk ned, og jeg fikk merkbart mer muskler.

Karianne Engebretsen (39 år) er gift og mamma til to gutter. Hun bor i Ski og jobber som lærer. Målet hennes er en strammere kropp og et kosthold som det går an å leve med over tid. No pain, no gain!  

I mange år, ja, faktisk helt fram til i fjor vår, aksepterte Karianne Engebretsen det engelske ordtaket som en vedtatt sannhet. Blodsmak i kjeften på joggetur, hårete treningsmål og et rigid kosthold – drømmekroppen krever da slit og sultfølelse, tenkte hun.

Tobarnsmoren fra Ski har alltid vært glad i å trene, og vekten har holdt seg relativt stabil i mange år. Men å finne et kosthold det går an å leve med over tid? Den koden hadde hun aldri helt klarte å knekke. 

– Jeg har aldri vært en jojo-slanker, men livsstilen min har vært jojo-preget. Før kunne jeg veksle mellom perioder med 5–6 treningsøkter i uken og et kosthold som besto av torsk og brokkoli, til perioder der jeg hadde frislipp på alt og droppet trening, forteller hun.

Kom det en ny trenings- eller kostholdstrend, kastet Karianne seg gjerne på den. Lavkarbo, steinalderdietten, periodisk fasting; hun har prøvd dem alle og flere til. Frokost spiste hun aldri, og kostholdet for øvrig besto av minimalt med karbohydrater. Ofte lagde hun seg egne varianter av familiemiddagene.

LES OGSÅ: -For mange handler kosthold og trening først og fremst om utseende, ikke helse

– Før følte jeg meg alltid fysen utover ettermiddagen og kvelden. Det var ofte en kamp for å stå imot søtsuget. Når man har det sånn, klarer man ikke å leve med det samme kostholdet over tid, forklarer hun. 

For en tid tilbake opplevde Karianne at begge foreldrene hennes ble alvorlig syke og døde med to års mellomrom. 

– Jeg følte at jeg måtte legge meg selv og mine behov litt til siden og hadde fullt fokus på dem rundt meg, forteller hun.

Da livet etter hvert gikk tilbake til sine vante rutiner, kjente Karianne at det endelig var tid til å tenke på seg selv. 

– Jeg kjente et økende behov for å bli sterkere. Jeg vet jo også at styrketrening er viktigere nå som jeg snart er 40 år, sier hun.

Begynte å trene mer styrke og mindre kondisjon  

I fjor vår meldte hun seg derfor på kurs hos coach Silje Mariela Westby, som har særlig fokus på styrketrening for jenter. 

Løfteteknikken satt fort, styrketrening ble raskt gøy, og Karianne merket tidlig at kroppen fikk mer muskler. Av coachen sin fikk hun en periode forbud mot å drive kondisjonstrening, treningsuken skulle bestå av fire enkle styrketreningsøkter. Også kostholdet ble endret. Karianne fikk beskjed om at hun skulle spise mer, mye mer. Frokosten ble gjeninnført, det samme ble karbohydrater. 

– Silje Mariela var veldig opptatt av at jeg ikke skulle i gang med et nytt regime som gikk i vasken etter en stund. Vi satte opp realistiske mål. For meg var det viktig at halvparten av treningsøktene kunne gjøres hjemme. Med to barn og en travel jobb er det urealistisk å tro at man skal komme seg på treningsstudio flere dager i uken, forteller hun. 

Følte hun trente for lite og spiste for mye 

I starten fant hun det uvant og nesten ubehagelig å spise så mye som hun gjorde. På trening syntes hun heller ikke at hun ble sliten nok.

– Jeg tenkte: Er dette alt jeg skal gjøre? Jeg tenkte at jeg burde synke sammen på gulvet og kjenne melkesyren pumpe etter hver økt. Jeg følte at jeg spiste altfor mye og trente for lett, sier hun og ler. Kroppen responderte likevel raskt på omleggingen. Vekten holdt seg stabil, men kroppsfasongen endret seg.

– Fettprosenten min gikk ned, og jeg fikk merkbart mer muskler. Tidligere har fettet særlig plassert seg på rumpe og lår. Nå mistet jeg endelig fett på disse stedene og fikk andre proporsjoner. Jeg føler meg strammere og mer fit, oppsummerer Karianne.

Det nye kostholdet har gitt henne en bedre døgnrytme, økt metthetsfølelse og mindre trang til søtsaker på ukedagene. I dag spiser Karianne det samme som de andre i familien og gjør ting enkelt. Hun har lært at sunn livsstil egentlig ikke er noe hokus-pokus. 

– Jeg synes likevel det er viktig å få fram at jeg ikke har funnet en magisk ytre faktor som gir meg wow-følelsen hele tiden. Det finnes ikke en diett eller et treningsopplegg som kan løse alle floker i livet. Nettopp den innsikten gjør at jeg har det bedre. Jeg er fortsatt den samme, jeg stresser og kjenner på tidsklemma. Men nå aksepterer jeg i større grad at livet er sånn. Jeg har det bedre nå fordi jeg tenker: Cut the crap – keep it simple! 

LES OGSÅ: 7 matvarer du bør spise hver dag

Kariannes metode 

En typisk matdag på hverdager: 

Frokost:
1 stor porsjon havregryn med mandelmelk, 1 neve nøtter og frø + 1 scoop med proteinpulver. 1 ss omega-3-olje.

Lunsj: 
3 skiver grovbrød, 1 stor boks makrell i tomat, 1 gulrot.

Mellommåltid før -trening:
Et par speltlomper med kokt skinke og en banan.

Sen middag:
Ren fisk eller kjøtt.
Potet, ris eller pasta.
Masse grønnsaker. 

Treningsuken: 
Totalt 4 økter, 1 kondisjon – og tre styrketreningsøkter. En typisk styrketreningsøkt ser slik ut: 

 

  • Markløft:  4 x 4–6 repetisjoner
  • Gående utfall: 3 x 8 repetisjoner på hver side 
  • Skulderpress: 3 x 8–10 repetisjoner 
  • Nedtrekk, bredt grep: 3 x 8–10 repetisjoner 
  • Kneetucks på pilatesball: 2 x 8 repetisjoner
     
BEDRE LIV: Etter lang tid med både mentale og fysiske plager ble Monica utredet for matintoleranse. I dag er hun kvitt både angst og fordøyelsesbesvær. Foto: Tomm W. Christiansen
BEDRE LIV: Etter lang tid med både mentale og fysiske plager ble Monica utredet for matintoleranse. I dag er hun kvitt både angst og fordøyelsesbesvær. Foto: Tomm W. Christiansen Vis mer

LES OGSÅ: Dette bør du IKKE spise etter trening

Endelig kom energien tilbake

Monica Brenden Nyhagen er (40 år) og har kjæreste og to barn. Hun bor i Arendal, og jobber som pedagogisk leder i barnehage. Målet hennes er en frisk kropp, uten mage- og fordøyelsesplager og energi som varer hele dagen.

Etter to år med stadig tilbakevendende lungebetennelse, angst, null energi og konstante magesmerter og fordøyelsesplager følte Monica Brenden Nyhagen seg rådvill. Hvorfor er jeg så mye syk og sliten, undret tobarnsmoren, som bor i Arendal. Fastlegen mente hun var stresset, et svar Monica ikke slo seg til ro med. 

– Jeg hadde mye som stresset meg, men jeg mente selv at jeg kunne håndtere det om jeg bare fikk være frisk. Jeg visste at det måtte være noe mer enn stress som lå bak. 

Først og fremst ønsket Monica seg en frisk kropp og energi til å takle hverdagen. Hun savnet å ha overskudd nok til både jobb, familie, kjæreste og trening. I fjor vinter tok hun kontakt med Fedon Lindbergs klinikk. Testene deres viste at Monica reagerte på hvetemel, egg, melk, poteter og mais, og hun fikk beskjed om å kutte dette fra kostholdet. F

ørst syntes hun det var litt voldsomt og fryktet at hun ville bli den sære damen som ingen orket å invitere på middag. Da Monica etter hvert fant gode løsninger, som å bake sine egne knekkebrød, og forsto hvor mye hun faktisk kan spise, ble den nye livsstilen helt overkommelig.

Etter to måneder merket hun også endringen på kroppen. Hun gikk ned tre kilo, hovedsakelig rundt midjen. Energien kom tilbake, allergi og migrene forsvant, angsten dempet seg, og magen slo seg ikke lenger vrang etter hvert måltid. 

– Tidligere hadde jeg så mye magesmerter at jeg ofte måtte legge meg ned på gulvet etter at jeg hadde spist. Nå kjenner jeg endelig at jeg igjen kan leve det livet jeg ønsker å leve. Jeg orker hverdagen

LES OGSÅ: 5 tips til bedre helse

Selv tror Monica at forbedringene skyldes en ny og bedre bakterieflora i tarmen. 

– Det gamle kostholdet ga meg konstant små betennelser i tarmsystemet. Det førte til at jeg ikke tok opp næringsstoffene på en god måte, noe som igjen ga ringvirkninger. Nå går fordøyelsesprosessen som den skal. 

Selv om hun tidvis kan savne både hvetebakst og kaker, er ikke Monica i tvil om at det er vel verdt å leve uten. 

– Jeg er jo frisk. Å være frisk og ha masse energi i hverdagen er viktigere enn å kunne spise alt mulig, sier tobarnsmoren og presiserer at kostholdet hennes også gir rom for utskeielser. 

– Jeg elsker godteri, og det finnes mange varianter jeg kan spise. I tillegg koser jeg meg med rødvin i helgene. Jeg trenger aldri å telle kalorier eller å måle opp mengden mat. Det føles utrolig bra, skryter hun. I vinter begynte Monica på kurs i yoga og mindfullnes. Å holde stress borte fra livet hjelper også kroppen i balanse. 

Selv om vekten ikke har endret seg i stor grad, er forholdet til kroppen bedre enn det noen gang har vært. 

– Jeg er blitt glad i kroppen min igjen. Det viktigste for meg er ikke å ha en flat mage, men en sunn kropp. Selv om jeg har dager hvor jeg kan legge merke til strekkmerker eller aldringstegn i speilet, drar det meg ikke ned. Jeg tenker: Hva så? Jeg har nettopp løpt en mil. Kroppen min virker!

redaksjonen@kk.no

LES OGSÅ: Sunn mat til under 10 kroner

Monicas metode 

En typisk matdag midt i uken: 

Frokost: Hjemmebakte knekkebrød med en hel boks makrell i tomat og et glass appelsinjuice. Kosttilskudd og omega-3. Knekkebrødene er uten hvetemel og inneholder sesamfrø, havregryn og gresskarkjerner, linfrø etc. 

Lunsj: De dagene vi har varmmat på jobben, spiser jeg gjerne laks og grønnsaker. Lager jeg matpakke, tar jeg gjerne en salat med tunfisk. 

Mellommåltid: Soya-yoghurt. Jeg bruker yoghurt naturell og blander den med friske bær og hjemmelaget mysli. 

Middag: Kjøtt eller fisk med masse grønnsaker til, av og til litt ris. Sushi er en favoritt. Det samme er suppe laget fra bunnen av. 

Kveldsmat: Er jeg sulten på kvelden, spiser jeg litt grønnsaker, to knekkebrød eller litt middagsrester. 

Treningsuken:
Jeg elsker å løpe og prøver å få tre joggeturer hver uke – en på 5 km, en på 10 km og en intervalløkt. Da løper jeg gjerne bakkeintervaller i en motbakke i nabolaget. 10 turer opp og ned. I helgen går jeg gjerne en lang tur med kjæresten og hunden vår. 

redaksjonen@kk.no Denne reportasjen står også i KK nr 15/16, 2017

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: