Fett

Metoden som gjør at du forbrenner mest mulig fett på kortest mulig tid

Det er spesielt én ting som er svært viktig.

FORBRENNING: De fleste av oss trener nok for å forbrenne fett og kalorier -  men hvordan forbrenner man egentlig mest mulig fett?  Foto: © Glowimages/Corbis
FORBRENNING: De fleste av oss trener nok for å forbrenne fett og kalorier - men hvordan forbrenner man egentlig mest mulig fett? Foto: © Glowimages/Corbis Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi vet alle at hvis man vil ned i vekt, da er det kun én ting som virkelig fungerer - trene og spise sunt. Altså at man forbrenner flere kalorier ved hjelp av daglig aktivitet og trening, enn man inntar gjennom mat og drikke. Men hvordan forbrenner man egentlig mest mulig fett?

- For å forbrenne fett generelt, så er man jo nødt til å være fysisk aktiv samtidig som man har et kosthold som er variert, med mye frukt og grønnsaker, grove kornprodukter, magre melkeprodukter og sunt og riktig fett, forklarer Pia Kristine Larsen, som er ernæringsfysiolog ved Oslo Medisinske Senter. 

LES OGSÅ: Slik får du mindre fett og mer muskler

- Styrketrening er svært viktig

Men vil du øke fettforbrenningen til det maksimale, er dette også svært viktig:

- Du trenger ikke nødvendigvis å øke antall treningsøkter, men du må øke intensiteten. Høy intensitet gjør at man forbrenner mest mulig fett på kortest tid.

En annen svært viktig ting er å trene opp musklene via styrketrening. Da vil de nemlig forbrenne mer fett i kroppen på generell basis, enten du trener eller slapper av. I tillegg er det lurt å velge en treningsform man liker, slik at det er større sjanse for at økten gjentas. Likevel er det en ting til man bør passe på når man tenker på maks fettforbrenning.

- Det er jo likevel sånn at treningen bør være variert og at man bør trene styrke for å øke muskelmasse. Mer muskler i kroppen vil bidra med økt hvileforbrenning, som vil være svært nyttig om man ønsker litt høyere forbrenning.

LES OGSÅ: Treningen som ikke gir vektnedgang

<strong>ENKELT:</strong> Pia Kristine Larsen mener at svaret på maksimal fettforbrenning er enkelt. Spis sunt og tren intensivt.
ENKELT: Pia Kristine Larsen mener at svaret på maksimal fettforbrenning er enkelt. Spis sunt og tren intensivt. Vis mer

Dette bør du spise

Som nevnt over skal kostholdet være variert, med grove kornprodukter, frukt og grønt, melkeprodukter og sunt fett. Men det er noen matvarer som er bedre enn andre på å få maskineriet i gang? Larsen er enig i at disse matvarene får jobben gjort, og presiserer at et sunt kosthold ikke trenger å være så komplisert som det noen gang kan fremstilles.

- En grov brødskive med mager ost og kokt skinke, er det for eksempel helt topp for fettforbrenningen, sier hun.

Andre ting du gjør lurt i å spise er:  

1. Chili / Cayennepepper: Det samme stoffet som gjør at det smaker sterkt, gjør også at kroppen varmes opp, som igjen gjør at kaloriene smelter bort. Fettforbrenningen øker!

2. Rent kjøtt: Kanskje overraskende, men det høye proteininnholdet

3. Linser: Disse innholder mye jern, som hjelper kroppen å forbrenne fett.

4. Magre melkeprodukter: Med et høyt innhold av kalsium og vitamin D, sørger disse for å opprettholde muskelmassen som igjen forbrenner fettet.

5. Kornprodukter: Kroppen vår bruker dobbelt så mange kalorier på å forbrenne grove kornprodukter, som den bruker på å forbrenne prosessuert mat. Sats gjerne på havregryn eller brun ris.

Oppsummert: Oppskriften for å forbrenne maks fett, er altså trening med fokus på høy intensitet og styrke, samt riktig mat (grovt, lett og sunt). 

LES OGSÅ: Slik blir du en bedre løper

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer