MIKROGRØNT: Små er de, men mikrogrønt er faktisk noe av det sunneste du kan spise.  Foto: PantherMedia / All Over Press
MIKROGRØNT: Små er de, men mikrogrønt er faktisk noe av det sunneste du kan spise. Foto: PantherMedia / All Over Press
Kosthold

Mikrogrønt er supermaten du bør spise nå

Bittesmå, men sprekkfulle av sunnhet.

Glem alger og shots av gress som smaker fiskemat og høysåte.

Med mikrogrønt tilfører du både næring, frisk smak og et fresht utseende til maten din.

Hva er egentlig mikrogrønt?

Jo, det er rett og slett «grøntfôr» fra grønnsaker, salater og urteplanter som blir høstet på et svært tidlig stadie, er gjerne kun to til fem centimeter høye, og består av en stilk og små blader.

Disse kuttes rett over jorden når de høstes (ikke å forveksle med spirer som dyrkes frem i vann, og består av frø, rot, stilk og uutviklede blader).

Som KK.no tidligere har skrevet, viser studier at nesten alle sorter av mikrogrønt har mellom fire og seks ganger så mye næringsstoffer som den fullvoksne planten.

Bruk de gjerne som variasjon til spirer, men fortsett å spise grønnsakene dine. Enten det er av den fullvoksne varianten eller babygrønnsaker, vil det sikre dine fem om dagen.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise bønnespirer

SPIRER: Små og krøllete. Brokkolispirer er sunne som dagen er lang. Foto: PantherMedia / All Over Press
SPIRER: Små og krøllete. Brokkolispirer er sunne som dagen er lang. Foto: PantherMedia / All Over Press Vis mer

Brokkolispirer er aller best

Apropos spirer. Velger du brokkolispirer har disse enda høyre næringstetthet enn sin fullvokste modergrønnsak.

(Saken fortsetter under bildet)






KK.no har tidligere skrevet om studien som kom frem til at spirene er hele 50 ganger sterkere enn brokkoli når det kommer til sulforafan, et stoff som også finnes i blomkål, løk og hvitløk.

DYRK I VINDUSKARMEN:Som erteskudd i en vinduskarm. Ja, disse kan du spire og gro selv. Foto: PantherMedia / All Over Press
DYRK I VINDUSKARMEN:Som erteskudd i en vinduskarm. Ja, disse kan du spire og gro selv. Foto: PantherMedia / All Over Press Vis mer
BRA FOR MAGEN:Korn er mer enn brød... Spiret korn piffer opp salaten din. Foto: PantherMedia / All Over press
BRA FOR MAGEN:Korn er mer enn brød... Spiret korn piffer opp salaten din. Foto: PantherMedia / All Over press Vis mer
PROPPFULLE AV VITAMINER: Drømmen er å plukke fra egen åker... Noen steder begynner sesongen allerede i mai! Foto: PantherMedia / All Over Press
PROPPFULLE AV VITAMINER: Drømmen er å plukke fra egen åker... Noen steder begynner sesongen allerede i mai! Foto: PantherMedia / All Over Press Vis mer

Sesongens helsebomber

Andre sikre matvalg du kan gå for i tiden som kommer, er erteskudd.





Søte og gode som sukkererter kan disse sørge for bra fordøyelse, immunsystem og sterkere beinbygning med sitt høye innhold av fiber, vitamin C og K.

Og du like gjerne dyrke dem selv - på kjøkkenbenken din.

Vil du gi noe ekstra til salaten din, strør du over spiret korn, som har en annen næringsprofil enn vanlig korn, og bidrar med masse vitaminer og mineraler kroppen din har bruk for.

(Saken fortsetter under bildet)





Enkelte som får oppblåst mage av å spise brød, har opplevd bedre toleranse for slike spirete korn, opplyser ernæringsfysiolog Tamara Duker Freuman på Health.usnews.

Vi går også inn i sesongen for bær. Nå får vi riktignok tak i importerte bær så og si året rundt, men når muligheten byr seg til å sanke egne, usprøytede og naturlig fremvokste helsebomber, ja, da er valget enkelt! Og smaksforskjellen er jo udiskutabel.

(Saken fortsetter under bildet)





Ta jordbærene, for eksempel, som er først ute til å modnes av alle bærene.

Et høyt innhold av fiber, antioksidanter og C-vitaminer sørger for optimale forhold for fordøyelsen, øker nivået av det gode kolesterolet, senker blodtrykket og virker krefthemmende skriver helsenettstedet WebMD.

LES OGSÅ: Fråts med god samvittighet
Til forsiden