KREFT: Det er ingen garantier mot kreft, men det er noen grep vi kan gjøre for å redusere risikoen. FOTO: NTB Scanpix
KREFT: Det er ingen garantier mot kreft, men det er noen grep vi kan gjøre for å redusere risikoen. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Kreft:

Mye sukker, salt og rødt kjøtt kan øke risikoen for kreft

- Minst ett av tre krefttilfeller har sammenheng med levemåten vår, forteller Anne Lise Ryel i Kreftforeningen.

Et sunt kosthold kan redusere risikoen for flere sykdommer, som hjerte- og karsykdom, diabetes og kreft. For selv om man ikke vet hva som er årsaken til kreft og hvorfor noen får det, vet man imidlertid om noen faktorer som kan øke risikoen, og ifølge Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen er livsstilen vår viktig.

- Minst ett av tre krefttilfeller har sammenheng med levemåten vår. Vi har ingen garanti mot å utvikle kreft, men vi kan ta noen valg som reduserer risikoen.

Spesielt viktig, forteller hun, er et sunt kosthold og en sunn vekt.

- Foruten å være røykfri er det nest viktigste du selv kan gjøre å unngå overvekt og fedme. I dag vet vi at det å være overvektig øker risikoen for utvikling av hele 11 ulike kreftformer.

LES OGSÅ: Festrøyk øker risikoen for sykdom og død

Frukt og grønt kan redusere risikoen

- De generelle rådene for å redusere risikoen for kreft innebærer å opprettholde en normal kroppsvekt, være i fysisk aktivitet, ikke røyke samt ha et variert kosthold – gjerne i tråd med kostrådene som er utviklet for å forebygge livsstilssykdommer som inkluderer kreft, sier Vegard Lysne, klinisk ernæringsfysiolog og stipendiat ved Universitetet i Bergen.

- Høyt inntak av alkohol er en risikofaktor for mange krefttyper, så å være måteholden med alkohol er også et viktig råd. Et høyt og variert inntak av frukt og grønnsaker har også vist seg å redusere risikoen for en rekke krefttyper, og det samme er tilfellet for fullkorn – som bør være førstevalget i brødhyllen.

Han påpeker at dette er forebyggende råd mot kreft, ikke kostholdsråd for de som har en kreftsykdom.

LES OGSÅ: Er du overvektig uten å vite det?

Reduser sukkerinntaket

I tillegg til at røyken bør stumpes og vi bør være måteholdne med alkoholen er vi også anbefalt å begrense inntaket vårt av rødt kjøtt og sukker.

- Nøyaktig hvordan rødt kjøtt bidrar til økt kreftrisiko er foreløpig uklart, men dataene er tydelige nok til å slå fast at spesielt bearbeidet kjøtt bidrar til økt risiko, og at rødt kjøtt sannsynligvis også bidrar, forteller Lysne.

- En mulighet er at det dannes stoffer under varmebehandling som kan øke risikoen, og en annen hypotese er at hemjern - en jernforbindelse som det er mye av i rødt kjøtt - kan være med å skade cellene i tarmen, forklarer han.

Det er i dag ikke vist at sukker i seg selv øker risikoen for kreft, men Ryel i Kreftforeningen mener det er grunnlag for å si at et høyt sukkerinntak kan påvirke kreftrisiko indirekte ved overvekt.

- Mat og drikke med mye tilsatt sukker gir mange kalorier og lite næring. Dersom kostholdet ditt inneholder mye av denne type mat kan det føre til overvekt. Å unngå overvekt og fedme er noe av det viktigste du kan gjøre for å redusere din egen risiko for mange helseproblemer og sykdommer, blant annet for kreft. Vi anbefaler derfor å redusere sukkerinntaket, dersom du har et høyt sukkerinntak.

- Et høyt inntak av sukker er også en indikator på at kostholdet totalt sett har rom for forbedring, så det kan henge sammen med andre kostholdsfaktorer som kan påvirke kreftrisikoen i negativ retning, påpeker Lysne.

LES OGSÅ: Rådene som hjelper deg å redusere sukkerinntaket

SUNT: Frukt og grønt kan redusere risikoen for kreft, mens et for høyt inntak av salt, sukker og alkohol kan øke den. FOTO: NTB Scanpix
SUNT: Frukt og grønt kan redusere risikoen for kreft, mens et for høyt inntak av salt, sukker og alkohol kan øke den. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Vi spiser stadig for mye sukker, salt og kjøtt

Ifølge rapporten «Utviklingen i norsk kosthold», som utarbeides av Helsedirektoratet hvert år ut av Helsedirektoratet, har sukkerinntaket vårt gått betydelig ned de siste årene, men vi spiser fortsatt for mye.

Anbefalingen er at maks 10 prosent av det totale energiinntaket kommer fra sukker, mens vi i dag ligger på omkring 12. Samme rapport viser at vi spiser langt mer frukt og grønnsaker enn tidligere, men også stadig for mye salt og mer rødt kjøtt. Daglig saltinntak hos gjennomsnittsnordmannen er i dag beregnet til omtrent 10 gram.

- Optimalt sett ønsker man å begrense det daglige saltinntaket til 5 gram, mens vi i dag spiser omtrent det dobbelte. Den sterkeste sammenhengen mellom salt og kreftrisiko er med kreft i magesekken, hvor det er kjent at bakterien helicobacter kan interagere med saltet og øke risikoen for kreft, forteller Lysne.

Anbefalingene helsemyndighetene gir om rødt og bearbeidet kjøtt er at vi holder oss til rundt 500 gram per uke.

LES OGSÅ: Så mange salte nøtter kan du spise

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: