NED I VEKT PÅ KORT TID?: Å sulte seg eller ty til drastiske slankekurer for å gå raskt ned i vekt nå, er ingen bra løsning - hverken for kropp eller helse.  Foto: Shutterstock / Photographee.eu
NED I VEKT PÅ KORT TID?: Å sulte seg eller ty til drastiske slankekurer for å gå raskt ned i vekt nå, er ingen bra løsning - hverken for kropp eller helse. Foto: Shutterstock / Photographee.euVis mer

Slanking

Én god grunn til at du IKKE bør «lynslanke» deg nå

Kan ødelegge forbrenningen din i lang tid fremover.

Endelig er sommeren er her, og etter en lang vinter er det nok flere som angrer på at de ikke har trent mer de siste månedene. Mange begynner derfor å panikkslanke seg i juni ved å spise veldig lite og trene veldig mye.

Det kan føre til flere alvorlige konsekvenser, som det er vanskelig å rette opp i.

LES OGSÅ: De vanligste slanketabbene våre

- Ekspress-slanking/lynslankingkan føre til tap av muskelmasse, nedsatt energi og mangel på næringsstoffer. Når man taper muskelmasse går også den naturlige forbrenningen ned, samtidig som man kan bli mer utsatt for skader, sier Maria Arlen Larsen, lege og forsker på ernæring, fedme og fettforbrenning.

Hurtigslanking innebærer ofte «kurer», eller andre grep som det er vanskelig å leve med over lang tid.

- Da faller man fort tilbake til gamle vaner når «kuren» er over, og man går opp i vekt igjen. Kort oppsummert får man mest sannsynlig ikke en endring som varer, og den vekten man går opp er bare fett, og ikke de musklene man har tapt, sier hun. 

Den vekten man går opp er bare fett, og ikke de musklene man har tapt

Ta av muskelmasse

Den viktigste grunnen til at man bør unngå hurtigslanking er altså tap av muskelmasse (etter hvert som kroppen forbrenner alt av fett og karbohydrat, så tærer den på muskler), som fører til redusert forbrenning. Eksempler på hurtigslanking er lavkaloridietter, GI–dietten og Atkins-dietten. Larsen forteller at hun ikke liker ordet slanking.

- Om man ønsker å gå ned i vekt eller få en bedre kroppsammensetning, er det vaner som må endres. Vanene må også opprettholdes dersom man ønsker å få resultater som varer, altså en livsstilsendring, sier hun.  

Redusert muskelmasse gjør med andre ord at man lettere legger på seg igjen etter vekttapet. I tillegg kan slike hurtige slankemetoder føre til hormonforstyrrelser, hodepine og andre plager, forklarer Jøranson.

- Hjernen trenger tross alt ganske mange kalorier for å fungere optimalt, sier han.

Man bør ha fokus på å få i seg nok næring gjennom mat som man liker.

- Flere studier peker på at det er fordelaktig å få i seg nok proteinrik mat, da dette har vist seg å gi en mer langvarig metthet. Samtidig kan det være med på å motvirke tap av muskelmasse, sier Arlen Larsen.

Målet bør være å få en sunnere livsstil som kan vare, minimere tap av muskelmasse og dermed få en bedre kroppssammensetning.

LES OGSÅ: Derfor bør du kvitte deg med badevekten

SETT DEG MÅL: Sett deg konkrete mål, og finn din indre motivasjon til hvorfor du ønsker å oppnå målet. Foto: Shutterstock / Piotr Marcinski
SETT DEG MÅL: Sett deg konkrete mål, og finn din indre motivasjon til hvorfor du ønsker å oppnå målet. Foto: Shutterstock / Piotr Marcinski Vis mer

Tenk langsiktig

Det beste er uten tvil å få en oversikt over din livsstil og hvilke mål du ønsker å oppnå, for så å gjøre målrettede og stegvise endringer i livsstilen.

- Det blir anbefalt å gå ned mellom 0,5 og 1 kg i uken. Da kan man telle seg bakover i kalenderen for å se når man bør begynne for å nå målet, sier Kristian Jøranson, personlig trener og leder for helsestudio på Spicheren treningssenter. Treningen bør være noe man liker slik at man kan gjøre det over tid, og ikke blir lei. 

- Det kan være et godt helsefremmende tiltak å bruke aktiv transport til og fra jobb og skole. På den måten kan man få gjennomført tiden helsedirektoratet anbefaler med daglig fysisk aktivitet, sier han.

På samme måte som lite muskelmasse, eller tap av det, vil påvirke forbrenningen negativt, vil det motsatte ha en positiv effekt. Jo mer muskelmasse du har, jo bedre blir forbrenningen.  

- Det er også viktig å huske på at vanlige kroppsvekter ikke tar hensyn om hva kroppen består av, muskler eller fett. Det å måle midjemål eller hoftemål er en enkel metode som også kan være en pekepinn mot bedre form, og bedre kroppsammensetning, sier Arlen Larsen.

LES OGSÅ: Så mye kan du øke forbrenningen med styrketrening

LES OGSÅ: Slik kan du spise deg slank

Gode råd

Lege Maria Arlen Larsen gir følgende tips til dem som ønsker å gå ned i vekt, og få en varig livsstilsendring:

1. Sett deg konkrete mål, og finn din indre motivasjon til hvorfor du ønsker å oppnå målet.

2. Planlegg og sett oppnåelige delmål, og vurder fremgangen underveis. Modifiser målene dersom de er satt for høyt. Det er viktig med mestring og positiv fremgang for å opprettholde motivasjonen.

3. Gjør små, men riktige endringer i kostholdet. Ikke gjør endringer som ligger langt fra dine vanlige vaner.

4. Få i deg nok måltider, samt næringsrik mat. Riktig mengde proteiner og fett er viktig.

5. Vær aktiv hver dag, og finn en aktivitet som gir deg glede. Lag aktivitetsavtaler med venner. Suppler gjerne med litt styrketrening for å motvirke muskeltap.

6. Fokuser på at målet er en sunnere kropp, og bedre kroppsammensetning (altså bedre balanse mellom fett og muskler), og ikke kun på vektreduksjon.

LES OGSÅ: Så sakte bør du gå ned i vekt

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: