FORKJØLELSE PÅ VEI? Våre eksperter er enige 
i at vi trenger både skikkelig mat og påfyll av vitaminer.  Foto: Shutterstock / Stokkete
FORKJØLELSE PÅ VEI? Våre eksperter er enige i at vi trenger både skikkelig mat og påfyll av vitaminer. Foto: Shutterstock / Stokkete Vis mer

Forkjølelse

Nå er det høysesong for forkjølelse

Ekspertene forteller hvordan du kan holde forkjølelse og luftveisinfeksjoner på avstand.

Det kribler i halsen, nesa renner og hodet føles som en tåkedott. Ikke er du frisk, og ikke er du ordentlig syk. Kanskje har du litt feber, det føles i alle fall sånn. Alt blir et ork, og for noen topper forkjølelsen seg med betennelse i bihuler, halsen eller lungene.

Ta deg selv på alvor, bruk tid på å spise skikkelig mat, ta vitamintilskudd og vær snill med kroppen din, så holder du deg friskere, er ekspertene enige om. Her får du resten av rådene deres:

LES OGSÅ: Blir du ofte forkjølet? 

Lege Joakim Iversen: – Sørg for god søvn og riktige næringsstoffer

Lege Joakim Iversen driver Senter for livsstilsmedisin på Lysaker utenfor Oslo sentrum, sammen med en ernæringsterapeut og en bodyworker/ coach. 

SOV NOK: – Du kan selv forebygge sykdom ved å få nok søvn, redusere stress og spise mat som er bra for kroppen, sier lege Joakim Iversen.
SOV NOK: – Du kan selv forebygge sykdom ved å få nok søvn, redusere stress og spise mat som er bra for kroppen, sier lege Joakim Iversen. Vis mer

– For lite søvn øker risikoen for forkjølelse. Få minst åtte timer søvn om natten. Ikke stå opp mer enn en time senere i helgen, så du ikke forstyrrer døgnrytmen. Unngå for mye stress. Det svekker immunforsvaret. Hvis du likevel har hatt lett for å bli syk om vinteren, sørg for at du ikke mangler noen næringsstoffer som er viktige for immunforsvaret. 

Hvilke vitaminer og mineraler er gunstig å få i seg? 

– Det er sannsynlig at sinktilskudd kan hjelpe til å forebygge forkjølelse. Ved fysisk stress eller betydelig kulde kan det være nyttig med gramdoser med C-vitamin. For å vedlikeholde sunne sommerverdier av D-vitamin, kan det være nødvendig med tilskudd i måneder med r i navnet. Forskning viser at D-vitaminmangel er forbundet med økt risiko for influensa. 

I Norge har vi selenfattig jord, og det kan se ut som det er en sammenheng mellom dårligere selenstatus og mer alvorlig forløp av enkelte virusinfeksjoner som influensa type A, men det er uvisst hvilken effekt selen kan ha i forebygging eller behandling. 

Hvilke alternative metoder kan styrke immunforsvaret?

– Det handler mer om å holde immunforsvaret i stand med fornuftig livsførsel snarere enn 
å styrke det med en pille eller behandling. 

Hvor viktig er det med god håndhygiene? 

– Det mangler studier av god kvalitet som kan si noe om hvorvidt håndvasking er effektivt for å forebygge spredning av influensa. Influensavirus over­lever i flere timer på harde overflater, men så vidt meg bekjent, er det lite som tyder på at smitte herfra spiller en betydningsfull rolle. Det skjer først og fremst ved dråpesmitte som fra nysing og hosting fra en smittebærende person.

På hendene holder viruset ut i minutter. Håndvask er altså bare hensiktsmessig like etter kontakt med potensielt smitteførende materiale. For å unngå smittespredning er det nok viktigere å være hensynsfull med hosting og nysing.

Hvordan bli raskere frisk?

– Hvis man først har blitt syk, er det ikke for sent å iverksette tiltak for å forebygge neste sykdomsepisode. 

Hva gjør du selv for å unngå forkjølelse og problemer med luftveiene? 

– Jeg følger mine egne anbefalinger om nok søvn, begrense stress og få i meg næringsstoffer som er viktige for immunforsvaret. Jeg tar tilskudd etter behov. 

http://www.kk.no/annet/er-det-influensa-eller-forkj%C3%B8lelse-24105LES OGSÅ: Er det influensa eller forkjølelse? 

Akupunktør og homeopat Irene Korsmo: – Kosthold og urter kan forebygge sykdom

Irene Korsmo er akupunktør og homeopat ved Eureka Kiropraktikk og Helhetlig Helse i Sandvika utenfor Oslo.

– Kostholdet er viktig; nok grønnsaker, antioksidanter fra mørke villbær, gjerne fryste. Litt frukt, nøtter, frø, korn hvis man tåler det. Velg rent kjøtt, fisk, fugl, skalldyr og egg. Melkeprodukter for dem som tåler det, sunt, kaldpresset fett fra oliven, raps, linfrø, kokos og smør. Spis lite sukker og søtt, heller litt mørk sjokolade. 

SJEKK HVA DU TRENGER: – Hvis du ofte er småsyk gjelder det å finne de riktige midlene for å stimulere kroppens evne til å holde seg frisk, sier Irene Korsmo. Foto: Privat
SJEKK HVA DU TRENGER: – Hvis du ofte er småsyk gjelder det å finne de riktige midlene for å stimulere kroppens evne til å holde seg frisk, sier Irene Korsmo. Foto: Privat Vis mer

Spis gjerne grønnsaker og bær rå, for varmebehandling kan ødelegge enzymene i maten. Juice og frukt inneholder mye fruktsukker, så begrens dette. Hvitløk, timian, oregano, ingefær, nellik og hyll er gode urter for luftveiene. 

Å bli for sliten eller stresset svekker kroppens immunforsvar mot infeksjoner. Sett grenser for deg selv og sørg for nok søvn.

Hvilke vitaminer/mineraler er gunstige å få i seg? 

– Kosttilskudd med vitaminer og mineraler bør være fra mest mulig naturlige kilder, hør med helsekostbutikken. Kvalitet og pris henger sammen her. Bruk basistilskudd forebyggende: C-vitamin, multivitamin/-mineraler, omega- 3 og melkesyrekapsler (fra helsekosten). Det norske regelverket tillater bare lavdosekosttilskudd, men dobbel eller trippel dose må til i vinterhalvåret – vi tåler det samme som andre europeere.

Hvordan bli raskere frisk? 

– Ta det med ro noen dager, jobb gjerne hjemmefra. Ikke tren før du er frisk. Bakterier 
og virus er glad i søtt, så unngå søte drikker. Unngå febernedsettende midler, la det gå sin gang, så lenge temperaturen ikke går over 40 grader.

Finnes det helsekostpreparater som hjelper?

– Jeg mener det. Studier viser at det hjelper å forebygge med urter som rød solhatt. Er du blitt smittet og syk, kan antall sykedager reduseres, og du kan unngå bihulebetennelse, bronkitt, øre- eller lungebetennelse. Produkter som aminosyren lysin har en virusdempende effekt, særlig mot herpesviruset. Får du ofte bihulebetennelse er Fenumax og Fenactin verdt å prøve. Bronkitt kan dempes med forskjellige urtepreparater som Respira.

Kan homeopati gi bedre immunforsvar?

– Både homeopati og akupunktur kan bedre immunforsvaret. Behandlingsformene stimulerer kroppens eget forsvarsverk og kan brukes forebyggende og akutt, hevder hun. 

Hjelper hvitløk og – ekstrakter?

– Hvitløk har god effekt mot virus, bakterier og sopp, ett fedd økologisk hvitløk daglig i vinterhalvåret er et godt råd. Kapsler og hvitløkstilskudd kan også brukes.

En god tarmflora styrker immunforsvaret – hvordan får vi dette? 

– De gode melkesyrebakteriene reduseres av konserveringsmidler og sprøytemiddelrester i maten, så litt påfyll er lurt. Medikamenter som antibiotika og NSAIDS (betennelsesdempende midler) ødelegger også bakteriebalansen i tarmen, der de fleste immunforsvarscellene våre er. Levende tarmflorabakterier/melkesyretabletter (uten melk) kan kjøpes fra kjøledisken i helsekostbutikkene. Jeg anbefaler daglig bruk i noen uker, så et vedlikehold på 2–3 ganger per uke, avhengig av bruk av medikamenter og kosthold.

Hvor viktig er god hygiene?

– Vask hendene ofte, forkjølelsesvirus smitter bare direkte hvis du er veldig nær smittebæreren. Men viruset holder seg levende i mange timer på harde overflater – som folk tar på etter å ha pusset nesen eller hostet i hånden.

Hva gjør du selv for å unngå forkjølelse og problemer med luftveiene? 

– Jeg bruker solhatt, Lysin & Betaglukan og blåbærprodukter som er forebyggende gjennom vinteren. C-vitamin minimum 1000 mg daglig, gjerne mer. D-vitaminer er viktig, de fleste har mangel fra oktober til mai. Verdiene i blodprøver bør ligge rundt 100.

LES OGSÅ: Vitamin C kan beskytte mot forkjølelse

Ernæringsterapeut Jens Veiersted:  – Spis bra mat og stress ned

Jens Veiersted er ernæringsterapeut og hovedlærer i ernæringsfagene ved Tunsberg Medisinske Skole i Tønsberg.

– Det viktigste er å spise ordentlig, og bruke mest mulig ferske råvarer av god kvalitet. Spis karbohydrater etter hva du tåler, og sørg for at du får i deg passe med protein. 
Reduser stresset. Stress er alt som påvirker kroppen negativt, innvendig og utvendig. Stressreaksjonen tapper oss for næringsstoffer og kan bidra til å gjøre oss syke. Et styrket immunforsvar kan du få med næringsrik mat og noe tilskudd hvis du trenger det. At mange ikke tåler melk og gluten er omdiskutert, men ny forskning viser at melk og gluten kan være en belastning for en del mennesker, og gjør at de blir lettere syke. 

Hvilke vitaminer og mineraler er gunstig å få i seg? 

– En god C- og D-vitaminstatus er viktig. Få målt D-vitaminverdiene et par ganger, fra slutten av oktober til slutten av februar. Blodverdien bør ligge på 110 nmol/l pluss minus. Ta tilskudd ved behov. Suppler gjerne med en god multivitamintablett som gir deg litt av alt.

Hvordan bli raskere frisk?

FÅ BALANSE: – Du blir syk når det er en ubalanse i kroppen. Noen blir sjelden forkjølet, selv om de er utsatt for samme smitte som alle andre, sier Jens Veiersted.
FÅ BALANSE: – Du blir syk når det er en ubalanse i kroppen. Noen blir sjelden forkjølet, selv om de er utsatt for samme smitte som alle andre, sier Jens Veiersted. Vis mer

– Studier viser at solhatt har en positiv virkning på forkjølelsesforløpet og er helt ufarlig. Bruk den forebyggende og når du begynner å bli syk. Få i deg C-vitaminer, gjerne de tradisjonelle fra solbær, svarthyll og nyper. Når du kjenner at forkjølelsen kommer, kan du i en kort periode ta veldig mye C-vitamin. Får du diaré, bivirkningen av for mye C-vitamin, reduserer du dosen til det roer seg. 

Når du er forkjølet, trenger kroppen ro. Unngå helst febernedsettende midler, feber er en del av kroppens reparasjonsprosess. Drikk vann, ta C-vitaminer og solhatt. Varmt vann med ingefær og honning kan hjelpe.

Hjelper hvitløk og – ekstrakter?

– Hvitløk er en av de eldgamle, medisinske matvarene. Vær klar over at når du varmebehandler hvitløken ødelegges virke­stoffet allicin, som har antibiotisk virkning. 

- En god fordøyelse og en tarmflora i balanse styrker immunforsvaret – hvordan får vi dette? 

– Ordentlig mat, en god fordøyelse og en balansert bakterieflora er helt nødvendig for god helse. Mye av immunforsvaret ligger i fordøyelsen. Tygging, nok magesyre, god gallefunksjon og tilstrekkelig med enzymer er et viktig grunnlag for opptak av næring. Da sørger fordøyelsen for at ugunstige bakterier i mat og drikke ikke overlever og kan skape problemer. 

Hvor viktig er det med god hygiene? 

– Renslighet er alltid viktig, men vi trenger ikke være hysterisk opptatt av at det vi tar i skal være sterilt. Men det er viktig å vaske seg etter toalettbesøk og når du skal lage mat. Vi bør også være nøye med å behandle mat skikkelig, ikke la den ligge og bli dårlig.
Hva gjør du selv for å unngå forkjølelse og problemer med luftveiene?
– Jeg har bestemt meg for at jeg ikke har tid! Jeg er heldigvis sjelden dårlig og forkjølet. Blir jeg ruskete i halsen, kjører jeg på med mye C-vitamin i en dag eller to.

Denne reportasjen står også i ALlers nr 44, 2016.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: