MORGENTRENING: Legg treningsøktene til morgentimene i sommer. Da får kroppen en deilig kickstart, og du har hele resten av dagen fri til å gjøre nøyaktig det du måtte ønske. Foto: (c) Corey Jenkins/cultura/Corbis/All Over Press
MORGENTRENING: Legg treningsøktene til morgentimene i sommer. Da får kroppen en deilig kickstart, og du har hele resten av dagen fri til å gjøre nøyaktig det du måtte ønske. Foto: (c) Corey Jenkins/cultura/Corbis/All Over PressVis mer

Trening

Nå er morgentrening ekstra lurt

Har en helt spesiell effekt på forbrenningen.

Sol, varme og late feriedager – dette er noe av det beste med sommeren. Særlig når hektiske arbeidsdager byttes ut med spennende reiser, opplevelser og en god dose kos. Ja, sommerferien er kanskje et av årets største høydepunkt. Og siden det er nettopp avslapning som står i fokus, er det ikke akkurat så fristende å bruke de varme dagene på timevis med trening (vet du forresten hvor mange økter du bør ha i ferien for å holde formen?).

Men det trenger du heller ikke gjøre. For nå som du har fri (eller snart har fri) fra jobben åpner det seg en annen mulighet, som er langt bedre enn den vanlige ettermiddagsøkten din – nemlig morgentrening - som er knallbra for kroppen.

Ikke bare får kroppen en deilig kickstart, men du sitter også igjen med godt humør, god samvittighet, og hele resten av dagen fri til å gjøre nøyaktig det du måtte ønske.

LES OGSÅ: Treningen som tar knekken på fettet

Pssst. Har du husket å melde deg på KK-mila? Gjør det nå og få et 8 ukers treningsprogram helt gratis!

Den beste starten på dagen

– Jeg tenker at det er viktig å ta med de gode treningsvanene inn i ferien og enten trene på morgenen eller ettermiddagen. Ofte fordi det er veldig varmt på dagtid om sommeren, har Helle Bornstein, personlig trener og gründer av Smart Trening, tidligere uttalt til KK.no. 

EKSPERTEN: Helle Bornstein er personlig trener og gründer av Smart Trening.
EKSPERTEN: Helle Bornstein er personlig trener og gründer av Smart Trening. Vis mer

– Fordelen med å trene på morgenen er at da får du gjort det. Veldig ofte dukker det opp tusen grunner til ikke å trene i løpet av dagen. I tillegg kan en aktiv start på dagen gjøre det lettere å holde et høyere aktivitetsnivå enn om du ikke hadde trent.

Å starte dagen med en treningsøkt kan også gjøre det lettere å ta flere sunne valg gjennom dagen, som for eksempel å spise en sunn salat til lunsj istedenfor et smørbrød.

I tillegg vil du også vedlikeholde den gode formen hele ferien igjennom, for husk at det skal ikke mer enn en toukers ferie til før muskelmassen allerede har begynt å minske.

Setter i gang forbrenningen skikkelig

Ernæringsterapeut og personlig trener Inge Thomas Ravlo, som også er ernærings- og treningsfaglig ansvarlig for StudioDay-kjeden i Oslo, er enig med Bornstein. Og han påpeker at det er mange fordeler med morgentrening.

– Det aller beste er at dette er treningen som sjelden blir kansellert! Rent statistisk sett trener morgentrenere omtrent dobbelt så ofte som ettermiddagstrenere. Så er det den beste starten på dagen man kan få. Du våkner, får fart på forbrenningen og energihormoner og gir kroppen en nydelig signaleffekt ved at du gjør noe som du vet er bra for deg selv, har han uttalt til KK.no. 

Ja, for når trening er det første du gjør er det ikke så ofte at det kommer ting i veien. I tillegg kan morgentreningen ha en god effekt på fettforbrenningen din.

– Du forbrenner nok stort sett det samme ved en gitt intensistet/belastning, uavhengig av tid på døgnet. Men det er lettere å bruke fett som energisubstrat om morgenen, så fettforbrenningen under trening er ofte bedre da, forklarer han.

Også etterforbrenningen er like høy ved gitt intensitet/belastning, uavhengig av tid på døgnet. Men etterforbrenningen kan bli ytterligere påvirket av at du bedriver annen aktivitet utover dagen.

BRA MED MORGENTRENING: Ernæringsterapeut og personlig trener Inge Thomas Ravlo, som også er ernærings- og treningsfaglig ansvarlig for StudioDay-kjeden i Oslo, mener morgentrening er et supert valg i ferietider.
BRA MED MORGENTRENING: Ernæringsterapeut og personlig trener Inge Thomas Ravlo, som også er ernærings- og treningsfaglig ansvarlig for StudioDay-kjeden i Oslo, mener morgentrening er et supert valg i ferietider. Vis mer

– Det vil si at du får en dominoeffekt som er større ved morgentrening enn ved kveldstrening, siden du er i aktivitet om dagen, men hviler om natten. Den hormonelle effekten er også betydelig, og maner gjerne til mer energi. Hvorfor tror du Obama og gutta på høyt nivå trener om morgenen? Det er ikke tilfeldig.

LES OGSÅ: Veltrente armer i ferien?

Treningsøvelser på ferien

Skal du være hjemme i ferien din er det jo ingen problem å holde på sine gode treningsvaner. På treningssenteret er det med stor sannsynlighet roligere i ferietiden slik at du kan boltre deg uten forstyrrelser. Men også en herlig joggetur i morgensolen, eller en liten økt med hjemmetrening kan gjøre susen.

Skal du derimot reise bort i ferien må du ty til alternative metoder. Helle Bornstein mener ferien er en fin anledning til å teste ut et nytt treningsprogram med strikk eller egenvekt, eller du kan teste ut en ny treningsform der du er på ferie.

– Bruk din egen kropp som vektmotstand og ha med en treningsstrikk (gjerne en loop). De tåler relativ tung belastning. I tillegg ville jeg brukt en ryggsekk eller veske og ha tunge bøker eller sand/steiner oppi for å få vekt. En sandbag kan også være lurt i sommer. Den tar liten plass i bagasjen, men du kan fylle den opp der du er, forteller hun.

Bruk fantasien

Inge Thomas Ravlo ser heller ikke på feriereiser som noen hindring for treningen. Han mener du kan trene så mye du vil så lenge du har litt gulvplass å boltre deg på.

– Ta 50 knebøy, 10 pushups, 30 situps. Ingen pauser og tre runder. Jogg på stedet, statisk utfall, lette spensthopp. Du behøver ikke program. Gjør alle øvelser du kjenner til i serier uten pause i 10-30 minutter og du er «home free», sier han.

Du kan også ta treningen ut i frisk luft ved å ta pushups mot en parkbenk, finne trapper der du kan løpe opp og gå ned, eller du kan løpe i kupert terreng, da vil du bruke langt flere muskler. Kun fantasien setter begrensninger for hva du kan gjøre, men for best resultat bør du prøve å bruke hele kroppen hver gang. Og det trenger ikke ta all verdens med tid heller.

LES OGSÅ: Topp treningseffekt på 10 minutter

Litt er bedre enn ingenting

– Alt over ti minutter gir effekt. Faktisk gir alt over null minutter bedre effekt enn ikke å gjøre noe – det er logisk nok. Men får du bra intensitet i mer enn ti minutter, og helst 20, så får du også etterforbrenningen og den gode effekten på hjerte- og kar, forklarer han.

Så selv om det bare blir med fem til ti minutters trening på morgenen så kan du trøste deg med at litt er bedre enn ingenting. Ravlo mener nemlig at det å påstå at en kort treningsøkt ikke har effekt, er like dumt å si som at bilen ikke bruker bensin om du bare kjører en liten tur.

Men det beste er likevel å satse på en 20-minutters treningsøkt, det kan nemlig fort bli til 30 minutter. Og da har du gjort noe godt for kroppen, og samtidig opparbeidet deg en god appetitt til frokosten.

– Frokost etter trening er flott. Stå opp tidlig og spise frokost for så og trene blir vanskelig. Spis etter trening og nyt ekstra bra næringsopptak i kroppens celler!

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: