Close-up of woman UVEL? Lytt til kroppen din. Restitusjon er viktig, så ikke har dårlig samvittighet hvis du dropper treningen en dag fordi helsa ikke er der. at crossfit center Foto: Photographee.eu - Fotolia
Close-up of woman UVEL? Lytt til kroppen din. Restitusjon er viktig, så ikke har dårlig samvittighet hvis du dropper treningen en dag fordi helsa ikke er der. at crossfit center Foto: Photographee.eu - Fotolia Vis mer

For Syk Til å Trene

Når er du for syk til å trene?

Du bør være feberfri i minst ett døgn før du gjenopptar trening.

KK.NO:  Føler du deg ikke helt i form og vurderer å droppe treningen? Det gjør du nok lurt i, skal vi tro norske treningseksperter.

– For min del har jeg en liten avsjekkingsboks mentalt som er fint å gå gjennom når man vurderer formen og hva slags trening man burde bedrive.

- Er du usikker på om du skal trene i dag og på hvilken intensitet? Still deg selv spørsmålet; på en skala fra 1-10, hvordan føler du deg, sier Tessa Sørensen, forfatter av «Tren Smart» og personlig trener, til KK.no.

  • 10-8: klar for en hard økt, ta i det du klarer.
  • 7-6: klar for en middels økt, hold igjen ekstragiret.
  • 5-3: klar for en rolig økt i jevnt pratetempo.
  • 2-1: ta deg en fridag og vær snill med deg selv. Har du lopper i blodet så skader aldri en rolig tur.


LES OGSÅ: Trening ved småsykdom kan booste immunforsvaret

Skille mellom vondt i viljen og reell sykdom

– Det handler mye om å kjenne kroppen sin, kjenne igjen symptomene og være ærlig over kroppens status. Du må skille mellom vondt i viljen og reell sykdom, sier Ronny Døhli, daglig leder og eier av MykjeMeir raw på Lysaker, til KK.no.

Det er trenings- og kostholdsekspert Tore Vik helt enig i.

– Å trene med moderat sykdom er ok, men alle er ikke like. Lytt til kroppen din. Tren smart ved sykdom, og med det mener jeg ikke høyintensitetstrening eller intervalltrening, men tren rolig styrke, yoga eller gå en tur, råder Vik.

Ifølge Døhli kan det å trene knalltøft når du er i ferd med å bli syk kanskje gjøre deg verre.

VÆR ÆRLIG: Er du ordentlig syk, eller er du bare litt slapp? Det har mye å si for om du bør trene eller ei.  Foto: hartphotography - Fotolia
VÆR ÆRLIG: Er du ordentlig syk, eller er du bare litt slapp? Det har mye å si for om du bør trene eller ei. Foto: hartphotography - Fotolia Vis mer

– Merker du at du brygger på noe, da er det ikke tøff kondisjonstrening med høy puls du skal velge. Tren det som er fornuftig og gjør så godt som mulig på et intensitetsnivå som ikke gjør deg dårligere eller forverrer sykdommen, råder Døhli.

LES OGSÅ: Disse personene blir ikke like lett syke

Derfor skal du ikke trene når du har feber

Både Døhli, Sørensen og Vik er enige i at du ikke bør trene ved feber.

– Du bør være feberfri en hel dag før du begynner på trening igjen. Da jobber kroppen allerede med en del og du blir kanskje verre ved å trene i tillegg. Smittefaren er jo ganske stor med tanke på de andre på treningssenteret. Det bør du ta hensyn til, gitt at du ikke er i marka og trener helt alene, forklarer Døhli.

Ved sykdom mener han at du bør heller ta en dag fri og deretter gradere treningen litt, så vil du komme raskere opp i vanlig treningsrytme og intensitet enn hvis du kjører på når kroppen har null overskudd.

– Da kan du risikere å hangle over lang tid og det blir dårligere kvalitet på treningsøktene dine, påpeker Døhli.

LES OGSÅ: For mye trening kan ødelegge fremgangen din

Er du alltid litt syk?

Men for noen kan litt sykdom ende opp med at det aldri blir noen trening i det hele tatt, mener Tessa Sørensen.

– For eksempel vil småbarnsforeldre ofte ha syke barn eller selv være småsnufsete. Hvis de skal unngå å være å trene når de først har anledning, vil de aldri få trent og kommet igang, forteller hun.

Ifølge Sørensen handler det ofte om å tilpasse intensiteten til formen. Det trenger ikke være så komplisert.

IKKE TREN VED FEBER: –  Har du feber, er ordentlig syk og kroppen skriker etter å ligge under dynen, så skal du ikke trene. Med bruk av litt sunn fornuft styrer man ofte rett, sier Tessa Sørensen, som er personlig trener.  Foto: Fotolia
IKKE TREN VED FEBER: – Har du feber, er ordentlig syk og kroppen skriker etter å ligge under dynen, så skal du ikke trene. Med bruk av litt sunn fornuft styrer man ofte rett, sier Tessa Sørensen, som er personlig trener. Foto: Fotolia Vis mer

– Ikke tenk at trening er noe skummelt som må foregå med hjertet i halsen. Å ha en aktiv livsstil handler om en balanse hvor alt man gjør skal bygge oppunder et sunt legeme og god helse. Trening gjøres når man har overskudd ot føler at kroppen er klar. Å være i bevegelse er viktig for alle mennesker, også når man er syk, påpeker Sørensen.

LES OGSÅ: Ikke ignorer disse treningssmertene

Spenningshodepine? Da kan trening faktisk hjelpe

En spenningshodepine skyldes som oftest at du spenner musklene i nakken og utenpå hodet. Sitteposisjoner og stress kan utløse denne typen hodepine.

– Har du spenningshodepine kan det være lurt å gjøre øvelser som får ned spenningen og øke sirkulasjonen i kroppen. Det er viktig å varme opp litt ekstra, så kan du eventuelt guffe på etterhvert. Ofte kan bare det å gå seg en tur være veldig lurt ved spenningshodepine, forklarer Døhli.

Ved andre typer hodepiner kan det derimot være annerledes, ifølge treningseksperten.

– Det er lettere å tilpasse treningen hvis man kjenner sin egen kropp. Jeg er forkjemper av å tenke langsiktig og få til mange gode økter over tid, sier han.

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i MykjeMeir.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: