KOSTTILSKUDD: Kosttilskudd som er laget av mat - som for eksempel C-vitamintabletter laget av tørkede appelsiner - er det aller beste, memer kostholdsrådgiver Lina Åhlén. FOTO: NTB Scanpix
KOSTTILSKUDD: Kosttilskudd som er laget av mat - som for eksempel C-vitamintabletter laget av tørkede appelsiner - er det aller beste, memer kostholdsrådgiver Lina Åhlén. FOTO: NTB Scanpix
Kosttilskudd:

- Når og hvordan du tar tilskuddene, spiller en rolle for hvor bra kroppen tar opp næringen

Vi er mange som stapper i oss ekstra vitaminer, mineraler og kosttilskudd i håp om bedre helse. Men hvordan gir de egentlig best effekt?

Hører du til dem som topper frokosten med en multivitamintablett og alltid sjekker helsekosthyllen i butikken når du føler deg trøtt og slapp? Da er du ikke alene. Men hvordan vet du om du virkelig trenger ekstra vitaminer? Og hva bør du tenke på når du tar tilskudd?

Kostholdsrådgiver Lina Åhlén mener at det er viktig å velge tilskudd med omhu.

– Bra kvalitet er avgjørende, så sammenlign gjerne ulike merker. Jeg pleier å anbefale tilskudd som er framstilt av mat i stedet for av kunstige ingredienser, og som inneholder stoffer som kroppen trenger for å ta opp de næringsstoffene den behøver. For eksempel er C-vitamintilskudd laget av tørkede appelsiner og inneholder alle de tingene – for eksempel bioflavonoider – som trengs for at vitaminene skal tas opp på best mulig måte.

At disse tilskuddene er litt dyrere, mener hun at man skal se som et tegn på kvalitet.

– Du kan sammenligne det med å kjøpe sjampo på supermarkedet. Det er billigere, men ikke like bra for håret som dyrere sjampo fra frisøren.

LES OGSÅ: 5 vitaminer som beskytter mot aldring

– Unngå å drikke kaffe før og etter

Å gå til en klinisk ernæringsfysiolog, som gjennom tester finner ut hvilke tilskudd man behøver, kan også være en bra måte å spare både penger og tid på, mener hun.

Det er for øvrig bra å utruste seg med tid og tålmodighet når man begynner å ta et kosttilskudd. I mange tilfeller kan det gå måneder før man merker resultater.

– Jernlagrene tar det for eksempel tid å bygge opp, mens du ganske så fort kan kjenne at tilskudd av omega-3 har en blodfortynnende effekt. Og relativt mange næringsstoffer gir effekter som vi kanskje ikke merker direkte – før vi for eksempel slurver med å ta tilskuddet og ganske snart blir forkjølet, sier Åhlén, og legger til:

– Når og hvordan du tar tilskuddene, spiller også en rolle for hvor bra kroppen tar opp næringen. Anbefalingene varierer avhengig av hvilke tilskudd du tar, og det må du være oppmerksom på. Multivitamintabletter skal gjerne tas i forbindelse med måltider, mens for eksempel probiotika bør tas på fastende mage. Jern tas lettere opp hvis du tar tablettene sammen med noe som er rikt på C-vitaminer, sier hun.

Hvis du har for vane å ta tilskuddene i forbindelse med frokosten, bør du tenke på at kaffe kan blokkere opptaket av visse næringsstoffer.

– Unngå å drikke kaffe en time før og en time etter at du tar et tilskudd. Visse mineraler «kjemper» også om opptaket om du tar dem som tilskudd, for eksempel magnesium og kalsium, og jern, sink og kobber. Det er derfor ikke lurt å ta dem samtidig. Fettløselige vitaminer trenger fett for å bli tatt opp av kroppen, så de kan gjerne kombineres med fettbaserte tilskudd som omega-3, eller tas sammen med mat.

Ellers mener Lina Åhlén at det beste, generelle tipset er å lese på pakningen til hvert produkt og følge produsentens anvisninger.

LES OGSÅ: Dette vitaminet kan gi økt forbrenning av fett

UNNGÅ KAFFE: – Unngå å drikke kaffe en time før og en time etter at du tar et tilskudd. Visse mineraler «kjemper» også om opptaket om du tar dem som tilskudd, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix
UNNGÅ KAFFE: – Unngå å drikke kaffe en time før og en time etter at du tar et tilskudd. Visse mineraler «kjemper» også om opptaket om du tar dem som tilskudd, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

- Kan forebygge mye dårlig helse

Noen mener at vi får i oss den næringen vi trenger gjennom kosten, men Lina Åhlén mener at det kan diskuteres.

– Det anbefales å spise minst 500 gram grønnsaker og frukt per dag, men det er langt fra alle som får i seg det.

Det hektiske livet som mange fører, påvirker også næringsbalansen i kroppen negativt.

– Når vi stresser, forbrukes mange av næringsstoffene kjapt, ettersom kroppen trenger for eksempel C-vitamin, magnesium og B-vitaminer for å lage stresshormonet kortisol. Det gjør at mange har mangel på disse stoffene.

Åhlén mener derfor at det er en god idé å ta en multivitamintablett av god kvalitet for sikkerhets skyld.

– Jeg er overbevist om at vi kan forebygge mye dårlig helse på den måten, sier hun.

LES OGSÅ: Er det nødvendig å ta kosttilskudd?

– Sjekk med lege og apotek

– Av og til trenger man å gå til legen for å sjekke de bakenforliggende årsakene til plagene, sier Annelie Sandberg, som jobber på Kronans Apotek i Skåne og legger til:

– Det er også viktig at man sammen med dem som jobber på apoteket, går igjennom hvilke medisiner man tar og hvordan de påvirkes av eventuelle tilskudd. Mange tror at «det kan da ikke være så farlig å ta litt ekstra vitaminer og mineraler, det er jo naturlige produkter», men man bør være litt forsiktig, spesielt når man kombinerer naturmedisiner med andre medisiner. Det er heller ikke bra å overdosere et næringsstoff som man kanskje egentlig ikke trenger, fordi man får i seg nok gjennom kostholdet, sier hun.

I perioder, for eksempel om man har vært syk, kan det være bra å komplettere kosten med litt ekstra vitaminer og mineraler. Når man blir eldre, tar heller ikke kroppen opp næring like bra som tidligere, og da kan tilskudd gi det lille ekstra. De eneste gruppene som spesifikt anbefales å ta tilskudd, er barn under to år og eldre personer som bør ta ekstra D-vitamin, gravide som oppfordres til å ta folsyre og veganere som bør komplettere kosten med vitamin B12, siden det bare finnes i animalske produkter.

Tips for tilskudd

  • En bra base er et multivitamin, gjerne i kombinasjon med ekstra D-vitamin i vinterhalvåret.
  • Test dine nivåer av næringsstoffer hos en klinisk ernæringsfysiolog, så du ikke tar unødvendige tilskudd, eller får i deg for mye av noe.
  • Unngå å drikke kaffe en time før og en time etter at du tar et tilskudd.

Kilde: Lina Åhlen, kostholdsrådgiver, -skribent og -forelser.

LES OGSÅ: Depresjon kan skyldes vitaminmangel

Til forsiden