Fedon Lindberg

Når ribbe, pinnekjøtt og søtsaker går ned på høykant, får magen et sjokk

Her er ekspertenes beste råd for en glad julemage.

JULEMAT: - Den første biten smaker like bra som den siste. Det som kan avgjøre om du får problemer med magen eller ikke, sier Dr. Fedon A. Lindberg. Foto: NTB scanpix
JULEMAT: - Den første biten smaker like bra som den siste. Det som kan avgjøre om du får problemer med magen eller ikke, sier Dr. Fedon A. Lindberg. Foto: NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Når julefreden senker seg, nyter vi julens matgleder, smaksopplevelser og late dager. Men dette kan også kjennes på kroppen etter hvert! Magen ser ut som en julekule, og mange får halsbrann, sure oppstøt og løs eller hard mage. 

– De fleste julemåltidene og kakene inneholder like mange kalorier fra fett og karbohydrat, altså sukker og stivelse. Kjøttmåltidene består av mye protein. Kombinasjonen av mye protein, fett og karbohydrat gir ofte stinnhetsfølelse, fordi kroppens fordøyelseskapasitet blir overskredet, sier Dr. Fedon A. Lindberg, spesialist i indremedisin.

Mageproblemene kan handle om både for lite magesyre, for lite fordøyelsesenzymer og lite galleproduksjon. 

LES OGSÅ: Gode tips til fordøyelsen

Derfor har Lindberg noen råd: 

Forebygging

Måtehold er smart! Velg mindre tallerken og mindre mat. La det gå minst 15-20 minutter før eventuelt påfyll, så hjernen rekker å registrere metthetssignalene. Med alderen fungerer fordøyelsesprosessen dårligere. Du kan ta tilskudd av magesyre, fordøyelsesenzymer eller bitterstoffer i starten av måltidet. Unngå mye vann sammen med maten, det fortynner magesyren og gjør fordøyelsen av protein vanskeligere. Den verste kombinasjon er rødt kjøtt, poteter, ris, pasta og brød. Den beste er fisk og grønnsaker. Unngå kjøtt med mye synlig fett. Vær forsiktig med stivelsesholdig mat som poteter, ris eller pasta. Kålrabistappe er litt bedre. Spis heller frukt enn kaker. Velger du kake, ta et lite stykke. Spis sakte, og nyt maten. 

For lite magesyre

Du kan ta tilskudd av magesyre (Aciglumin tabletter på apotek eller Betain Hydroklorid på helsekost): Begynn med en tablett i starten av måltidet. Merker du ikke noe, kan du til neste måltid ta to tabletter og gradvis øke antallet til du merker en lett svie. Gå så tilbake til antall tabletter som ikke gir ubehag. Da har du funnet mengden syre du trenger for å spalte protein godt nok. Får du lett svie allerede etter første tablett, produserer du nok magesyre og trenger ikke tilskudd. Du kan også prøve sitronsaft eller eplecidereddik, som mange opplever at hjelper.

Foto: Ida Nyborg
Foto: Ida Nyborg Vis mer

LES OGSÅ: Sliter du med halsbrann og sure oppstøt

Lindring av plagene

Ta tiden til hjelp, legg deg når magen har roet seg. Det kan ta et par timer, å gå en sakte tur kan hjelpe. I tillegg kan du ta urtebaserte bitterstoffer (helsekost) etter måltidet. 

Alkohol

Alkohol hjelper ikke på fordøyelsen. Den forsinker tømmingen av magesekken, noe som forsterker stinnhetsfølelsen. Det gjelder også for akevitt eller dram. Ifølge forskning kan svart te hjelpe. 

LES OGSÅ: Få fart på fordøyelsen - helt naturlig

EN GYLDEN MIDDELVEI: – Alle opplever fordøyelsesproblemer i julen, det blir så mye mat, snop og stillesitting, sier kostholdsveileder Ida Nyborg. Foto: Ida Nyborg
EN GYLDEN MIDDELVEI: – Alle opplever fordøyelsesproblemer i julen, det blir så mye mat, snop og stillesitting, sier kostholdsveileder Ida Nyborg. Foto: Ida Nyborg Vis mer

Ida lager magevennlig julemat

Den smertefulle erfaringen som magepasient ledet Ida Nyborg til å bli kostholdsveileder, blogger og kokebokforfatter. 

Ida Nyborg er dama bak bloggen «All den rare maten», hvor hun skriver om fordøyelse. Hun er utdannet kostholdsveileder ved Tunsberg medisinske skole i Tønsberg, og har nå utgitt kokeboken «Julemat som gjør magen glad».  

LES MER: Ida Nyborgs blogg Naturligkosthold.no – her kan du kjøpe boken, også digital versjon. Foto: Ida Nyborg
LES MER: Ida Nyborgs blogg Naturligkosthold.no – her kan du kjøpe boken, også digital versjon. Foto: Ida Nyborg Vis mer

– Jeg har hatt problemer med magen nesten hele livet, og som barn var jeg hyppig innlagt på sykehus, sier Ida Nyborg (27) fra Elverum.

Det tok lang tid før hun skjønte at problemene hadde noe med mat å gjøre. Balderklinikken kunne konstatere intoleranse mot gluten og melk, pluss irritabel tarm.

– Uten melk og gluten skjedde det noe! Men det var helt krise å se de andre kose seg i jula med rundstykker, lefser og kaker, sier Ida.  

Hun har kuttet ut bearbeidet mat, mel og hvitt sukker, og spiser mest kjøtt, fisk, fugl, egg og grønnsaker, ofte langkokt i gryte.

De fleste som kontakter henne på bloggen har funnet den ved å lete etter informasjon om magesyre – noe hun har slitt med selv. Altså for lite magesyre. De fleste leger skriver ut syredempende medisiner når pasienten plages med halsbrann, svie, raping, kremting og andre magesyrerelaterte plager.

– Syredempende midler ødelegger kanskje mer enn de hjelper, sier Ida. 

Når magesekken ikke klarer å fordøye maten, dannes det gass som presser magesyren opp i spiserøret. Magesyren blir liggende på toppen og brenner i halsen.

– Det gjelder å gi god næring til tarmen, bygge den opp igjen med gode bakterier og hjelpe kroppen til å produsere syre igjen, blant annet ved å spise fermenterte grønnsaker og kraft, sier Ida.

Julematen består gjerne av mer fett, proteiner og karbohydrater enn vi pleier å spise, og vi spiser i store mengder. Særlig proteiner krever mye magesyre for å fordøyes. Idas kokebok inneholder råd om forebygging og behandling av fordøyelsesbesvær, i tillegg til oppskrifter på julemat som tar vare på tarmen. Alle oppskriftene er frie for gluten, melk, gjær og sukker, men kan brukes av alle.

BLOGGER: Ida Nyborg er  utdannet kostholdsveileder, og dama bak bloggen «All den rare maten», hvor hun skriver om fordøyelse.  Foto: Ida Nyborg
BLOGGER: Ida Nyborg er utdannet kostholdsveileder, og dama bak bloggen «All den rare maten», hvor hun skriver om fordøyelse. Foto: Ida Nyborg Vis mer

LES OGSÅ: Maten som renser opp fordøyelsen

Test om du har svak magesyre

Rett før eller etter hovedmåltider med mye protein (ikke på tom mage): Drikk saften av to sitronbåter eller et glass vann tilsatt en spiseskje eplesideredikk, eller
ta bitterstoffer som Bitterstern. Prøv deg frem – tar du for mye, vil du merke en ekstra brennende følelse. Forsvinner halsbrannen eller smertene minsker, kan for lite magesyre være problemet. Kontakt da lege som kan undersøke nærmere.

Kilde: Kostholds­veileder Ida Nyborg

Dr. Fedon A. Lindbergs mageråd:

1. Vis måtehold med alt. 
2. Ha et stort innslag av rå (eller minimalt oppvarmet) plantemat i kostholdet. Rundt 60 prosent av det du spiser daglig bør være rå eller lett kokt/dampet mat. 
3. For å redusere inntaket av miljøgifter bør du velge økologisk, særlig en del frukt og grønnsaker, melk og kjøtt. «Verstinger» er jordbær, moreller, fersken/nektariner, tomater, gulrøtter, spinat, selleristang, potet og alle paprikatyper. Det er ikke så nøye om løk, vannmelon, brokkoli og kål er økologisk dyrket.
4. Tygg maten godt – der begynner fordøyelsen! Spiser du under stress, fordøyes ikke maten skikkelig. 
5. Spis daglig fermentert mat med probiotiske bakterier og prebiotiske fibre som gir næring til tarmbakteriene. Nok omega 3 og 6 fettsyrer, vitamin D, nok protein og mindre sukker og stivelse bidrar også til mer balansert tarmflora og friskere tarmslimhinne.
6. Bli undersøkt for matintoleranser, «lekk tarm», SIBO (økt bakterievekst i tynntarmen) og eventuelle andre feil i fordøyelsesprosessen dersom du har fordøyelsesproblemer. 
7. Irritabel tarm er en lidelse som også påvirkes mye av psyken – og omvendt. Stressmestring og nok søvn er viktig.
8. Velg et kosthold som ikke fremmer fremvekst av sopp (candida). Den elsker sukker og stivelse.     
9. Utelukk at du har infeksjon med magesårbakterien og få behandling hvis du er infisert.

Denne saken står også i Allers nr 50, 2016

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vil du logge inn før du fortsetter?

Det koster ingenting, men det hjelper oss med å tilby deg en bedre leseropplevelse.

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer