SKYLDES IKKE LATSKAP: Det er andre personlighetstrekk som er mer avgjørende for hvor ofte du trener. FOTO: NTB Scanpix
SKYLDES IKKE LATSKAP: Det er andre personlighetstrekk som er mer avgjørende for hvor ofte du trener. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Nei, det er ikke latskap som hindrer deg i å trene

Dette personlighetstrekket avgjør hvor ofte du kommer deg på trening.

Det finnes to type mennesker i verden; de som sliter med å finne motivasjon til å dra på trening noen ganger i uken, og de som nesten får abstinenser hvis de tar treningfri én eneste dag.

Alle vet at det er sunt å trene og være fysisk aktiv, og helsedirektoratet anbefaler at vi bør være aktive minst 30 minutter hver dag. Men hva er det som skyldes at noen klarer å gjennomføre treningsøktene, mens andre avlyser gang på gang?

Det er lett å tenke at de som ofte dropper treningsøktene er latere enn andre, og at det er grunnen til at de mindre fysiske aktive. Nå viser imidlertid en ny studie at det er et helt annet personlighetstrekk som avgjør hvor ofte vi trener, nemlig evnen til å planlegge.

Forskere ved University of Oregon har funnet en klar sammenheng mellom dem som liker å planlegge og dem som ofte drar på trening. De analyserte 282 universitetsstudenter i rundt fem måneder, og oppdaget at mange av studentene som trente ofte hadde et spesielt personlighetstrekk kalt «planfulness», altså at de er glad i å planlegge.

De studentene som oppga at planlegging var viktig for dem, trente mye oftere enn dem som ikke var så opptatt av å planlegge.

- Hvorfor er planlegging så viktig for å komme seg på trening?

- Det er absolutt lettere å komme seg på trening hvis du har lagt en plan på forhånd. Da har du muligheten til å forutse og eliminere mulige utfordringer og unnskyldninger, som at du skal i et møte, at du har unger som må passes eller middag som må lages. Hvis du planlegger kan du finne løsninger på disse utfordringene på forhånd.

Det sier Jørgen Holmemo, som har mastergrad i idrettsvitenskap og jobber som personlig trener på STERK i Oslo.

LES OGSÅ: Bør du trene dagen derpå?

PLANLEGGING ER VIKTIG: - Hvis det oppstår stress er det enkelt å skylde på at man ikke har tid likevel fordi det tar for lang tid å komme seg til og fra, skifte, dusje og så videre, sier ekspert. FOTO: NTB Scanpix
PLANLEGGING ER VIKTIG: - Hvis det oppstår stress er det enkelt å skylde på at man ikke har tid likevel fordi det tar for lang tid å komme seg til og fra, skifte, dusje og så videre, sier ekspert. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Vær realistisk

Holmemo sier at første bud i planleggingen er å være realistisk.

- I mitt tilfelle, som er et utpreget B-menneske, er det ikke vits å planlegge trening klokken 5 om morgenen før jobb. Da blir det vanskelig å gjennomføre. Det er viktig å tenke gjennom hvilke tidspunkt som passer for deg i din hverdag, sier han.

Du bør også tenke gjennom hva som kan hjelpe deg med å klare å gjennomføre øktene du har planlagt.

- For noen hjelper det med et lite mellommåltid på vei hjem fra jobb, eller at treningstøyet er pakket klart dagen før. Tenk gjennom hva som kan hindre deg og hva du må gjøre for å unngå disse utfordringene, råder Holmemo.

Å ha en konkret plan for når du skal trene kan med andre ord være det som trengs for å få tid til regelmessig trening. Eksperten anbefaler også å legge en plan for hva du skal gjøre når du kommer på trening.

- For de fleste er det helt nødvendig å både ha et mål med treningen og vite hva som skal til for å nå det målet. Noen går på gruppetimer eller setter opp en plan sammen med personlig trener, mens andre lager en plan selv. Det viktigste er å vite at det du gjøre fører deg nærmere målet ditt, sier han.

LES OGSÅ: Å trene sent kan gjøre det vanskeligere å sovne

Du trenger ikke løpe lenge for å få knalleffekt. Vis mer

Derfor er planlegging så viktig

- Hvis man planlegger treningen spesifikt, er det lettere å utføre den, fordi man faktisk har satt av tid til det. Det er også lurt å sette av nok tid, slik at man unngår stress. Hvis det oppstår stress, er det enkelt å skylde på at man ikke har tid likevel fordi det tar for lang tid å komme seg til og fra, skifte, dusje og så videre.

Det sier Julie Rafoss, som er personlig trener og coach til KK.

For å være sikker på at du kommer deg på trening, kan det derfor være lurt å sette av tid til dette i kalenderen din.

- Jeg liker å beregne litt mer tid enn jeg faktisk trenger, for da blir ikke tidsklemma et tema og en aktuell unnskyldning. En annen ting er at man bør planlegge hvordan økten skal se ut, slik at man rekker over det man bør prioritere på den tiden man har, forteller Rafoss.

HA EN PLAN: Ha en plan på hva du skal gjøre når du kommer på trening, og vær sikker på at det du gjør fører deg nærmere målet ditt. FOTO: NTB Scanpix
HA EN PLAN: Ha en plan på hva du skal gjøre når du kommer på trening, og vær sikker på at det du gjør fører deg nærmere målet ditt. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Gode råd

Ifølge ekspertene er dette altså det viktigste for å klare å gjennomføre treningen:

  1. Legg en konkret plan og sett av nok tid til både trening, skifting og dusjing.
  2. Vær realistisk og tenk gjennom når det passer best å trene.
  3. Begrens muligheten for utfordringer og unnskyldninger. Finn barnevakt på forhånd eller legg treningsøkten slik at du rekker møtet du skal i.
  4. Prøv å gjenkjenne dine vanligste unnskyldninger, og eliminer dem ved å legge inn mellommåltider eller pakke klar treningstøyet dagen før.
  5. Ha en plan på hva du skal gjøre når du kommer på trening, og vær sikker på at det du gjør fører deg nærmere målet ditt

Da er det bare å finne frem kalenderen og sette av tid til de neste treningsøktene!

LES OGSÅ: Slik bør du trene i 30-, 40-, 50,- og 60-årene

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: