LIGNER PÅ BROKKOLI: Grønnsaken minner om brokkoli, men har en lengre, tynnere stilk og et mindre hode. FOTO: NTB Scanpix
LIGNER PÅ BROKKOLI: Grønnsaken minner om brokkoli, men har en lengre, tynnere stilk og et mindre hode. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Nei, dette er ikke brokkoli

Den heter bimi og er faktisk to grønnsaker i ett.

Ved første øyekast ser denne grønnsaken ut som en brokkoli, eller kanskje en blanding av brokkoli og asparges? Grønnsaken er forholdsvis ny i Norge, og heter bimi. I noen land kalles den også for brokkolini. (Pssst: dette er grønnsakene du bør spise mer av!)

Bimi har opphav i Japan, er en krysning mellom brokkoli og kinesisk kål (også kjent som gai lan) og er dermed to grønnsaker i én. Stilken er lengre og tynnere enn på brokkoli, og hodet er mindre. På grunn av det delikate utseendet er det mange kokker som bruker den i maten de lager, og noen kaller bimi for gourmet-utgaven av brokkoli.

- Bimi er det samme som brokkolini, som er en krysning mellom vanlig brokkoli og den asiatiske grønnsaken gai lan, også kalt kinesisk brokkoli, forklarer Iselin Bogstrand Sagen, som er ernæringsrådgiver ved Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Bimi kom til Norge i 2011, kan brukes i samme retter som du ellers ville brukt brokkoli.

ET SUNT VALG: Bimi er rik på antioksidanter, og er et godt valg som en av «Fem og dagen». FOTO: NTB Scanpix
ET SUNT VALG: Bimi er rik på antioksidanter, og er et godt valg som en av «Fem og dagen». FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Slik smaker den

Bimi er mild og søt i smaken, og er søtere enn brokkoli. Noen vil også si at smaken er nøtteaktig, og at den kan minne om asparges.

- Noen kaller den for asparges-brokkoli, fordi smaken kan minne litt om asparges, sier Bogstrand Sagen.

Grønnsaken bimi er rik på vitamin C, folat, kalium og kostfiber. Vitamin C er bra for opptak av jern fra vegetabilske matvarer og folat kan bidra til å motvirke tretthet og utmattelse. I tillegg er kostfiber bra for fordøyelsen.

Bimi er i tillegg rik på antioksidanter, og er et godt valg som en av «fem og dagen».

- En supergrønnsak

- Bimi er en supergrønnsak og er full av sødme, smak og næringsstoffer, sier Lise Marie Brandstadmoen, som er klinisk ernæringsfysiolog i BAMA Gruppen AS.

Det går fint å spise hele grønnsaken, både hodet og stilken, noe som gjør at ingenting kastes (og det er bra for miljøet!). I tillegg er den ferdigkokt på noen få minutter. (Pssst: Bør du spise brokkolistilken?)

- Den er ganske ny i Norge, og er verdt å prøve. Bimi har en mild kålsmak, og kan brukes i mange ulike retter. Den kan også spises rå, sier Brandstadmoen.

Bimi kan brukes som forrett, som tilbehør, i paier, wok, omelett, salater eller i supper.

- Den norske sesongen for bimi er mellom juni og november, forteller hun.

Bimi har blitt dyrket i Norge i åtte år, og produksjonen foregår på Huseby Gård i Lier. Resten av året er det mulig å få kjøpt bimi som er dyrket i utlandet.

Næringsinnhold

Her finner du komplett næringsinnhold i bimi:

  • Energi kJ 119 kJ
  • Energi kcal 28 kcal
  • Fett 0,3 g
    Hvorav mettede fettsyrer 0,1 g
  • Karbohydrater 1,9 g
    Hvorav sukkerarter 1,9 g
  • Kostfiber 2,7 g
  • Protein 3,2 g
  • Salt 0 g
  • Vitamin K 101,6 µg (135% *)
  • Vitamin C 70 mg (87% *)
  • Folat 67 µg (33% *)
  • Kalium (K) 396 mg (19% *)

    * = Andel av referanseverdi.
    Kilde: Matvaretabellen 2014

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: