LETTBRUS: Bør du holde deg unna kunstig søtning - som blant annet finnes i lettbrus? FOTO: NTB Scanpix
LETTBRUS: Bør du holde deg unna kunstig søtning - som blant annet finnes i lettbrus? FOTO: NTB Scanpix
Lettbrus:

Nei, du får hverken diabetes eller mer magefett av lettbrusen

- Jeg tror mange har et litt naivt syn på at alt skal være så naturlig, sier professor.

Drikker du sukkerfri brus? Da har du sikkert hørt en del teorier rundt hvordan de kunstige søtningsstoffene kan gjøre deg både overvektig og gi diabetes. En av teoriene er at kunstig søtstoff forstyrrer insulinproduksjonen fordi kroppen tror den får sukker. Samme type argument brukes om at de kalorifattige søtningsstoffene skal kunne trigge sultfølelsen vår og at sukkerfri brus dermed gjør at vi spiser mer og øker risikoen for overvekt.

- Det er ikke slik at sukkerfri brus øker sultfølelsen, og det er utvilsomt mye bedre enn det jeg kaller tungbrus, sier Jøran Hjelmesæth, som er professor ved Universitetet i Oslo og leder Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold.

At sukkerfri brus «lurer» kroppen og øker insulinfølsomheten – altså gjør at insulinet ikke fungerer som det skal, slik at blodsukkeret blir høyt, er heller ikke noe å være redd for, ifølge Hjelmesæth.

- Insulin er et hormon som produseres i bukspyttkjertelen og hjelper sukkeret inn i cellene våre – inn i fettceller og i muskelceller. Den effekten vil bli dårligere om man går opp i vekt. Den blir ikke dårligere av lettbrus – tvert imot så vil det heller bedre insulinfølsomheten om du bytter ut tung brus med lettbrus og går ned i vekt, påpeker han.

LES OGSÅ: Rådene som hjelper deg å redusere sukkerinntaket

Fire kilo ned om du bytter fra vanlig brus

Drikker du mye brus vil du også kunne spare deg for mange tomme kalorier om du bytter ut den sukkerholdige brusen med brus uten sukker.

- La oss si at om du drikker en halvlitersflaske med brus om dagen. Den inneholder rundt 200 kilokalorier. 200 kilokalorier daglig er rundt fire kilo i året, påpeker han.

- For de som er overvektige vil det være mange kilo på en veldig enkel endring.

LES OGSÅ: Du skal ikke kutte ut masse matvarer i tilfelle du ville reagert på dem

LETTBRUS: Drikker du mye brus vil du også kunne spare deg for mange tomme kalorier om du bytter ut den sukkerholdige brusen med brus uten sukker. FOTO: Mina Knudsen
LETTBRUS: Drikker du mye brus vil du også kunne spare deg for mange tomme kalorier om du bytter ut den sukkerholdige brusen med brus uten sukker. FOTO: Mina Knudsen Vis mer

Mange gode helseeffekter ved å bytte til sukkerfritt

Norske myndigheter har for lengst friskmeldt lettbrusen, men stadig verser det rykter om at den kan være farlig. Vann er klart den beste tørstedrikken, og tennene dine har ikke godt av for mye brus – hverken sukkerholdig eller sukkerfri, men forskere og eksperter mener sukkerfri brus absolutt er å foretrekke fremfor brus med sukker.

Hjelmesæth tror mye av årsaken til at mange er skeptiske til den sukkerfrie brusen er nettopp at vi kaller søtningsstoffene for «kunstige».

- Jeg tror mange har et litt naivt syn på at alt skal være så naturlig, slik at man blir redde det som er «kunstig» - alt som heter e-stoffer, tilsetningsstoffer og søtningsstoffer, sier han.

Og det er heller ikke så vanskelig å finne bevis på hvor farlig et stoff kan være, for det er gjort noen få studier som viser at lettbrusen er noe vi bør holde oss unna. Det finnes imidlertid flere og bedre studier på det omvendte, ifølge Hjelmesæth.

- Fra et ekspertsyn så er det ingen grunn til å frykte lettbrusen. Tvert imot – skift fra tungbrus til lettbrus, og du vil oppleve mange helsefordeler, sier han.

LES OGSÅ: Hvorfor foretrekker vi usunn mat?

HELT TRYGT: Å bytte ut sukkerholdig brus med sukkerfritt er et helsemessig godt valg. FOTO: NTB Scanpix
HELT TRYGT: Å bytte ut sukkerholdig brus med sukkerfritt er et helsemessig godt valg. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Fant ingen negative effekter på insulinet

Det er også konklusjonen til forskere ved Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet. De har nylig utført en studie der de har sammenlignet virkningene av et høyt daglig inntak av lettbrus med samme inntak av vann, melk og sukkerholdig brus hos 60 overvektige personer gjennom en periode på seks måneder.

- Resultatene våre tyder på at insulinfølsomheten ikke påvirkes av å drikke brus med søtningsmidler sammenlignet med å drikke vann, melk eller brus med sukker. Samtidig var det heller ikke noen forskjell i endringen i vekt. Men brus med sukker økte både fett og kolesterol i blodet, noe vann, melk og brus med søtning ikke gjorde, sier forskerne i en artikkel på Universitetets nettside.

LES OGSÅ: - Honning er ikke spesielt mye sunnere enn hvitt sukker

Alt med måte

Mat og drikke med kunstig søtning er altså lite å frykte. Mari Eskerud er klinisk ernæringsfysiolog ved Lovisenberg Sykehus. Hun påpeker imidlertid at det aldri er bra å innta noe i altfor store mengder.

- Som med all annen mat er det ikke bra spise for mye. Det viktigste er å spise et variert kosthold med mye forskjellige matvarer. Litt kunstig søtning i en yoghurt eller brus her og der er helt uproblematisk og all forskning viser det. Inntar man derimot kunstig søtning i flere måltider eller drikker om dagen, hver dag, så tyder det på et lite variert kosthold med rom for forbedring, påpeker hun.

SUKKERFRITT: Sukkerfritt med kunstig søtning anbefales over sukkerholdig brus og yoghurt. FOTO: NTB Scanpix
SUKKERFRITT: Sukkerfritt med kunstig søtning anbefales over sukkerholdig brus og yoghurt. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Hun mener dessuten det er viktig at man ikke venner seg til at all mat må smake søtt, men det er altså ingen fare for at lettbrusen på noe vis er farlig.

- Jeg opplever at det er veldig individuelt om man synes for eksempel lettbrus trigger sultfølelsen. En risiko er at man lurer seg selv litt til å tenke at man kan spise mer mat når man for eksempel velger sukkerfri drikke, og da går vinninga opp i spinninga, sier hun videre.

Også hun anbefaler å bytte til lettbrus om du drikker mye brus.

- Absolutt. Det er ingen tvil om at hvitt sukker ikke er bra for helsen, så å bytte ut sukret drikke eller mat med lettvarianter vil gi helsegevinst og potensielt lavere vekt.

LES OGSÅ: Ifølge ekspertene er det ikke rart om du hiver innpå med dessert selv om du er stappmett

LES OGSÅ: - Får ikke kroppen det den trenger ber den om mer mat

Til forsiden