JULEKOS: Du kan helt fint kose deg med både snop og julemiddag i ferien, forteller ekspertene. FOTO: NTB Scanpix
JULEKOS: Du kan helt fint kose deg med både snop og julemiddag i ferien, forteller ekspertene. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Opp i vekt i jula:

Nei, du går nok ikke opp mange kilo i jula

Redd for at julen skal sette sine spor?

Er du redd for å gå mye opp i vekt i julen? Selv om vi gjerne snakker mye om «julekiloene» i januar, så er det ikke nødvendigvis sånn at juleferien legger seg så godt på kroppen. En liten pause hvor vi unner oss det vi har lyst på kan til og med være bra for oss, og det går helt fint an å kose seg i julen uten å gå mye opp i vekt – dog gjerne litt avhengig av hvor lenge julen varer hos deg.

- Hvis man begynner julen mange uker før jul kan det godt hende at vekten vil gå noe opp innen 1. januar, spesielt hvis man ikke øker graden av fysisk aktivitet. Men hvis man begrenser julefeiringen til en ukes tid, og til de virkelige juledagene, trenger den ikke gjøre så mye skade, sier Karoline Steenbuch Lied, Fagansvarlig kosthold og ernæring i Grete Roede til KK.no.

Likevel kan det selvsagt være lurt for mange å være litt ekstra bevisst, da det kan bli i overkant mye fete måltider, alkohol, brus, kaker og snop, men særlig om du legger inn litt ekstra aktivitet vil julefeiringen for de fleste gjøre liten skade.

- Julen er jo egentlig ikke noe annerledes enn året for øvrig, det er bare at helligdagene kommer slag i slag. Julen består egentlig bare av noen få dager, og disse dagene er for de fleste fridager, og det gir både mer tid og overskudd til å være mer fysisk aktiv, og da er det «plass» til litt mer.

LES OGSÅ: Travel mamma? Her er 5 tips for å overleve julestria

Vanlig å være litt «daff» i januar

Ofte kjennes januar måned litt ekstra tung, og gjerne også kroppene våre med den. Kostholdsveileder og personlig trener Desiree Andersen, påpeker at vi gjerne vil sitte med en del ekstra vann i kroppen etter en jul med mye mat, og at dette ikke nødvendigvis betyr at vi har lagt så mye på oss.

- Man kan kanskje ha følelsen av at man er litt forspist, man har mye vann i kroppen og man føler seg kanskje litt daff, sier hun.

Men for de fleste av oss gir nok ikke julekosen noen veldige varige endringer på kropp og helse, selv om vi godt kan gå opp noen kilo.

- Hvis du ser teoretisk på det - regnestykket på det som kommer inn og det som går ut, så er det ikke så vanskelig å tenke seg at man kan gå opp ett eller to kilo i løpet av juleuken, forteller hun.

Et kilo er omkring 7000 ekstra kalorier. Har du fri i en uke vil altså 2000 ekstra kalorier om dagen kunne gjøre at du legger på deg to kilo, og 2000 kalorier i godteri, drikke og fet mat er kanskje mindre enn vi tror.

- Men alt du spiser i jula kommer ikke i tillegg, så alt er ikke ekstra, påpeker Andersen.

LES OGSÅ: Vanskelig å spise sunt? Her er de enkleste tipsene du kan følge

Forsvinner ofte av seg selv

At vekta svinger litt gjennom året er også helt normalt og to kilo opp er tross alt ikke spesielt mye. Andersen forteller dessuten at hos de fleste av oss vil de ekstra «julekiloene» forsvinne igjen av seg selv.

- Den vekta du har før jul henger sammen med den livsstilen du har til vanlig. Det betyr at når du går tilbake til den samme livsstilen etter jul, så vil du som regel også gå tilbake til den samme vekta sier Andersen.

- De kiloene kan godt sitte i noen uker, men er det så farlig da?

Også hun påpeker imidlertid at det er forskjell på om julekosen starter et par dager før julaften og om den starter lenge før.

- Om du starter med julebord i oktober, og er på julelunsjer med jobben, julelunsj med syklubben, baker og lager mye kos hjemme i ukene før jul, så er det fort at det kommer på flere kilo.

JULEN VARER HELT TIL PÅSKE..? For noen varer julen litt lenge, og da er det selvsagt lurt å være bevisst. FOTO: NTB Scanpix
JULEN VARER HELT TIL PÅSKE..? For noen varer julen litt lenge, og da er det selvsagt lurt å være bevisst. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Vær aktiv, spis nok gjennom dagen og kos deg med julen

Hennes råd er derfor å kose seg med julematen, men ikke hver dag i flere måneder. «Julekiloene» er sjeldent noe å stresse med, men om du ønsker å unngå å gå opp i julen, kan det blant annet være lurt å være forsiktig med inntaket av flytende kalorier.

- Det er lurt å prøve å holde seg i aktivitet, det hjelper også for fordøyelsen, som gjerne får litt deng i løpet av julen, sier Andersen.

Fyll tallerkenen med grønnsaker, og prøv å ha en god måltidsrytme gjennom julen også.

- Skal man bli kvitt julekiloene er det først og fremst viktig å avslutte julen 1. januar. For de fleste holder det å gå tilbake til de normale rutinene igjen, og til en normal hverdag med et normalt, sunt og balansert spisemønster og måltidsklokke. Små grep som dette vil gjøre en stor forskjell, sier Lied, men påpeker at det for noen vil kunne kreve noe mer innsats.

For de fleste er altså ikke de mye omtalte «julekiloene» noe stort problem, så lenge julen ikke varer helt til påske, men Lied råder til å være litt bevisst i julen, ved for eksempel å holde seg aktiv, spise seg passe mett og holde en god måltidsrytme, noe mange av oss nok glemmer litt bort når fridagene kommer.

- Da faller man ikke i samme grad for fristelsene gjennom dagen, og man vil unngå for mye småspising.

Hun anbefaler videre å bruke tallerkenmetoden og fylle på med grønnsaker, men det betyr ikke at du ikke kan kose deg med ribbe, medisterkaker, pinnekjøtt og det du måtte ønske.

- De gangene man spiser en tung middag, som ribbe, kan man kanskje prøve å velge en litt lettere dessert, som fruktsalat, foreslår Lied.

- Så er det alkohol. Det er mange grunner til å begrense inntaket, både for vekten, helsen, formen, og ikke minst for barnas skyld.

LES OGSÅ: Så mye sukker er det i vinen

LES OGSÅ: Derfor når du aldri nyttårsforsettene dine

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: