KOSTTILSKUDD: Tar du kosttilskudd uten at det er i samråd med lege bør du i hvert fall sjekke at du ikke tar flere tilskudd som inneholder det samme.  Foto: Scanpix
KOSTTILSKUDD: Tar du kosttilskudd uten at det er i samråd med lege bør du i hvert fall sjekke at du ikke tar flere tilskudd som inneholder det samme. Foto: Scanpix Vis mer

Kosttilskudd

Nei, for de fleste av oss er ikke vitamintilskudd nødvendig

Tar du kosttilskudd uten å ha avtalt med lege? Dette bør du være obs på!

Ifølge en rapport fra NAFKAM (Nasjonalt forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin), «Bruk av alternativ behandling i Norge 2016», hadde to av tre nordmenn brukt kosttilskudd i 2016, noe som kostet oss i underkant av 3 milliarder kroner.

For mange er noen vitamintilskudd anbefalt, men for de fleste av oss er de helt unødvendige, og det er heller ikke slik at mer alltid er bedre. 

- Hvis man har et variert kosthold er ikke vitamintilskudd nødvendig for de fleste, sier Vibeke Videm, professor ved Institutt for laboratoriemedisin og barne- og kvinnesykdommer ved NTNU og overlege ved Avdeling for immunologi og transfusjonsmedisin ved St. Olavs Hospital.

LES OGSÅ: - Får ikke kroppen det den trenger ber den om mer mat

- Tar tilskudd «for sikkerhets skyld»

Videm mener mange likevel tar tilskudd fordi man ikke har nok kunnskap om hva kroppen egentlig trenger og hva den får gjennom vanlig kosthold.

- Dette er et område hvor man utsettes for mye markedsføring som treffer en usikkerhet fordi mange ikke har så stor kunnskap om kosthold, sier hun og legger til: 

- Derfor ender folk opp med å ta tilskudd «for sikkerhets skyld». Oftest er dette unødvendig og i verste fall skadelig. Det har vært gjort mange store undersøkelser av om tilskudd kan gi bedre helse, og resultatene har vært svært skuffende hvis man har et greit nivå i utgangspunktet. 

LES OGSÅ: «Sunne» sjokolader og proteinbarer kan gi magetrøbbel

For mye kan føre til sykdom

For det kan faktisk bli for mye av det gode. Du blir ikke nødvendigvis sunnere jo flere tilskudd du tar, og ifølge Videm er vi tilpasset et visst nivå av vitaminer. Det vil si at det enten kan bli enten for lite eller for mye.

- Det er ikke slik at «mer er bedre». Mange håper jo kanskje at kosttilskudd kan gi noen ekstra fordeler, som at man føler seg mer opplagt eller får redusert risiko for sykdom og helseplager, eller at det kan rette opp for et dårlig kosthold. Så enkelt er det ikke, sier hun og legger til:

- Sunn kost inneholder mange flere stoffer enn det som finnes i tilskuddene. Derfor er det mye bedre og billigere å ta sine tilskudd i form av rikelig med grønnsaker, frukt og uraffinerte kornprodukter. 

Vi skiller mellom vannløselige og fettløselige vitaminer. De vannløselige skilles ut av kroppen når den får mer enn den trenger - sett at det ikke er veldig mye. De fettløselige gjør derimot ikke det, og det betyr at vi faktisk kan få for mye av dem. 

- Altfor høyt inntak av aktivt vitamin A (retinol) over tid kan blant annet gi vekttap, muskel- og leddsmerter, leverskade, nedsatt syn og risiko for fosterskade. Langvarig høyt inntak av forstadiene til retinol, altså betakaroten, gir guloransje misfarging av huden. Det kan også muligens øke risiko for lungekreft hos røykere og prostatakreft hos personer med høyt alkoholinntak, forteller Videm. 

- Mange tilskudd inneholder betakaroten istedenfor retinol for å redusere risikoen for bivirkninger ved for høyt inntak. 

LES OGSÅ: 5 vitaminer som beskytter mot aldring

KOSTTILSKUDD: Mange ender opp med å ta tilskudd «for sikkerhets skyld», noe ekspertene fraråder.  Foto: NTB scanpix
KOSTTILSKUDD: Mange ender opp med å ta tilskudd «for sikkerhets skyld», noe ekspertene fraråder. Foto: NTB scanpix Vis mer

Ifølge førsteamanuensis ved Avdeling for ernæringsvitenskap ved UiO, Christine Henriksen, er det derfor noen tilskudd som ikke bare er unødvendige, men som frarådes. 

- Betakaroten og andre høydose-antioksidanttilskudd frarådes. Det samme gjelder høye doser av vitamin E. Dette er blant annet fordi det er sett i sammenheng med risiko for lungekreft, sier hun. 

Mens det skal mye til å få for mye av de vannløselige vitaminene, vil altså de fettløselige vitaminene likevel bli værende i kroppen - også om du har fått mer enn du trenger. (Psst: Få i deg vitamin E gjennom kosten!)

- Det spørs litt hvilke vitaminer det er snakk om, men A-vitamin er eksempel på et vitamin det ikke skal så mye til å få for mye av om man tar tilskudd, fordi det er små marginer som skiller for lite fra for mye. Det samme gjelder for eksempel for jod, forteller Henriksen.

LES OGSÅ: Urovekkende lavt jodnivå blant gravide og ammende

Vær obs!

For oss nordmenn kan det være vanskelig å få nok D-vitamin i vintermørket. D-vitamin er viktig blant annet for opptaket av kalsium i kroppen, og er med på å sørge for et sterkt skjelett. For mye D-vitamin kan gjøre at kalsiumholdige partikler skilles ut i nyrene og indre organer, slik at de igjen kan skades. 

- For høyt inntak av vitamin E kan gi blødningsrisiko, hodepine, tretthet, synsforstyrrelser og mageplager, fortsetter Videm.

Det skal nok litt til å få i seg for mye vitaminer, men ifølge Videm er det heller ikke nødvendig å legge mye penger i vitamintilskudd. Gjør du det bør du i det minste vite hva det er du kjøper, slik at du ikke kjøper flere tilskudd som inneholder det samme og risikerer at det blir for mye av noen vitaminer og mineraler. 

- Etter hvert finnes det jo også andre matvarer med tilsetninger, for eksempel juice eller yoghurt, som man må ta med når man vurderer de samlede tilskuddene man tar, påpeker Videm.

LES OGSÅ: Sykelig opptatt av sunn mat 

Anbefalt for noen grupper

DE FLESTE FÅR NOK: De fleste av oss får det vi trenger gjennom kosten, men noen er anbefalt å ta tilskudd.  Foto: Scanpix
DE FLESTE FÅR NOK: De fleste av oss får det vi trenger gjennom kosten, men noen er anbefalt å ta tilskudd. Foto: Scanpix Vis mer

Når dette er sagt er det noen som er anbefalt å ta tilskudd, men dette er spesielle grupper som ikke får nok vitaminer og mineraler gjennom kosten. For eksempel kan det være aktuelt med multivitaminer om man spiser lite på grunn av dårlig matlyst eller har lavt energibehov. 

D-vitamin anbefales til spedbarn, eldre, de som er lite ute i dagslyset, som har mørk hud og ellers de som har påvist for lavt nivå i blodet. Omega 3 er det også en del som ikke får nok av gjennom kosten, særlig om en spiser lite fisk, og for mange er det aktuelt med tilskudd for eksempel i form av tran eller tabletter.

- Personer som spiser vegankost, det vil si et rent plantekosthold uten melkeprodukter og eventuelt også uten egg, trenger tilskudd av vitamin B12 og kalsium, og kanskje også blant annet jod. Vegetarianere som bruker melkeprodukter og eventuelt også egg kan følge de vanlige anbefalingene, forteller Videm. 

Ellers anbefales kvinner som er- eller planlegger å bli gravide tilskudd av folat. 

LES OGSÅ: Er du gravid og spiser ikke kjøtt? 

Slapphet og slitenhet kan bety for mye jern

En del kvinner har også mangel på jern på grunn av menstruasjonen. Det er likevel ikke anbefalt å begynne på jerntilskudd uten at du har sjekket dette opp med lege, for jern er et mineral du kan ha både for lite og for mye av. 

- Noen har en genetisk disposisjon til å ta opp for mye jern, som i så fall lagres i indre organer og på sikt fører til organskade. Hos disse personene vil tilskudd øke risikoen for skade, forteller Videm og understreker at jerntilskudd skal tas i samråd med lege. 

Slapphet og slitenhet kan være et symptom på for mye jern

- Det er vanskelig å gjette seg til at du har lavt jernivå, og slapphet og slitenhet kan ha mange årsaker - det kan også være et symptom på det å ha for mye jern, sier Henriksen. 

Hun forteller, i likhet med Videm, at de fleste av oss ikke trenger kosttilskudd for å få det vi trenger av vitaminer og mineraler, men at noen, for eksempel gravide, veganere og andre som av ulike grunner kutter ut forskjellige matvarer fra kosten, kan være anbefalt å ta noen tilskudd. 

- Tilskudd av D-vitamin er det en del som kan ha nytte av om vinteren om en ikke spiser mye fisk. Det kan også være aktuelt med multivitaminer for de som spiser lite - typisk under 1500 kalorier om dagen, forteller hun. 

De som har osteoporose anbefales også ofte både D-vitamin og kalsiumtilskudd. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: