KAFFE OM KVELDEN: Ny studie viser at kaffe om kvelden gir bedre nattesøvn enn alkohol. FOTO: NTB Scanpix
KAFFE OM KVELDEN: Ny studie viser at kaffe om kvelden gir bedre nattesøvn enn alkohol. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Kaffe

Nei, kaffe ødelegger ikke nattesøvnen

Ny studie avkrefter søvnmyten, men norske eksperter er skeptiske.

For mange av oss kan ikke dagen starte ordentlig før vi har drukket en kopp med kaffe eller to (eller tre). Kaffe er oppkvikkende, og blir for mange forbundet med kos og hygge. Mens noen sverger til morgenkaffe og gjerne en kopp etter lunsj, fortsetter andre å drikke utover ettermiddagen og kvelden.

Det er ikke uvanlig å nyte kaffe både etter middag og til kveldsmaten, og da bytter mange ut vanlig kaffe med koffeinfri kaffe i håp om at det ikke skal påvirke nattesøvnen. Men er det egentlig nødvendig? Nei, mener ny studie.

En ny, amerikansk studie viser nemlig at kaffedrikking IKKE påvirker søvnen, slik mange tror.

Den nye studien ble gjennomført som et samarbeid mellom flere store universiteter, og er en av de største av sitt slag, skriver forskning.no.

Forskerne ønsket å undersøke om koffein, alkohol og tobakk på kvelden påvirker nattesøvnen.

- Studien ble gjort med 785 deltakere som førte logg over koffeininntak, alkoholbruk og nikotinbruk siste 4 timer før de la seg. De hadde på en aktigraf (aktivitetsmåler) for måling av søvn i en uke. Søvnen ble også målt med søvndagbok, sier Ståle Pallesen, som er søvnekspert og professor ved Universitetet i Bergen.

40 prosent av deltakerne drakk koffein minst en gang innen fire timer før de la seg, og til sammen ble data fra 5164 netter registrert.

Studien viser at både alkohol og tobakk påvirker nattesøvnen negativt, mens koffein mindre enn fire timer før leggetid ikke påvirket søvnen.

Det kan med andre ord være positivt for søvnkvaliteten din å bytte ut vinglasset med en kaffekopp på kvelden, ifølge den nye studien.

LES OGSÅ: Derfor tåler noen av oss å drikke kaffe sent på dagen

- Er ikke fritt frem

- Selv om denne studien ikke fant en sammenheng mellom kveldsinntak av koffein og søvn, er det etter min mening ikke fritt frem, påpeker Pallesen.

Vi vet at koffein blokkerer for et signalstoff i hjernen som heter adenosin. Dette skaper våkenhet og hemmer søvnighet og søvn. Mange søvnstudier viser også at koffein gjør det lettere å holde seg våken og å yte.

- Klinisk er min erfaring at å kutte koffein kan hjelpe mange til å sove bedre. Den aktuelle studien har flere svakheter, for eksempel at dose koffein ikke ble oppgitt, sier han.

Det kommer med andre ord ikke frem i studien hvor mye koffein deltakerne drakk i timene før leggetid. Det var også en observasjonsstudie, som betyr at andre forhold som kan virke inn på søvnen ikke ble kontrollert.

- Studien er interessant, men på grunn av dens svakheter og stor mengde evidens som tilsier at koffein svekker søvnen, vil jeg fraråde folk å innta koffein før leggetid, sier Pallesen.

KAFFE ER IKKE DET VERSTE FOR SØVNEN: -Det er opplagt en del myter knyttet til helse og kaffe, sier ekspert.
KAFFE ER IKKE DET VERSTE FOR SØVNEN: -Det er opplagt en del myter knyttet til helse og kaffe, sier ekspert. Vis mer

- Dette er interessant

Koffein kan som kjent gjøre oss mer våkne og opplagte, og kan derfor forårsaker søvnproblemer hos noen, avhengig av mengde som er inntatt gjennom dagen og genetisk sammensetning.

- Dette er interessant. Jeg vil ikke driste meg så langt ut i det medisinske fagfeltet, og jeg vil ikke påstå at alle kan drikke kaffe om kvelden uten at det ødelegger nattesøvnen, sier Bjørn Grydeland ved Norsk Kaffeinformasjon.

Men det er mange som «tror» at de ikke kan drikke kaffe etter et visst klokkeslett, og derfor slutter å drikke for eksempel klokka fem eller seks på ettermiddagen/kvelden.

- De burde kanskje ta noe av dette inn over seg. For det er opplagt en del myter knyttet til helse og kaffe, sier Grydeland.

LES OGSÅ: Bare det å tenke på kaffe kan gjøre deg mer våken

Skeptisk

Bjørn Bjorvatn, som er professor og søvnforsker ved Universitetet i Bergen, er skeptisk til den nye studien.

- Kaffe vil åpenbart påvirke søvn og søvnkvalitet. Studien vil ikke endre min holdning til det. Det ser ut til at søvnen er målt med aktigrafer, noe som er en stor svakhet, tenker jeg, sier han.

Aktigrafer måler aktivitet, ikke søvn direkte.

- Det betyr at hvis du ligger helt stille, men er våken, vil aktigrafen tro du sover. En rekke studier opp gjennom årene har entydig vist at koffein er oppkvikkende, og dermed forstyrrende på søvn, sier han.

Bjorvatn forklarer at det riktignok er individuelle forskjeller, men likevel ingen tvil om koffeinets effekt på søvn og våkenhet.

- Men dosen er selvsagt viktig, og studien har angivelig ikke målt mengde koffein, noe som igjen gjør det vanskelig å vurdere funnene, sier han.

Selv om studien kan være gode nyheter for deg som liker å drikke kaffe om kvelden, er den dårlige nyheter dersom du liker å drikke alkohol eller ta en røyk før leggetid. Det forstyrrer nemlig søvnen i stor grad, ifølge studien.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: