ANGSTSYMPTOMER: Visste du at det finnes en rekke ting som kan øke angstsymptomer? Foto: Shutterstock / Maksim Shirkov
ANGSTSYMPTOMER: Visste du at det finnes en rekke ting som kan øke angstsymptomer? Foto: Shutterstock / Maksim ShirkovVis mer

Angst

Nikotin, kaffe og alkohol kan øke angstsymptomer

- Ved mye angstproblematikk anbefaler jeg alltid pasientene mine å redusere inntaket av stimulerende stoffer.

- Når vi utsettes for fare blir vi redde. Angst er den samme opplevelsen, men vi kaller det angst når det vi reagerer på ikke ansees som farlig, forklarer psykolog Anders Skuterud til KK.no. 

Han trekker frem at noen for eksempel kan bli like redde for en edderkopp som å bli angrepet av en løve. Selv om angsten er irrasjonell, blir man like redd som om man skulle vært i virkelig fare. 

- Det som skjer fysiologisk er at kroppen gjør seg klar for å flykte eller forsvare seg. Det er opplevelsen av denne reaksjonen vi kaller angst. Angsten kan oppleves som spenning i kroppen, «sommerfugler» i magen, at man må intenst på do, blir anspent og kan begynne å skjelve, forklarer psykologen. 

Hjernen sender altså alarmsignaler til kroppen som får oss til å produsere adrenalin. Blodet sendes til de store musklene og man kan oppleve vanskeligheter med å puste ordentlig. Skuterud forteller at det er flere kvinner enn menn som blir diagnostisert med angst, men at det er flere menn som misbruker alkohol og narkotiske stoffer. For mange menn kan det være en måte å unngå angsten på. 

- Derfor kan det være vanskelig å ha noen sikker mening om kvinner eller menn har mest angst. I utgangspunktet er det fysiologiske grunnlaget likt hos begge kjønn. 

LES OGSÅ: Slik får du bukt med alkoholsuget etter ferien

Styr unna nikotin

Dersom du sliter med en angstlidelse, er det imidlertid noen grep du kan ta for å forsøke å ikke forverre situasjonen. Noen ting kan nemlig gi økt risiko for angstanfall. 

- Snus inneholder nikotin som bidrar til økt hjerterytme og at blodårene trekker seg sammen og gir økt blodtrykk. Når man har snus i munnen vil derfor hjerterytme og blodtrykk øke, sier Astrid Nylenna, fungerende avdelingsdirektør i Avdeling forebygging i Helsetjenesten til KK.no. 

Økt hjerterytme er også en av de mange symptomene på angst, og i likhet med snus er det andre ting som kan fremkalle det;

- Nikotin, kaffe og alkohol kan gi hjertebank hos noen. Hjertebank kan også oppleves ved engstelse og angst, sier Nylenna. 

LES OGSÅ: Så mange kopper kaffe er det trygt å drikke

Også Dijana Stupar, som jobber som klinisk ernæringsfysiolog på Diakonhjemmet sykehus og er ernæringsfysiolog på Studentidretten, understreker at personer med angstlidelse bør unngå nikotin.

- Ved mye angstproblematikk anbefaler jeg alltid pasientene mine å redusere inntaket av stimulerende stoffer som kaffe, nikotin og alkohol. Det betyr ikke nødvendigvis å kutte det helt ut, men men bli bevisst på inntaket og hvordan det påvirker kroppen. 

Kaffe, kakao og te

Hun understreker at dette også kan bety andre koffeinholdige kilder, som energidrikker og noen typer te og kakaoprodukter som inneholder koffein. 

Hun trekker paralleller til at barn og unge frarådes koffein;

- Inntak av koffein hos barn og unge gir atferdsendringer som økt irritabilitet og uro, nervøsitet, anspenthet, angst og søvnforstyrrelser, forklarer Stupar. 

- Alkohol kan også mest sannsynlig forverre angst både når en er beruset og dagen etter

Sliter du med angst, kan du altså med fordel unngå stoffer som øker hjerterytmen. Hjertebank er allerede en svært plagsom del av angstlidelsen, og det trenger ikke være nødvendig å øke symptomet enda mer. 

LES OGSÅ: Får du ofte hjertebank?

Spis sunn mat og hold blodsukkeret stabilt

Har du angst, kan det være lurt å være ekstra oppmerksom på å få i deg sunne matvarer og ha et stabilt blodsukker

- Personer med psykiske sykdommer har dessverre kortere levetid enn personer uten. En av hovedårsakene til reduksjon av levetiden er livsstilssykdommer. Inntaket av sukker, salt, mettet fett og alkohol bør reduseres til fordel for frukt, grønnsaker, bær, grove kornprodukter, fisk og umettet fett, forklarer ernæringsfysiologen. 

Hun sier at det er grunn til å tro at spesielt omega 3 kan være bra for personer med angst.

- Noen studier har vist at omega 3 fettsyrer kan bedre angstsymptomer. Jeg oppfordrer alltid mine pasienter til å øke inntaket av Omega 3 gjennom kostholdet først, før de kjøper tilskudd. 

Omega 3 finner du særlig i fet fisk, men også mange typer frø, nøtter og vegetabilske oljer. 

LES OGSÅ: De skjule årsakene til angst og depresjoner