Sjokolade:

Ny studie: - Sjokolade på morgenen kan redusere blodsukkernivået og føre til fettforbrenning

Kan det virkelig stemme? Norske eksperter er skeptiske.

SJOKOLADE: Studie hevder at 100 gram sjokolade hver dag kan føre til fettforbrenning og lavere blodsukkernivåer. FOTO: NTB
SJOKOLADE: Studie hevder at 100 gram sjokolade hver dag kan føre til fettforbrenning og lavere blodsukkernivåer. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Kan vi virkelig spise 100 gram sjokolade hver dag, uten å gå opp i vekt? Det mener i hvert fall forskere bak en ny studie utført ved Harvard-tilknyttede Brigham and Women's hospital.

Studien fant nemlig at det å spise en konsentrert mengde sjokolade på morgenen, kan senke blodsukkernivåer og hjelpe kroppen med å forbrenne fett. Det skriver The Harvard Gazette, som nylig omtalte studien.

- Førte ikke til vektoppgang

Professor i medisin ved Harvard Medical School, Frank A.J.L. Scheer og Marta Garaulet (ansatt ved Brigham and Women's hospital) er medforfattere av studien, publisert i The FASEB Journal.

I samarbeid med Universitetet i Murcia i Spania, utførte de en randomisert, kontrollert kryssprøve av 19 kvinner som har gått gjennom overgangsalderen. Kvinnene spiste enten 100 gram sjokolade om morgenen (innen én time etter at de våknet) eller på kvelden (innen én time før leggetid).

Dette rapporterte forskerne:

  • Sjokolade på morgenen eller ved leggetid, førte ikke til vektoppgang.
  • Å spise sjokolade om morgenen eller om kvelden kan påvirke sult og appetitt, mikrobiotasammensetning, søvn og mer.
  • Et høyt inntak av sjokolade i løpet av morgentimene kan bidra til å forbrenne fett og redusere blodsukkernivået.

- Våre funn fremhever at ikke bare hva, men også at når vi spiser kan påvirke fysiologiske mekanismer som er involvert i reguleringen av kroppsvekt, uttalte Scheer.

Studien varte i to uker, og ingen av kvinnene gikk opp i vekt, selv om de spiste 100 gram sjokolade hver dag.

Men hva tenker norske eksperter om dette?

Kilde: The Harvard Gazette

SJOKOLADE HVER MORGEN: Bør vi virkelig spise 100 gram sjokolade hver morgen? FOTO: NTB
SJOKOLADE HVER MORGEN: Bør vi virkelig spise 100 gram sjokolade hver morgen? FOTO: NTB Vis mer

- Jubler ikke over denne studien

Det heter seg at hvis noe virker for godt til å være sant, ja, så er det som regel det. For finnes det virkelig fordeler ved å spise 100 gram sjokolade hver dag? Ekspertene KK har snakket med, er ikke overbevist.

Vi har hørt med ernæringsfysiolog, kvinnehelseveileder og yogalærer, Gunn Helene Arsky.

- Jeg elsker sjokolade, men i små kvanta. Så jeg jubler ikke over denne studien, akkurat!

Hun mener at det høres ut som om noen har veldig lyst til å spise 100 gram sjokolade (ikke engang den antioksidantrike, mørke sjokoladen) og laget en studie som viser at det går helt fint. Hun ser ingen helsefordeler i å spise hundre gram sjokolade hver dag.

- Det er ikke rart at kvinnene rapporterer om nedsatt søtsug når de må spise 100 gram sjokolade om dagen - det er MYE! Tar knekken på det meste av søtsug.

- Hvordan er det mulig at kvinnene ikke gikk opp i vekt av å spise 100 gram sjokolade hver dag i to uker?

- De mistet en god del appetitt, så netto økt kaloriinntak var ikke mer enn litt over 100 kalorier per dag (100 gram sjokolade var cirka 540 kalorier). To uker var antakelig ikke nok til å se store forskjellen - vi svinger jo i vekt gjennom menstruasjonssyklusen, for eksempel. Om man spiser 100 kalorier ekstra hver dag i et år, derimot...

Mye sukker og fett

- Det er viktig å merke seg at dette er en veldig liten studie, gjort på kvinner som har vært gjennom overgangsalderen. Et svært begrenset utvalg med andre ord, og studien varte bare i to uker.

Det sier Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig for kosthold & ernæring i Roede AS, til KK.

- 100 gram sjokolade hver dag bidrar med mye energi, sukker og mettet fett, og passer ikke inn i et sunt, balansert og variert kosthold, slik vi anbefaler - som vi vet er det som gir god helse, og som holder oss friske og gir overskudd og energi.

Hun legger til at det ikke er noe i veien å kose seg litt innimellom, men at å spise 100 gram sjokolade daglig blir i overkant mye.

- Den beste måten å stabilisere blodsukkeret og redusere søtsuget er å spise jevnt og trutt gjennom dagen, og å spise fiberrikt så man holder seg mett inntil det neste måltidet, og slipper å småspise.

SUKKER: Sjokolade inneholder mye sukker, som vi helst ikke skal få i oss for mye av. FOTO: NTB
SUKKER: Sjokolade inneholder mye sukker, som vi helst ikke skal få i oss for mye av. FOTO: NTB Vis mer

Mye sukker

Det virker altså ikke som om 100 gram sjokolade hver morgen er veien å gå hvis vi ønsker å opprettholde et sunt kosthold.

Som Steenbuch Lied nevnte - det er lurt å huske på at sjokolade inneholder mye sukker og mettet fett, som vi ikke skal ha i oss for mye av!

KK har tidligere skrevet at mye sukker i hverdagen kan gå utover alt fra konsentrasjon til helsa.

- Det har flere umiddelbare konsekvenser. Det som skjer når du spiser sukker er at du får et forhøyet blodsukker og økt produksjon av insulin. Så faller blodsukkeret fort igjen og du føler deg slapp og uopplagt, uttalte klinisk ernæringsfysiolog Ragnhild Lekven Fimreite, som driver Ernæringsfysiolog.no.

Dette kan gå utover konsentrasjonen, utholdenhet og engasjement for det du driver med. Over tid kan et høyt sukkerinntak føre til både vektøkning, sykdom, som diabetes type 2, og feilernæring.

- Spiser du mye sukkerholdige produkter så gir det et kraftig kaloritilskudd for mange. Dette fordi søtsaker ofte er kaloririke og kommer i tillegg til annen mat, uttalte Lekven Fimreite.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer