TØYE ETTER TRENING: - Det ser ut til at bevegelighetstrening over tid virker positivt inn på en del typer idrettsprestasjoner, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix
TØYE ETTER TRENING: - Det ser ut til at bevegelighetstrening over tid virker positivt inn på en del typer idrettsprestasjoner, sier eksperten. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Tøying:

Ny studie slår fast at tøying har effekt

Tøying kan faktisk gjøre deg mykere og mer bevegelig.

Etter en god treningsøkt er det mange som setter av tid til uttøying, enten det er etter en lang joggetur eller en hard styrkeøkt. Det kan være godt å sette seg ned i noen minutter, høre på rolig musikk og strekke ut de velbrukte musklene.

Hensikten og effekten av tøying har derimot vært omdiskutert de siste årene, og eksperter har tidligere uttalt til kk.no at tøying ikke har noen effekt.

Nå viser imidlertid en en ny, norsk doktorgradsavhandling at bevegelighetstrening over tid har effekt og gjør deg mykere.

- Det ser ut til at bevegelighetstrening over tid virker positivt inn på en del typer idrettsprestasjoner, inkludert styrke og eksplosivitet, og kan forebygge noen typer idrettsskader. Det er heller ingenting som tyder på at man får dårligere løpsøkonomi av å tøye over tid, sier Marie Margrete Hveem Moltubakk til kk.no.

Hun har undersøkt effekten av tøying i doktorgradsavhandlingen sin på Norges idrettshøgskole. I studien fikk en gjeng med studenter beskjed om å kun tøye ett bein i et halvt år, mens det andre beinet ble brukt som kontroll for å sammenligne effekten. Resultatet viser at det beinet som ble tøyd ble mer bevegelig.

- Forskningen min viser at bevegelighetstrening over tid gir økt bevegelsesutslag, og at dette oppnås gjennom en rekke endringer i kroppen. Det er derfor ikke slik som mange tidligere har trodd at bedring av bevegelighet bare skyldes at man lærer seg å tåle mer smerte, sier Moltubakk.

LES OGSÅ: Bør du egentlig trene når du er støl?

BEVEGELIGHET: - Forskningen min viser at bevegelighetstrening over tid gir økt bevegelsesutslag, og at dette oppnås gjennom en rekke endringer i kroppen, sier Moltubakk. FOTO: NTB Scanpix
BEVEGELIGHET: - Forskningen min viser at bevegelighetstrening over tid gir økt bevegelsesutslag, og at dette oppnås gjennom en rekke endringer i kroppen, sier Moltubakk. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Slik blir du mykere

Moltubakk mener at alle som ønsker det kan bli mykere, og gir følgende tips til deg som ønsker å få en mykere og mer bevegelig kropp:

  1. Finn ut hvilke ledd/bevegelser du ønsker å prioritere.
  2. Start med statiske (stillestående) øvelser, hold hver tøyning i 45-60 sekunder og gjenta 3-4 ganger.
  3. Tren bevegelighet minst 2 ganger i uka, men gjerne daglig.

- Du trenger ikke å ta det i en omfattende treningsøkt, det kan gjøres mens du venter på bussen eller ser TV, råder hun.

LES OGSÅ: - Det som er gunstig med kettlebell er at det krever både i kondisjon, styrke og bevegelighet

Minimal effekt på stølhet

Mange tøyer etter en hard treningsøkt i håp om at de vil bli mindre støl dagen etter, og det er en velkjent myte. Forskning har derimot motbevist dette flere ganger.

- Tøyning er jo et myteomspunnet tema der det finnes utallige teorier om hva som funker best. Det man med sikkerhet kan slå fast er at effekten på stølhet, som mange tenker blir mindre av å tøye, er minimal.

Dette sier Ola Nyeggen Høva, som er daglig leder og fysioterapeut ved Studio Fysio AS, til KK.

Ellers er både hyppighet, varighet og metode omdiskutert.

LES OGSÅ: Slik blir treningstrendene i 2019

FØT ØKTEN: Eksperten forklarer at han ofte bruker «tøyning», altså bevegelighetstrening, som en del av oppvarmingen i øktene sine. FOTO: NTB Scanpix
FØT ØKTEN: Eksperten forklarer at han ofte bruker «tøyning», altså bevegelighetstrening, som en del av oppvarmingen i øktene sine. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Tøyer før treningsøkten

Det har i lang tid vært et prinsipp at man skal tøye muskulaturen når man er varm, altså etter en treningsøkt, men Moltubakks forsøkspersoner fikk lov til å gjøre sine statiske tøyeøvelser uten spesifikk oppvarming, og oppnådde altså god fremgang.

- Hos oss bruker vi ofte «tøyning», altså bevegelighetstrening, som en del av oppvarmingen i våre økter. Tidligere brukte vi det som en del av avslutningen, men vi ser veldig gode effekter på teknikken til kundene om man starter med lette bevegelighetsøvelser før selve økten starter. I tillegg er det morsomt, store bevegelser gir en naturlig oppvarming og man får dratt ut leddene og muskulaturen, sier Høva.

Han forklarer at man i alle fall bør tøye tre ganger per uke, og med tre sett med holdetid på ca. 40-60 sekunder.

- Vi er ikke overrasket over funnet i denne studien, da det i stor grad har vært benyttet bevegelighetstrening som en del av introen til økter i lang tid. Vi ser også den positive midlertidig effekten av dette i egne økter, sier han.

LES OGSÅ: Dette er kjendisenes beste treningsøvelser

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Flere populære saker: