Nye anbefalinger om fysisk aktivitet for voksne og eldre

Nå anbefales voksne og eldre å være mer aktive, trene styrke minst to ganger i uka - og å begrense stillesitting. Og sitter du mye stille så bør du kompensere for det med ekstra aktivitet.

ALL AKTIVTET TELLER: Helsedirektoratet har oppdatert de nye rådene om fysisk aktivitet i befolkningen - også for voksne og eldre. Og et av de nye punktene er at all aktivitet teller, uansett varighet eller intensitet. Men de sier også at stillesitting bør begrenses - og kompenseres for dersom du har en stillesittende hverdag. Foto: NTB/Shutterstock
ALL AKTIVTET TELLER: Helsedirektoratet har oppdatert de nye rådene om fysisk aktivitet i befolkningen - også for voksne og eldre. Og et av de nye punktene er at all aktivitet teller, uansett varighet eller intensitet. Men de sier også at stillesitting bør begrenses - og kompenseres for dersom du har en stillesittende hverdag. Foto: NTB/Shutterstock Vis mer
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert på nettsiden vi.no. Dette innholdet er nå overført til kk.no. Les mer om overføringen

Følg Vi.no på Facebook og Instagram, og motta nyhetsbrev ved å registrere deg her.

Mandag 9. mai la Helsedirektoratet fram nye råd om fysisk aktivitet og sittestilling. Du fikk kanskje med deg det avisene skrev om skjermbruk og fysisk aktivitet for barn og unge.

Men det nye rådene handler ikke kun om barn og unge og at de sitter mer stille en før. De handler også i veldig stor grad om voksne og eldre: Ifølge Folkehelseinstituttet (FHI) er voksne desidert dårligst til å være fysisk aktive. Kun rundt 30 prosent av de voksne følger anbefalingene om fysisk aktivitet.

Og når man samtidig vet at fysisk aktivitet kan brukes i forebygging og behandling av 30 ulike tilstander og lidelser - ja, da er det bare å snøre på seg spaserskoene og ta beina fatt.

Man vet at aktivitet virker positivt og styrkende på hjernen, det kan redusere både angst og depresjon, det kan bedre søvnkvaliteten og virke forebyggende på «aldersdiabetes» (diabetes type 2). Fysisk aktivitet kan også bidra til styrket beinmasse, redusert kroppsfett og ha positiv innvirkning på risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer og flere former for kreft.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.