TRENING HJELPER PÅ BUKFETTET: - Mange studier viser en direkte sammenheng mellom bukfett og økt risiko for hjerte- og karsykdommer, økt kolesterol, kreft og andre livsstilssykdommer, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix
TRENING HJELPER PÅ BUKFETTET: - Mange studier viser en direkte sammenheng mellom bukfett og økt risiko for hjerte- og karsykdommer, økt kolesterol, kreft og andre livsstilssykdommer, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Magefett:

Nye studier viser at trening kan hjelpe mot det farlige magefettet

Det farligste fettet ligger rundt organene dine.

De aller fleste kvinner har litt fett på magen, og fett er faktisk livsnødvendig for oss. Noen har bare litt underhudsfett som blir synlig når de sitter, mens andre har mye fett som gjør at buksene strammer.

For mye underhudsfett på magen er ikke sunt, og er forbundet med en rekke livsstilssykdommer som for eksempel hjerte- og karsykdom. Likevel er det en annen type fett som er enda farligere, nemlig bukfettet.

- Det finnes gode beviser på at mengden bukfett er relatert til hjerte- og karsykdom, diabetes type 2, høyt blodtrykk, høyt kolesterol, søvnapné, fettlever og metabolsk syndrom, sier Harald M. Dobloug, som er lege og CEO av Legevisitt AS, til KK.

Bukfett er altså ikke det samme som underhudsfett, som er det synlige fettet du ser på magen.

- Bukfettet omringer organene og er innvendig i kroppen, forklarer Simon Hammonds, som er personlig trener og faglig ansvarlig for SATS, og lærer ved Nord universitetet og Active Education.

- Hvorfor er bukfettet farlig?

- Mange studier viser en direkte sammenheng mellom bukfett og økt risiko for hjerte- og karsykdommer, økt kolesterol, kreft og andre livsstilssykdommer, forklarer han.

LES OGSÅ: - Spiser du så lite som mulig for å gå ned i vekt kan det i verste fall være helseskadelig

Trening fjerner bukfett

De siste årene har flere studier vist at trening kan fjerne bukfettet, altså fettvevet rundt organene.

Forskere ved Universitetet i København ønsket også å finne ut hvorfor trening kan motvirke dette farlige fettet, og gjennomførte nylig en 12 uker lang undersøkelse. Ved hjelp av 80 forsøkspersoner som drev med utholdenhetstrening, kunne de konkludere med at trening hjelper mot bukfettet.

De fant også ut at stoffet interleukin-6 (IL-6) trolig spiller en avgjørende rolle, skriver forskning.no

- Studier har vist at personer med mye bukfett har mye å hente på å gå ned i vekt. Dessverre er det et vanlig problem at mange går opp i vekt igjen etter at de har gått ned i vekt, forteller Dobloug.

Trening generelt vil forbrenne fett på hele kroppen, og mange studier viser at det gjør det enklere å holde vekten.

- Flere nye studier har også vist at høyintensitets intervalltrening har større effekt for å fjerne bukfett enn andre treningsformer, forklarer Hammonds.

- All trening vil ha effekt

Hammonds anbefaler høyintensitetstrening til alle som er fysisk i stand til det. Lavintensitetstrening vil også forbrenne fett, men mengden som skal til for å oppnå samme resultat blir ofte alt for tidskrevende.

- De som har mest behov for den tøffeste treningen, er ofte dem som er minst i stand til å gjennomføre det. Ikke push deg til den hardeste treningen hvis du er i veldig dårlig form. All trening vil ha effekt, basis styrketrening og lav intensitet vil være en god start, forklarer han.

Slanking og trening kan altså redusere fett generelt på hele kroppen, både bukfett og underhudsfett.

- Hvis du har et overskudd av kalorier, vil det føre til lagring av fett. Et forsvarlig underskudd sammen med en forsvarlig treningsmengde er det beste for å fjerne fett, råder han.

LES OGSÅ: Dette er helt avgjørende om du skal ned i vekt

IKKE PUSH DEG FOR HARDT: - Ikke push deg til den hardeste treningen hvis du er i veldig dårlig form. All trening vil ha effekt, basis styrketrening og lav intensitet vil være en god start, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix
IKKE PUSH DEG FOR HARDT: - Ikke push deg til den hardeste treningen hvis du er i veldig dårlig form. All trening vil ha effekt, basis styrketrening og lav intensitet vil være en god start, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Slik blir du kvitt magefettet

Selv om det «usynlige» bukfettet er det farligste, er de fleste av oss mest opptatt av det fettet vi kan se i speilet. Det som gir bilringer eller som fører til at buksene strammer.

- Et høyt midjemål er over 102 cm for menn, og 88 cm for kvinner, med enkelte variasjoner. Midjemålet avdekker en del sykdomsrisiko bedre enn BMI og KMI, sier Dobloug.

Det beste rådet for å fjerne dette fettet er også trening og kaloriunderskudd. Men det vil fjerne fett på hele kroppen, fordi det ikke er mulig å punktforbrenne fett kun på magen.

- For å minske fettprosenten bør man trene både styrke, intervaller og ha et sunt kosthold. Høyere energibruk gjør at man forbrenner mer, da også mer fett, men det finnes ingen spesifikk trening som kun vil forbrenne magefettet, sier Kristel Brumoen, som er personlig trener ved Oslo PT Studio.

Punktforbrenning er som kjent ikke mulig, og det hjelper derfor ikke å ta 50 sit-ups om dagen for å få bort magefettet.

- Du bør trene styrke for hele kroppen for å øke muskelmassen. Jo mer muskelmasse du har, jo mer vil du forbrenningen øke. I tillegg vil du lettere klare å gjennomføre daglige gjøremål, og skaderisikoen vil bli mindre, forklarer Brumoen.

Hun forteller at tålmodighet også er viktig for å klare å opprettholde en sunn livsstil, slik at du ikke blir en som trener i perioder og dermed blir en jojo-slanker.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: