VINTERDEPRESJON: Mørketida kan oppleves som slitsom for mange, men det er faktisk grep du kan gjøre for å høyne energinivået noen hakk når dagene føles mørkere enn det sorte hull. Vi har snakket med tre dyktige eksperter som her deler sine beste tips. Foto: Shutterstock / Jose AS Reyes
VINTERDEPRESJON: Mørketida kan oppleves som slitsom for mange, men det er faktisk grep du kan gjøre for å høyne energinivået noen hakk når dagene føles mørkere enn det sorte hull. Vi har snakket med tre dyktige eksperter som her deler sine beste tips. Foto: Shutterstock / Jose AS Reyes
Høstdepresjon

- Omtrent ti prosent av oss opplever at mørket påvirker humøret og energinivået kraftig

Her er tipsene som vil hjelpe deg gjennom de mørke månedene.

Mørkt når du står opp og mørkt når du forlater arbeidsplassen … Selv om vi har tilbragt mesteparten av livet vårt i et av verdens nordligste land, kommer alltid mørketida overraskende på. Var det virkelig så mørkt i fjor også? Øynene svir store deler av dagen, samtidig som hodet kjennes tungt.

Ja, mørketida oppleves som slitsom for mange, og det er lite vi kan gjøre for å styre lysbryteren i himmelen. Men det er faktisk grep du kan gjøre for å høyne energinivået noen hakk når dagene føles mørkere enn det sorte hull. Vi har snakket med tre dyktige eksperter som her deler sine beste tips.

- Det er ikke til å unngå at mer mørke påvirker energinivået vårt. Hjernen vår er faktisk skapt til å leve i et 12 timers mørke og 12 timers lys for 70 000 år siden. Nå har vi passert jevndøgn, noe som innebærer mer mørke enn lys i vinterhalvåret. Det innebærer at de fleste opplever en naturlig nedgang i energinivået. Omtrent ti prosent av oss opplever at mørket påvirker humøret og energinivået kraftig. Dette kaller vi vinterdepresjon.

Det sier Mikael Rasmussen, søvnveileder ved Centes for Stress i København. Han bekrefter at vi faktisk trenger mer søvn i vinterhalvåret.

- Hvis vi fikk mulighet til det, hadde det beste vært om vi kunne sove mer om vinteren enn på sommeren. Dette er dog problematisk i en hektisk hverdag. Likevel viser statistikken at vi i gjennomsnitt sover 15 minutter lenger hver natt om vinteren sammenlignet med sommeren, forklarer Rasmussen.

LES OGSÅ: - Søvnen påvirkes ofte dersom man ikke har det helt greit i livet

Dagslys er vesentlig

Lege, søvnforsker og professor ved Universiteter i Bergen, Bjørn Bjorvatn, er enig i at mørket påvirker energinivået vårt i høy grad.

- Mange opplever at søvnbehovet øker i mørketida, og uten den ekstra søvnen kroppen etterspør får man naturlig nok en følelse av å ikke være uthvilt. Lys er utrolig viktig for søvn og døgnrytme, og forklaringen på tretthet i mørketida er mangel på tilstrekkelig med lys, sier han.

Med andre ord, sørg for at du klarer å innhente så mye dagslys som mulig.

- En sydenreise er jo det mest optimale, men vanskelig for mange å få til. Hvis du er mye plaget, vil jeg anbefale å investere i en dagslyslampe, råder Bjorvatn.

Rasmussen er enig.  

- Det aller viktigste du kan gjøre for å føle deg mer opplagt er å få så mye lys som mulig, helst så tidlig som mulig på dagen. Deretter gjelder det å være i fysisk bevegelse. Når du beveger deg, får kroppen ny energi i form av oppkvikkende hormoner. Vær fysisk aktiv minst 30 minutter hver dag, anbefaler han.

TRENING: Fysisk aktivitet hjelper mot vinterdepresjon. Foto: Shutterstock / progressman
TRENING: Fysisk aktivitet hjelper mot vinterdepresjon. Foto: Shutterstock / progressman Vis mer

Tilpass kostholdet etter sesong

Jepp, bevegelse og tilstrekkelig med lys er viktig, men det du spiser påvirker også energinivået ditt.

Helene Ragnhild Andersen har en bachelor i ernæring og blogger om kosthold på heleneragnhild.blogg.no. Hun mener vi bør tilpasse kostholdet vårt etter månedene i kalenderen.

- Jeg har tro på at vi burde spise etter sesong og det vi fyser på. I mørketiden frister det ofte med tyngre mat som gryter og supper, fremfor friske salater på sommeren. Spis rikelig med grønnsaker som gulrøtter, kål, blomkål, brokkoli, beter og andre rotgrønnsaker, anbefaler hun og legger til:

- Det er også sesong for viltkjøtt, noe som både er bærekraftig og sunt. Lag supper med kraft og krydder som varmer. Mine favoritt-krydder i vinterhalvåret er chili, ingefær, karri og gurkemeie.

- Spis masse god, hjemmelaget mat! 

Andersen forklarer hvorfor det vi spiser påvirker energinivået vårt.

- For å få mest mulig energi er det viktig å velge næringsrik mat som stabiliserer blodsukkeret. En god balanse mellom protein, karbohydrat og fett er gunstig for å opprettholde et jevnt energinivå hele dagen. Velg rene kilder til næringsstoffer som egg, kjøtt, fisk, belgfrukter, naturlige meieriprodukter, grønnsaker, frukt og bær, råder hun.

Ekstra viktig i mørketiden er vitamin D. (Pssst: Visste du at vitamin D-mangel kan gjøre deg slapp, sliten og deprimert?)

- Vitamin D produseres i huden vår via solen. I vinterhalvåret er det derfor vesentlig at du får tilstrekkelig med dette vitaminet gjennom kosten. Spis rikelig med fisk, og ta gjerne ekstra tilskudd, sier Andersen.

Vi vet det, men vil fornekte det. Sukker og raske karbohydrater bidrar til et svingende blodsukker som tapper oss for energi. Heldigvis finnes det gode alternativer.

- Velg heller frukt, bær og mørk sjokolade hvis du skal kose deg. Kakao er fullspekket med antioksidanter som styrker immunforsvaret og reduserer aldring, anbefaler hun.

Og sist men ikke minst, husk og nyt denne tiden. Hvis du tenker over det, er kanskje ikke mørketida så aller verst likevel.

- Spis masse god, hjemmelaget mat, helst med gode venner og et glass vin. Godt samvær skaper lykkehormoner som hjelper deg gjennom mørketiden. Gode minner følger med på kjøpet!

Til forsiden