SØVNPARALYSE: Har du opplevd den ekle følelsen av å være våken, men ute av stand til å bevege deg? Foto: Photographee.eu - Fotolia
SØVNPARALYSE: Har du opplevd den ekle følelsen av å være våken, men ute av stand til å bevege deg? Foto: Photographee.eu - Fotolia
Våkner Om Natten

Opplever du å våkne uten å kunne bevege deg?

Søvnparalyse kan utløses av dårlig døgnrymte.

Har du noen gang våknet midt på natten og ikke klart å bevege en muskel? Du føler deg lys våken, men du klarer ikke komme ut av tilstanden kroppen er i. Du har kanskje blitt redd, men har ikke klart å skrike etter hjelp.  Da har du mest sannsynlig opplevd en søvnparalyse; det er en skremmende opplevelse, men ikke helt uvanlig. (Har du forresten også opplevd å «falle» rett før du sovner?)

- Søvnparalyse er at du våkner og opplever at du ikke kan bevege armer og bein, forklarer Harald Hrubos-Strøm, somnologist ved Oslo Søvnsenter, som behandler søvnlidelser. 

Han forklarer at søvnparalyse mest sannsynlig kommer av at du våkner mens du enda er i drømmesøvn. Musklene er paralysert, som er naturlig ved drømmesøvn. Du våkner før du rekker å få aktivitet i musklene. Du føler deg altså helt våken, men kroppen er fremdeles lammet av søvnen. 

LES OGSÅ: Så lite søvn kan gjøre deg syk 

Ikke farlig

- Søvnparalyse er ikke farlig, men kan være skummelt. Det kan vare fra sekunder til minutter, forklarer psykolog Ane Wilhelmsen-Langeland ved Institutt for Psykologisk Rådgivning. Hun har tidligere jobbet som søvnspesialist hos Bergen Søvnsenter, og har doktorgrad i søvnvansker.

- Forskning har vist at mellom 15 - 40 prosent av voksne har opplevd søvnparalyse minst én gang i løpet av livet. Noen opplever det bare den ene gangen, mens andre opplever det gjentatte ganger.

Hun forklarer at søvnparalyse klassifiseres under parasomni, en samlebetegnelse for motorisk uønsket aktivitet under søvn. Disse fenomenene eller hendelsene skjer i forbindelse med innsovningen, oppvåkningen eller ved oppvåkninger i løpet av søvnperioden. Man er ikke ved normal bevissthet når dette skjer. 

- For mange kan det være skremmende, spesielt dersom man ikke vet hva det er eller ikke har opplevd det før. 

LES OGSÅ: - Ganske vanlig å få orgasme i søvne

Det er ofte under drømmesøvnen at søvnparalyser oppstår. Foto: MaxRiesgo - Fotolia
Det er ofte under drømmesøvnen at søvnparalyser oppstår. Foto: MaxRiesgo - Fotolia Vis mer

Hold en god døgnrytme 

Søvnparalyse kan utløses av for lite søvn og uregelmessig døgnrytme

- Som ved de fleste andre søvnrelaterte forstyrrelser, vil man kunne forebygge søvnparalyse ved å passe på å ha en stabil døgnrytme der man står opp og legger seg til noenlunde samme tid, og passer på å få nok søvn, sier Wilhelmsen-Langeland. 

Søvnparalyse opptrer gjerne som en enkeltting, og ikke noe man trenger å utrede eller bekymre seg for, forklarer Hrubos-Strøm. Men noen kan slite med det over lengre tid; 

- Særlig hvis man har tullet med døgnrytmen, for eksempel hvis man krysser tidssoner og er jetlagged. Da er det en risiko for å oppleve søvnparalyse, sier han. 

Han anbefaler å holde døgnrytmen god, spesielt nå som det snart blir høst og mindre lys, som kan påvirke døgnrytmen etter måneder med lys de fleste timene av døgnet. 

- Få mest mulig lys nå på høsten, eventuelt kunstig lys, slik at du holder døgnrytmen, råder Hrubos-Strøm.

LES OGSÅ: Derfor skravler du i søvne

Til forsiden