LØPEOPPSETT: Har du lyst til å bli en bedre løper? Her kommer noen eksempler på oppsett du kan følge for å krydre løpehverdagen din! FOTO: NTB Scanpix
LØPEOPPSETT: Har du lyst til å bli en bedre løper? Her kommer noen eksempler på oppsett du kan følge for å krydre løpehverdagen din! FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Løping for nybegynnere:

- Øv på å løpe så tregt som mulig

Her er fem økter som kan få deg i gang!

Publisert

Løping som treningsform er det mildt sagt mange delte meninger om. Noen elsker det, mens andre kan ikke tenke seg noe verre enn å pine seg gjennom minutt for minutt langs veikanten.

Ikke bare får du påfyll av frisk luft og gode endorfiner gjennom økta, men det bedrer kondisjon og utholdenhet, gjør deg sterkere og vil også over tid ha god effekt på skjelettet grunn av støtet man får når beina treffer bakken.

Er du likevel blant de som ikke er så veldig fan av denne treningsformen, finnes det noen tips der ute som kanskje kan hjelpe deg til å holde motivasjonen oppe idet du legger på sprang.

Å løpe i samme tempo i en hel time kan jo virke uendelig lenge, derfor finnes det mange måter man kan legge opp løpeøkta på. Kanskje vil det krydre løpingen og gjøre hver enkelt «etappe» litt kortere?

LES OGSÅ: - Passe mye trening er best!

- Lov å løpe rolig

Daglig leder og personlig trener ved Mykje Meir, Rune Solheim, løper jevnt over mellom 100 og 130 kilometer i uken, og prøver å ha mellom to til tre økter med ordentlig kvalitet per uke.

Man trenger selvfølgelig ikke å løpe verken så mye eller så langt for å holde seg i god form, men Solheim har likevel noen gode råd til deg som har lyst til å ta ordentlig fatt på løpinga - også som nybegynner.

- Kunsten er først og fremst: Lytt til kroppen. Videre er mitt aller beste tips til nybegynnere å lære seg å løpe så tregt man bare kan. Det er ganske få som går fra å være inaktive, til å bli glade i å løpe hvis de ikke lærer seg å løpe sent først.

Så kan man etter hvert øke farten og mengden hvis man ønsker det, men Solheim påpeker at det er lov å løpe rolig, så lenge man blir motivert av det. Han sier at de fleste må regne med en tung start, og at det da kan være lurt å variere mellom løping og gåing i ulike varianter. Finn ut hvor du liker best å løpe - for noen er skogen og kupert terreng det beste, mens andre foretrekker flat asfalt.

LES OGSÅ: Slik blir du klar for løpesesongen

Variasjon og løpeglede

- Hva er det du gjør/tenker på for å holde deg motivert gjennom økta og fullføre løpet slik du hadde tenkt?

- Jeg bruker ulike «verktøy», alt ettersom hva målet med økten er. Av og til er podkast eller musikk helt glimrende for å få tiden til å gå, spesielt gjennom de rolige øktene. For mange kan det derimot virke forstyrrende fordi det krever mer fokus. Det kan derfor være lurt å ha enkelte arbeidsoppgaver eler teknikkoppgaver på de hardeste øktene.

Solheim foretrekker en god variasjon mellom kontinuerlige langturer, enten rolig eller med litt tempo, samt ulike typer intervalløkter. Variasjon i løpingen er en viktig nøkkel dersom fremgang er en del av målet.

- Man må trene på det man skal bli god på, så det vil variere litt ut i fra hvilken distanse du planlegger målet ditt for, for hva som er best å gjøre. Jeg gjentar likevel: Desto mer løping, uansett kvalitet, vil i de fleste tilfeller gjøre deg til en bedre løper. Husk at du ikke må løpe fort for å være en løper. Gjør det du blir motivert av slik at du har glede av det.

Slik kan du legge opp økten din

- Kan du komme med tre-fire konkrete oppsett til hvordan man kan legge opp en løpeøkt?

- En kvalitetsøkt bør inneholde en god oppvarming - gjerne med noen korte drag. Den bør ha en hoveddel der jobben ligger, samt en nedtrapping før man avslutter økten. Dersom du ikke har noen veldig spesifikke mål, test gjerne ut:

Her er noen av Solheims favorittøkter:

LES OGSÅ: Derfor må du ofte på do når du løper

Du trenger ikke løpe lenge for å få knalleffekt. Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer