DIPS: Ønsker du stramme, flotte armer er dips en svært effektiv øvelse. FOTO: NTB Scanpix
DIPS: Ønsker du stramme, flotte armer er dips en svært effektiv øvelse. FOTO: NTB Scanpix
Dips:

Øvelsen som gjør underverker for armene

Strammer opp «grevinnehenget» på 1-2-3!

Det er ikke til å komme unna at alt blir slappere med alderen, og en av de tingene mange kvinner frykter er det evinnelige grevinnehenget.

Grevinneheng er det litt kvapsete partiet som ofte oppstår på baksiden av overarmen, og derfor har lett for å «flagre» når du løfter på armene. Og som regel skyldes dette at muskelen som befinner seg her, nemlig tricepsen, er ute av trening.

Heldigvis går det an å stramme opp armene slik at du slipper den ulekre flagringen, men dette krever selvsagt at du trener - og her er styrketrening den beste løsningen.

En av de mest effektive øvelsene du kan gjøre for å trene tricepsen er dips – en øvelse som både kan gjøres hjemme, ute og på treningssenteret.

– Dips kan gjøres hvor som helst, for eksempel på en stolkant, på en benk i parken eller på en partners knær mens han eller hun ligger på ryggen og tar sit-ups, sier Torunn Hammersland, som er gründer og trener på DRIV trening.

SLIK GJØR DU: Hold hendene inntil kroppen og være nøye på at albuene peker rett bakover i det du senker overkroppen ned og opp igjen. Foto: All Over Press
SLIK GJØR DU: Hold hendene inntil kroppen og være nøye på at albuene peker rett bakover i det du senker overkroppen ned og opp igjen. Foto: All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Derfor bør du velge frivekter

Sørg for riktig teknikk

For å få best mulig effekt av øvelsen, og for å unngå å gjøre feil som kan føre til belastningsskader, er det et par ting du bør tenke på når det gjelder teknikk.

– Når man utfører dips stilles det store krav til stabiliseringsmuskulaturen i skuldrene. Se alltid til at du trekker skuldrene ned og bak før du begynner øvelsen. Skuldrene holdes i denne posisjonen gjennom hele øvelsen, forklarer hun.

Treningsekspert og gründer av treningskonseptet Smart Trening, Helle Bornstein, har også noen tips til riktig teknikk.

Når du trener dips er det viktig å holde hendene inntil kroppen og være nøye på at albuene peker rett bakover i det du senker overkroppen ned og presser deg opp igjen, sier hun og legger til:

– Tenk også at rumpa skal stikkes ut når du gjør øvelsen, og hold overkroppen så tett som mulig inntil den kanten der du holder hendene. Du justerer vekten etter hvor du plasserer bena. Jo strakere, jo tyngre.

SMALE ARMHEVINGER: Armhevinger med hendene tett inntil kroppen er også en fin øvelse for armene, i tillegg til at det også trener bryst, skuldre og stabilitet. Foto: All Over Press
SMALE ARMHEVINGER: Armhevinger med hendene tett inntil kroppen er også en fin øvelse for armene, i tillegg til at det også trener bryst, skuldre og stabilitet. Foto: All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: 2 øvelser som gjør underverker for armene

Viktig å variere øvelsene

Selv om dips er en svært effektiv øvelse for armene hjelper det dessverre ikke å kun trene dips.

Den generelle regelen er at variasjon i øvelser og tyngde er viktig for å kunne se resultater av styrketreningen. Derfor kan det være lurt å veksle med et par andre øvelser i tillegg, slik at musklene får nye utfordringer.

– Dips er en enkel og effektiv øvelse for å trene baksiden av armene, men om målet er å få strammet og styrket overarmene og bli kvitt grevinnehenget vil jeg anbefale pullover og fransk press i tillegg. Da ligger du på ryggen og har armene over hodet for å få trent hele triceps, forteller Bornstein.

Også Hammersland påpeker viktigheten av å variere, og har i tillegg til fransk press med stang eller hantler, også noen andre forslag til gode styrkeøvelser for armene.

– Andre gode alternativer er smale push-ups, hand-stand, eller tricepspress i slynge som har fått benevnelsen «Marit Bjørgen», sier hun.

Men det holder ikke å bare trene armmusklene. Skal du få en definert muskulatur, uansett hvor på kroppen det er snakk om, så handler det ofte om fettprosent.

Det er derfor viktig å huske på å trene hele kroppen, og da gjerne fokusere på store muskelgrupper

Til forsiden