Øvelsen som hjelper deg å stresse ned på 10 minutter

- Det er ganske fascinerende at du i løpet av så kort tid kan kjenne deg så avslappet.

QUICK FIX: Progressiv muskelavspenning kan gjøres når og hvor som helst. FOTO: NTB Scanpix
QUICK FIX: Progressiv muskelavspenning kan gjøres når og hvor som helst. FOTO: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Du har sikkert hørt om både yoga og meditasjon, men har du hørt om progressiv muskelavspenning? Det er en teknikk som kan gjøres hvor som helst og når som helst, for å stresse ned ved behov.

Teknikken gir både psykisk og fysisk avspenning; kropp og sinn virker sammen. Du skal gå fra anspent til avspent på ti minutter!

LES OGSÅ: - Vi føler oss skyldige når vi setter av tid til oss selv

Et konkret hjelpemiddel

God stresshåndtering handler i stor grad om vekslingen mellom spenning og avspenning, ifølge Haakon Rydning, som er psykologspesialist med privatpraksis på Majorstua i Oslo.

Han forklarer at mange får til denne balansen uten at de trenger å fokusere spesifikt på dette, det går rett og slett av seg selv. Vekslingen skjer ved at du tar effektive pauser, eller ved at du har varierte oppgaver som gjør at kroppen og hodet opplever en forandring.

I perioder kan den mest velbalanserte føle seg mer anspent og sliten enn vanlig, noe som kan skyldes faktorer på jobb og privat, og da kan det være veldig nyttig å ha noen konkrete hjelpemidler å ty til for å sikre at balansen ikke forskyves i alt for stor grad – og her kommer progressiv muskelavspenning inn.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer