Helle Bornstein

Øvelsene du ALLTID bør gjøre

Fokuserer du på bekkenbunnen i treningen, kan du blant annet forebygge ufrivillig urin- og luftlekkasje.

Publisert
Sist oppdatert

Lyst til å stramme kroppen og komme i bedre form? Da bør du følge med på KK.no i tiden frem mot sommeren.

I samarbeid med treningsekspert Helle Bornstein har vi nemlig lansert webtreningsserien «Smart trening med Helle», hvor du hver uke vil få tips om øvelser som kan hjelpe deg på vei mot toppformen.

- Ikke glem bekkenbunnen

Som KK.no har skrevet tidligere, er det én ting mange kvinner ofte glemmer på trening, og det er å trene bekkenbunnen.

Ifølge Helle er det å trene musklene i underlivet (og da særlig bekkenbunnen) ekstra viktig for oss kvinner (effektive hverdagsøvelser ser du i videoen øverst i saken!)

- Først og fremst er det viktig for å unngå ufrivillig urin- og luftlekkasje. Dette er veldig vanlig at vi kvinner får problemer med etter at vi har født barn. Om det ikke skjer rett etterpå, er det fort gjort å merke det når du nærmer deg 40-50 års alderen, forteller hun.

ØVELSER FOR BEKKENBUNNEN: Effektive øvelser for å få trent bekkenbunnen ser du i videoen øverst i saken Foto: Per Ervland
ØVELSER FOR BEKKENBUNNEN: Effektive øvelser for å få trent bekkenbunnen ser du i videoen øverst i saken Foto: Per Ervland Vis mer

Men det er ikke bare for å unngå ufrivillig urin- og luftlekkasje at du ikke bør glemme bekkenbunnstreningen.

- Ved å få med deg «bunnen» i kroppen får du mer ut av mageøvelsene dine, du får en bedre holdning, som igjen gir en bedre belastning på leddene både når du trener og i hverdagen.

- Jeg opplever at veldig mange ikke klarer å bruke bekkenbunnen og de dype magemusklene på en god måte når de trener eksempelvis styrke. Men lærer du deg hvordan du skal trene disse musklene effektivt vil du få en sterkere bekkenbunn og magemuskulatur, - og du vil også mestre andre styrkeøvelser bedre. Et poeng med bekkenbunnøvelsene i denne videoen er å klare å aktivisere bekkenbunnen mens du trener andre muskelgrupper samtidig.

- Disse øvelsene er for deg som allerede har en grunnleggende styrke i bekkenbunnen. Dette er øvelsene du virkelig bør putte inn i treningen din, forklarer Bornstein.

LES OGSÅ: 10-20 prosent av norske kvinner har urinlekkasje

Om øvelsene

- Et hovedpoeng når du trener bekkenbunnen i videoen er å trekke «magen inn og opp» og holde den der mens du gjør bevegelsene. I øvelsene i videoen vil du også trene noe hofteleddsbøyer og mage i tillegg til bekkenbunnen, forklarer Helle videre:

- Har du allerede problemer med bekkenbunnen, samt ufrivillig luft- og urinlekkasje bør du trene spesifikke isolerte bekkenbunnsøvelser og øke antall økter i uken. 

Første episode  i serien - «Strammere og sterkere mage», ser du her!

Andre episode i serien - «Øvelsene som virkelig tar tak i rumpa», ser du her!

Tredje episode i serien - «Øvelsen som styrker hele kroppen», ser du her!

Fjerde episode i serien - «Vondt i nakke eller rygg?» ser du her!

LES OGSÅ: Slik får du bukt med stiv nakke

Om Helle Bornstein

Helle er eier og gründer av treningsstudioet Smart Trening og konseptet SMART som baserer seg på trening, kosthold og livsstil. Hun har over 10 års erfaring, og er utdannet fra Norges idrettshøyskole og universitetet i Oslo.

Til daglig trener hun kjente personligheter som Camilla Pihl, Tone Damli, Live Nelvik og Heidi Gjermundsen Broch i sitt studio. I tillegg holder hun foredrag og kurs, og har gitt ut flere treningsbøker - som «Tren Smartere».

Les saker med Helle Bornsteins tips:

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer