TRENE ARMENE: Huden blir ikke borte, men du kan stramme opp armene.  Foto: Scanpix
TRENE ARMENE: Huden blir ikke borte, men du kan stramme opp armene. Foto: ScanpixVis mer

Grevinneheng

Øvelsene som er gull for armene dine

Perfekt for deg som ønsker å trener bort «grevinnehenget».

Har overarmene blitt litt slappe? «Grevinneheng», som vi kaller det så fint, er en helt naturlig del av kroppens aldringsprosess, og noe de fleste av oss vil ha mer eller mindre av. At armene «henger» litt er med andre ord bare sånn det skal være, men irriterer du deg litt over «grevinnehenget», så er det faktisk mulig å gjøre noe med det. 

- Når man eldes mister man muskelmasse, huden blir slapp og løs grunnet tap av elastiske fibre og kollagen, i tillegg har man en tendens til å akkumulere fett lettere, forteller Rolah Lønning, som er kosmetisk lege ved Be Well-klinikken i Sandnes. 

- Alle disse faktorene fører til anatomiske endringer over tid, også såkalte «grevinneheng», forklarer hun. 

LES OGSÅ: Byttet ut medisinene med trening

kvinner miste muskelmasse når de går inn i menopause

- Huden  på armene går gjennom den samme aldringsprosess som huden ellers på kroppen og i ansiktet. Alle prosesser vil bli kraftig redusert med alderen - cellefornyelsen, cellevekst, cellens evne til og regenerere seg og hele cellens metabolisme blir kraftig redusert, forteller Jette Aagaard, som er fagansvarlig i Beauty Products.

Veldig kort fortalt får for eksempel ikke modercellene nok oksygen til å klare å opprettholde produksjonen av nye friske celler, forklarer hun videre. Strukturen og volum i dermis (den delen av huden som gir styrke og elastisitet) forandrer seg og fibrene mister elastisitet, og det produseres mindre av de stoffene som gir huden styrke og spenst.

- Som om ikke det var nok, vil kvinner miste muskelmasse når de går inn i menopause, og for å opprettholde muskelmasse må man da trene enda mer enn man kanskje gjorde når man var yngre. Jo mindre muskler desto mer vil huden sike, fortsetter Aagaard.

Noen velger kirurgi eller andre behandlingsformer for å få «grevinnehenget» bort, men trening og livsstil kan gjøre mye. Tren hele armen – både triceps og biceps, råder Aagaard.

- Det er også viktig å se på sin livsstil som diett, alkohol, røyk, medisin og stress, da alle disse faktor utløser og aktiviser aldringsprosessen.

Hun råder også til å peele, og bruke produkter som inneholder peptider da disse, ifølge henne, har god effekt på kollagensyntesen og vil dermed bedre spensten og elastisiteten i huden. 

LES OGSÅ: Så mye kan du øke forbrenningen med styrketrening

Kan strammes opp med trening

Med andre ord kommer det i stor grad av hudens elastisitet, og hud kan du ikke trene bort, men med styrketrening kan du likevel stramme opp armene. 

- Hudens elastisitet varierer fra person til person. Men ved å øke muskelmassen og redusere fettmassen kan man likevel stramme opp huden betydelig. Både biceps og triceps er med på å stramme huden rundt armen, sier Sandra Gulliksen, personlig trener i Evo Fitness, til KK.no.

Det er imidlertid ikke bare armtrening som gjelder. Punktslanking er som kjent umulig, og dermed må hele kroppen holdes i form med trening og kosthold for at også armene skal holdes stramme.

Også personlig trener Tessa Sørensen har tidligere fortalt KK.no at trening av hele kroppen må til. 

– For de fleste kvinner er armene en kroppsdel som gjerne vil trenes og endres på, men de starter ofte litt i feil ende. Å trene styrke på kun armene, uten å jobbe med resten av kroppen vil ha liten til ingen synlig effekt. Selv om man selvfølgelig kan bli sterkere, har hun uttalt til KK.no. 

– Armene er blant de mindre muskelgruppene i kroppen. Dermed også de som gir minst utbytte å fokusere på. Det er den muskelgruppen som har behov for minst oppmerksomhet. Det positive er at det kreves lite stimuli før man opplever fremgang, så lenge øvelsene gjøres riktig. 

LES OGSÅ: Dette er den beste treningen mot vond rygg

Tren både biceps og triceps

Når det er sagt er det noen øvelser som er spesielt fine om målet er veltrente armer. 

- Push ups i ulike varianter og dips mot benk eller steppkasse er gode øvelser for triceps, man kan gjøre både hjemme, i ferien og på gymmet, sier Gulliksen. 

Øvelser for oversiden av armen -  bicepsen - er for eksempel biceps curls, smale nedtrekk og ro-øvelser. «Grevinnehenget» «henger» jo altså på undersiden av armen, men øvelser for bicepsen vil være med på å stramme opp hele armen. 

Mange fokuserer ekstra mye på oversiden av armen når de trener, men Gulliksen legger vekt på at det gjelder å trene variert, og inkludere flere muskler. 

- Mange ønsker av ulike årsaker å fremheve sine biceps. Og trener derfor mer styrke på fremsiden av armene. Det er en fordel å trene begge sider av armene for maksimal styrke. Og spesielt med målet om å stramme opp huden.

DIPS: Trener undersiden av armene.  Foto: Scanpix
DIPS: Trener undersiden av armene. Foto: Scanpix Vis mer

PUSHUPS: Super øvelse for både armer og rygg.  Foto: Scanpix
PUSHUPS: Super øvelse for både armer og rygg. Foto: Scanpix Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: