OVERTRENING: Ny studie viser at overtrening fører til at vi tar dårligere og mer kortsiktige valg enn ellers.
OVERTRENING: Ny studie viser at overtrening fører til at vi tar dårligere og mer kortsiktige valg enn ellers. Vis mer

Ny studie

Overtrente tar dårligere livsvalg enn andre

Kan påvirke både mat, økonomi og velvære, ifølge ny studie.

De fleste av oss har perioder hvor vi er mer motivert for å trene enn ellers, og det føles lettere å komme seg ut av sofaen og inn i treningstøyet. Enten du trener for å løpe halvmaraton, for å løfte enda litt tyngre eller for å gå ned noen kilo, så er det perioder hvor motivasjonen er på topp.

Du legger gjerne en plan om å trene to-tre ganger i uken, men så skjer det noe. Motivasjonen øker, kroppen føles lettere, du løfter tyngre eller løper lenger. Da er det fort gjort å gå på en skikkelig smell. Du legger gjerne inn flere og flere treningsøkter i uken, og presser deg selv ekstra hardt. Da er ofte veien mot å bli overtrent veldig kort.

Overtrening er veldig belastende for kroppen, og kan ha mange uheldige konsekvenser. Nå viser en ny studie at overtrening også kan påvirke valgene vi tar ellers i livet.

En ny studie publisert i tidsskriftet Current Biology satte 37 idrettsutøvere gjennom flere ukers trening, halvparten trente med normal intensitet og halvparten økte sin ukentlige trening med 40 prosent.

Forskere fant ut at de idrettsutøverne som overtrente, oftere valgte øyeblikkelig tilfredsstillelse over langvarig belønning, og hjerneskanning viste redusert aktivitet i området som var involvert i beslutningsprosessen.

For eksempel ble de spurt om de ville ha 10 dollar nå eller 50 dollar om et halvt år. De som overtrente valgte oftere å få pengene med en gang, enn å vente på en høyere sum.

Studien viser at hjernen spiller en viktig rolle i treningen din, og at det å presse seg selv for hardt ikke bare vil påvirke treningen men også evnen til å ta gode valg ellers i livet. Det er en god påminnelse om å bremse ned og lytte til kroppen, i stedet for å presse deg selv til utmattelse.

LES OGSÅ: - Kroppen skiller ikke mellom fysisk og psykisk stress, og totalbelastningen ble for høy

Svekker dømmekraften

Cortex, eller hjernebarken vår, er noe av det som skiller oss fra mange andre dyr. Særlig er hjernebarken foran i hjernen (prefrontal cortex; PFC) veldig involvert og viktig når vi tar valg.

- Overtrening later til å svekke dette området, som i sin tur påvirker valgene vi tar. Det er vanlig å tenke på PFC som en slags "brems", eller «fornuftens senter», og når denne ikke er like mye på vakt - ja, da vil vi nok ta en del valg som er mer i tråd med nytelse her og nå.

Det bekrefter Henrik Herrebrøden, som er idrettspsykolog, forsker og mental trener.

Som de fant i studien: Vi vil ha mer umiddelbar belønning når hjernebarken foran er svekket.

- Lignende ser man når man har sovet dårlig. Da kan søtsaker bli ekstra uimotståelige, sier Herrebrøden.

LES OGSÅ: Kristin slet med spiseforstyrrelser i 13 år: - Jeg sto opp midt på natten for å trene

BELASTENDE: Deltakerne i studien ble spurt om de ville ha 10 dollar nå eller 50 dollar om et halvt år. De som overtrente valgte oftere å få pengene med en gang, enn å vente på en høyere sum.
BELASTENDE: Deltakerne i studien ble spurt om de ville ha 10 dollar nå eller 50 dollar om et halvt år. De som overtrente valgte oftere å få pengene med en gang, enn å vente på en høyere sum. Vis mer

- Overtrening gjør oss slitne

Overtrening påvirker altså kroppen og hodet mer enn mange kanskje tror.

- Kanskje det er en sammenheng mellom de som overtrener og de som tar dårlige valg fordi de som lar seg selv blir overtrent også har vanskelig for å ta riktige valg generelt. Eller så kan kanskje overtrening gjøre oss så slitne og ufokusert at dette påvirker valgene våre ellers i hverdagen.

Det sier Helene Høimyr, som er muskelfysiolog, personlig trener og driver Kunnskapsriktrening.com.

Når kroppen blir overtrent er dette svært belastende, og kroppen bruker mye energi på å reparere skadene vi har påført oss selv.

- Da er det kanskje vanskelig å ha energi til å ta gode valg ellers, sier hun.

Tegn på overtrening

Alt for intensiv trening kan føre til overbelastning og eventuelt overtrening. Ifølge NHI.no er følgende tegn på at du har overtrent over tid:

  • Utmattethet
  • Reduserte prestasjoner
  • Vekttap
  • Tap av lyst til å trene
  • Humørsvingninger

Det finnes ingen klare tall på hvor mange som blir overtrent, men idrettsutøvere er mye mer i faresonen enn vanlige mosjonister. En lege må vurdere om det foreligger en underliggende sykdom eller tilstand som kan forklare symptomene.

Du trenger ikke løpe lenge for å få knalleffekt. Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: