Treningsapparater

- Pass deg så det ikke blir «søndagsturer» på ellipsemaskinen

Her er tabbene du bør unngå, og ekspertens råd til å speede opp økten.

ELLIPSEMASKINEN: Er et populært apparat på treningssentrene. Men lurer du deg selv litt når du trener på den? Foto: Scanpix
ELLIPSEMASKINEN: Er et populært apparat på treningssentrene. Men lurer du deg selv litt når du trener på den? Foto: Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Er du en av dem som elsker ellipsemaskinen på treningssenteret?

Da bør du få med deg dette.

Det er utrolig mange av oss som drar på treningssenteret for å trene, men som ikke får noe utbytte av økten fordi vi blir distrahert eller rett og slett ikke vet hvordan vi skal bruke de forskjellige apparatene.

Og om du ønsker deg en effektiv og givende treningsøkt, hvor du oppnår målene dine, er det viktig at du klarer å koble ut og har en plan for økten, sier eksperten.

LES OGSÅ: Slik bør du trene hvis du vil ned i vekt

Fokuserer på tv-en

I dag er en stor andel av de nye treningsapparatene på treningssentrene utstyrt med innebygget tv-apparat som treningsentusiastene kan se på under øvelsene.

Og hva gir vel ikke bedre motivasjon enn å se på slankekrigen mens du trener?

Men - dersom det blir mer tv-titting enn trening, vil du miste mye av utbyttet, har Helle Bornstein, som er treningsekspert og gründer i Smart Trening, tidligere forklart KK.no.

– Den vanligste feilen folk gjør, er at de går på ellipsemaskinen uten å ha en bevisst tanke om hvor lenge, eller hvor hardt de skal jobbe på den. Det kan virke som om mange bare blir stående til favorittprogrammet deres blir ferdig på skjermen foran dem, har hun uttalt. 

TV: Det er ikke lett å fokusere på treningen når yndlingsprogrammet ditt går på TV. Mange ender ofte opp med å se mer på Tv-en enn å faktisk trene.  Foto: Minerva Studio - Fotolia
TV: Det er ikke lett å fokusere på treningen når yndlingsprogrammet ditt går på TV. Mange ender ofte opp med å se mer på Tv-en enn å faktisk trene. Foto: Minerva Studio - Fotolia Vis mer


Ser du mye på tv blir treningen ofte ikke så effektivt som den kunne ha vært om du i stedet hadde bestemt deg for en type intervalløkt. I tillegg forteller Bornstein at det er lettere å merke fremgang om du har et program du kjører.

– Da vil du merke at kondisjonen blir bedre, og blir den ikke det, så er det også et tegn på at du bør gjøre noe annerledes. Ellipsemaskinen er et veldig skånsomt og fint apparat, men du bør passe deg så det ikke blir søndagsturer på det, sier hun.

LES OGSÅ: Trening som blir et smertehelvete

Pratsom partner

Selvfølgelig er det hyggelig å være sosial på treningssenteret, men ikke la småpratingen distrahere deg fra grunnen til at du faktisk er der, som er å trene.

Dersom du har en treningspartner kan det være lurt å legge en plan før dere starter på økta.

– Om du trener med en venn og dere begge har en plan så er det helt supert. Har du på forhånd bestemt deg for intensiteten og lengden på øvelsen er det lettere å få utbytte av treningen, og du unngår å gå i pratefellen.

SMÅPRAT: Det kan være distraherende å ha en pratsom treningspartner. Legg en plan sammen, så er dere enige om at dere skal trene mer og snakke mindre.  Foto: WavebreakMediaMicro - Fotolia
SMÅPRAT: Det kan være distraherende å ha en pratsom treningspartner. Legg en plan sammen, så er dere enige om at dere skal trene mer og snakke mindre. Foto: WavebreakMediaMicro - Fotolia Vis mer

– Fordelen med en treningspartner er at han eller hun kan pushe deg til å yte mer, men for noen kan det være akkurat like effektivt å sette på yndlingsmusikken på øret og guffe på, har Bornstein forklart. 

Ikke nok motstand

En annen feil mange gjør når de trener på ellipsemaskinen er at de ikke har på nok motstand. Noen tror kanskje at jo raskere de beveger bena, jo mer får de ut av øvelsen. Og dette kan nok være tilfelle på andre apparater, men ikke på ellipsemaskinen.

TRENINGSEKSPERTEN: Helle Bornstein er treningsekspert og gründer av konseptet Smart Trening i Oslo.
TRENINGSEKSPERTEN: Helle Bornstein er treningsekspert og gründer av konseptet Smart Trening i Oslo. Vis mer

Maskinen er utstyrt med et svinghjul som kun trenger kraft for å spinne. Dersom du beveger føttene kjempefort vil det altså skapes masse kraft, noe som betyr at musklene dine ikke trenger å jobbe noe særlig for å få pedalene til å gå.

Om du skrur opp motstanden på pedalene må armene og beina dine jobbe hardere for å holde apparatet i bevegelse.

Noen ellipsemaskiner kan du også stille inn stigningen på, noe som er flott dersom du ønsker å øke intensiteten på treningen. Og dersom du skrur opp både motstanden og stigningen, vil du få maks utbytte av øvelsen.

LES OGSÅ: Løper du på tredemølle?

Slik får du utbytte av økten

For å få best mulig utbytte av øvelsen på ellipsemaskinen anbefaler Bornstein deg å be noen som jobber på treningssenteret om å vise deg hvordan du skal bevege deg på den.

– Ellers er det viktig at du skyver fra med føttene når du beveger bena og jobber aktivt med armene. Hold skuldrene godt ned i ryggen og skyt brystet litt frem.

– Pass på at belastningen på maskinen er passe tung, så du får opp pulsen og klarer å gjennomføre økta di som planlagt, sier hun.

SYKLE: En undersøkelse gjort av TV2 Sporty viser at å bruke ellipsemaskinen er kaloriforbrenningsmessig bedre enn å sykle.  Foto: Kzenon - Fotolia
SYKLE: En undersøkelse gjort av TV2 Sporty viser at å bruke ellipsemaskinen er kaloriforbrenningsmessig bedre enn å sykle. Foto: Kzenon - Fotolia Vis mer

Dersom du gjør noen av disse endringene når du bruker ellipsemaskinen vil du garantere forbrenne mer og merke forskjell på kondisjonen.

God trening for hele kroppen

Bruker du ellipsemaskinen riktig, og tørr å kjøre litt tøffe økter, kan det faktisk være et supert fettforbrenningsapparat.

En av de absolutt største fordelene med maskinen er at du får brukt hele kroppen, og jobber med muskler i både underkropp og overkropp samtidig.

TV 2 Sporty har tidligere gjort en test av både tredemølle, ellipsemaskin og sykkel, og det viste seg da at ellipsemaskinen faktisk slo sykkel, mens tredemølla kom best ut, kaloriforbrenningsmessig.

- På grunn av teknikk vil de fleste mennesker ha høyere forbrenning på ellipsemaskin enn sykkel siden ellipsebevegelsene ligner mer på gange/jogg (som alle er gode til/ vant med å gjøre) enn sykkel som for de fleste er noe vi er mindre gode på teknisk, har produktsjef Halvor Lauvstad i Sats Norge, uttalt i forbindelse med saken.

Kaloriforbruk på 30 minutter

Det fine med ellipsemaskinen er at du ikke trenger å trå på den i timesvis for å få et høyt kaloriforbruk. Faktisk er en halvtime alt du trenger.

I likhet med moderat mosjon som jogging, spinning, rask stavgang og svømming, forbrenner du omtrent 350 kalorier i halvtimen (avhenger selvfølgelig av vekt, fettforbrenning etc.) når du går på ellipsemaskinen, noe som kan tilsvare et lite måltid.

Og slår du opp tempoet og gir full gass kan du faktisk klare å forbrenne det dobbelte.

Men du bør passe på at du ikke begynner å følge slavisk med på displayet på ellipsemaskinen for å se hvor mye kalorier du har forbrent.

Husk at man ofte har lett for å tro at man har forbrent mer på trening enn man faktisk har, og feirer det gjerne med litt ekstra kos.

Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer