FOKUS: Øynene våre er ikke skapt for lange dager foran dataskjermen, og kan være en utløsende årsak til at stadig flere blir nærsynte. Foto: Shutterstock / GaudiLab
FOKUS: Øynene våre er ikke skapt for lange dager foran dataskjermen, og kan være en utløsende årsak til at stadig flere blir nærsynte. Foto: Shutterstock / GaudiLab
Dårlig Syn

PC, mobil, nettbrett: slik påvirker det synet ditt

Har faktisk ført til at flere av oss blir nærsynte.

Slitne øyne og hodepine er slett ikke uvanlig etter en lang dag foran dataskjermen i løpet av jobbdagen. Så kommer du hjem og tar frem mobil og nettbrett for å spille eller sjekke ut hva som skjer på Facebook og Twitter, og innen dagen er omme begynner du å føle at det ligger noe i uttrykket «å få firkantede øyne». 

I dag tilbringer vi tross alt mer tid foran lysende skjermer enn noensinne. Og det er slett ikke så godt for synet vårt.

– Den økende bruken av dataskjermer, nettbrett og mobiler har gjort at flere av oss trenger briller for å se godt nok, sier regionsjef i Synsam, Marianne Walseth til KK.no.

Selv om det blå lyset som kommer fra skjermene kan gjøre oss slitne i øynene, er det likevel ikke dette som er hovedproblemet.

Øynene er ikke egnet til mye nærfokus

– Lyset fra skjermene kan riktignok gi deg tørre øyne, hodepine, en tretthetsfølelse i øynene og dobbeltsyn, men det er ikke nødvendigvis slik at lyset gir deg dårligere syn på sikt. Det skyldes derimot heller av at vi fokuserer for nært, forklarer hun.

– Øynene våre er ikke skapt til å sitte i lange perioder å fokusere så nært. Mennesket er jo egentlig ment å være ute i naturen og jakte, og derfor se på lengre avstander, legger hun til.

LES OGSÅ: Sjekk synet for helsens skyld

DATABRILLER: Alle over 40 år som tilbringer mye av arbeidsdagen foran datamaskinen bør ta en synstest for å sjekke om de trenger databriller. Foto: Shutterstock / Syda Productions
DATABRILLER: Alle over 40 år som tilbringer mye av arbeidsdagen foran datamaskinen bør ta en synstest for å sjekke om de trenger databriller. Foto: Shutterstock / Syda Productions Vis mer

Generalsekretær og fagsjef i Norges Optikerforbund, Hans Torvald Haugo, forteller til KK.no at det er muskelbruken inne i øyet som er forklaringen på hvorfor nærfokus over lengre tid ikke er bra for synet. 

– Når vi sitter lenge og ser på noe rett foran oss, enten det er en bok eller datamaskinen, er det en muskel inne i øyet som må jobbe ekstra for å fokusere. Over lang tid blir dette slitsomt for muskelen og kan så føre til at vi spenner muskelsystemene i nakke og rygg, forklarer han.

Han sammenligner det med å for eksempel holde armene over hodet – det går greit en stund, men etter hvert blir det veldig tungt.

Be arbeidsgiver om en synstest

I dag sitter vi med nesa inn i mobiler, nettbrett og datamaskiner over flere timer per dag, noe som hverken er bra for voksne eller for barn. Stadig flere blir nærsynte, både blant barn og voksne, og med alderen blir som regel synet enda dårligere.

– Jo eldre vi blir, jo flere av oss vil få problemer med å fokusere på nært hold. Da er man avhengig av å skaffe seg databriller. Alle over 40 år som tilbringer mye av arbeidsdagen foran datamaskinen bør ta en synstest for å sjekke dette, sier Walseth.

Hun minner om at dette er noe du kan kreve av arbeidsgiver. Dersom du tror at synsproblemene dine henger sammen med arbeid ved dataskjermen, har du rett til å få synsundersøkelse og eventuelle databriller dekt av arbeidsgiver.

Føler du deg ofte sliten i øyne eller panne, eller du legger merke til at du ofte myser når du jobber foran skjermen, da er dette gode tegn på at det kan være lurt å sjekke synet.

SLITEN: Det er viktig å ta pauser fra skjermen slik at øyemuskulaturen får slappet av. Det bør også være belysning i rommet, men ikke for lyst. Foto: Shutterstock / Martin Novak
SLITEN: Det er viktig å ta pauser fra skjermen slik at øyemuskulaturen får slappet av. Det bør også være belysning i rommet, men ikke for lyst. Foto: Shutterstock / Martin Novak Vis mer

Ta pauser hvert tjuende minutt

Haugo forteller at vi også blunker langt mindre når vi har øynene festet på skjermen, og dette kan også gi oss ubehag.

– Det handler igjen om fokusering. Svært mange sliter med tørre øyne i dag fordi vi tilbringer så mye tid foran skjermer. Det er et godt tips å prøve å huske på at man skal blunke, og i tillegg la øynene få noen pauser fra skjermen, gjerne ved å se ut av vinduet, sier han.

Og Walseth er helt enig i disse rådene.

– Det er lurt å bruke riktige briller, og at du sitter riktig og ikke for nært skjermen. Det er også viktig å ta pauser fra skjermen slik at øyemuskulaturen får slappet av. Her kan du følge 20-20-20-regelen, anbefaler hun. 

Dette går ut på at du tar minst tjue sekunders pause hvert tjuende minutt, og ser mot noe som befinner seg tjue fot unna skjermen (tilsvarer cirka seks meter). Men lysforholdene i rommet er også viktig for å unngå unødvendig anstrengelse for øynene.

– Det bør være belysning i rommet, men det bør ikke være for lyst. Hvordan skjermen står i forhold til vinduet vil også ha noe å si. Det beste er om du ikke får motlys slik at du sitter med sola i øynene, men å heller få solen inn fra siden, forklarer regionsjefen.

Til forsiden