POLE DANCING: Treningsformen gjør at du bli mer fleksibel. FOTO: NTB Scanpix
POLE DANCING: Treningsformen gjør at du bli mer fleksibel. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Pole dancing:

- Pole dancing utfordrer deg både fysisk og psykisk

Her er poledansernes tips til deg som ønsker å begynne.

Du forbinder kanskje «pole dancing» med strippeklubber eller utdrikningslag? Men pole dancing er en treningsform, og du trenger ikke være atletisk for å begynne med det. Flere av de store treningskjedene tilbyr timer i pole dancing.

Elise Lander er pole dancing-instruktør og fagansvarlig ved Sometimes Pole Studio i Oslo. Hun forklarer at pole dancing, eller pole fitness, enkelt forklart er en kombinasjon av akrobatikk og dans.

- Pole dancing krever mye styrke for å være kjempegod, men man må ikke ha kjempegod styrke for å begynne. Det bygger man opp, sier hun til KK.

LES OGSÅ: Dette skjer med musklene dine når du trener

Elise Lander. FOTO: Torstein Gamst, pixlight.no
Elise Lander. FOTO: Torstein Gamst, pixlight.no Vis mer

Fleksibilitet, utholdenhet og balanse

Det første du mest sannsynlig vil merke om du prøver pole dancing er at det er tungt i overkroppen. Jo høyere nivå du kommer på, jo mer brukes bena og hele kroppen. Pole dancing handler også mye om utholdenhet, balanse og fordeling av krefter og flyt.

- Andre ting avhenger av dansestilen du bruker. Eksplosiviteten avhenger for eksempel av om du vil ha en mer "powerful" eller en mykere dansestil. Du trener også mye fleksibilitet, som blant annet er bra for bevegelsesutslaget i leddene, sier Lander, og forklarer at mange av bevegelsene som brukes er inspirert av yoga.

Lander understreker at alle kan prøve pole dancing, og hun tror mange vil synes det er en morsom og fin variasjon fra annen trening. Hun trekker også frem hva det gjør med selvtilliten;

- Selv føler jeg meg tryggere på meg selv og hvordan kroppen min ser ut. Det er helt greit å se forskjellig ut; alle har sin stil, noen får til noe og noen får til noe annet. Det er en veldig aksept for å være forskjellige, og man lærer å bli glad i sin egen kropp.

ALLE KAN PRØVE: Du trenger ikke være en super-atlet for å begynne med pole dance. FOTO: NTB Scanpix
ALLE KAN PRØVE: Du trenger ikke være en super-atlet for å begynne med pole dance. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Utfordrer deg

Malin Olsen er utdannet og jobbet som danser, akrobat og personlig trener, og har holdt på med poledancing siden 2009. Siden 2013 har hun sertifisert nærmere hundre instruktører.

- Poledancing eller polefitness er en estetisk treningsform der man trener hele kroppen i styrke, fleksibilitet og koordinasjonen, men også kondisjon om timen blir lagt opp til mer dans, sier hun til KK.

I tillegg gjør sporten at du får utfordret deg fysisk og psykisk, med teknikker i ulik vanskelighetsgrad, forklarer hun.

- Dette er en trening som passer alle uansett kjønn, om du er liten eller stor. Men man trenger litt tålmodighet til å lære seg teknikker og tåle at kroppen får noen blåmerker.

Poledancing gjør at du får testet ut versjoner av både turn, yoga, dans, klatring og styrketrening. Er du nybegynner har Olsen noen tips til deg;

- Finn et nybegynnerkurs med sertifiserte instruktører og ha med deg mentaliteten: «Dette skal jeg klare». Dropp smykker, bodylotion og oljer. Treningstøy som singlet og tights er supert å starte med. Med dette kommer du langt.

LES OGSÅ: Sterkere rygg og mer energi med yoga

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: