SELVHJELPSBØKER: Vi har fått ekspertene til å fortelle oss hvilke som er de beste.  Foto: Shutterstock / Vadim Georgiev
SELVHJELPSBØKER: Vi har fått ekspertene til å fortelle oss hvilke som er de beste. Foto: Shutterstock / Vadim Georgiev
Selvhjelpsbøker

Psykologer røper: Dette er de beste selvhjelpsbøkene

Selvhjelpsbøker kan være både underholdende, lettleste og faglig solide.

Selvhjelpsbøker selger så det suser, og det finnes mange gode alternativer. Selvhjelpsbøker er bøker som ønsker å påvirke din livskvalitet i positiv retning, og de handler om alt fra kosthold og psykiske problemer, til karrieretips og personlig utvikling.

Psykologspesialist Jan-Ole Hesselberg er kjent fra Folkeopplysningen på NRK, og er ledende fagsjef i ExtraStiftelsen. Han har laget en oversikt over det han mener er de beste selvhjelpsbøkene.

- Selvhjelpsbøker er så utrolig mye forskjellig, men jeg har laget en liste som dekker flere områder, forklarer han.

LES OGSÅ: Sliter du med angst?

De beste selvhjelpsbøkene

Hesselberg mener disse selvhjelpsbøkene er de beste:

  1. Trange rom og åpne plasser (Repål og Berge) - En bok om å håndtere angst, skrevet av to dyktige, norske psykologer. Nyttig for både dem som sliter med angst og dem som kjenner noen som sliter med det (noe som vil si cirka alle). Denne har jeg anbefalt ofte til mine pasienter.
  2. Få ting gjort! (David Allen) En guide i hvordan du håndterer og disponerer gjøremålene dine. Konkrete tips som er veldig nyttig om man klarer å følge dem. Antakelig mer stressdempende enn de aller fleste selvhjelpsbøkene som handler om stress.
  3. Tenke, fort og langsomt (Daniel Kahneman) Ingen typisk selvhjelpsbok, men min ubestridte favorittbok. Du får ingen tips om hvordan du skal leve livet ditt, men du får fryktelig mye kunnskap om hva som foregår i hodet ditt når du skal ta beslutninger og gjøre vurderinger. Denne kunnskapen bør gjøre deg vesentlig mer ydmyk - noe jeg tror de aller fleste har mye bedre av enn økt selvfølelse.
ANBEFALTE BØKER: Hesselberg anbefaler "Få ting gjort!" av David Allen, "Tenke, fort og langsomt" av Daniel Kahneman og "Trange rom og åpne plasser" av Repål og Berge. Foto: Produsenten
ANBEFALTE BØKER: Hesselberg anbefaler "Få ting gjort!" av David Allen, "Tenke, fort og langsomt" av Daniel Kahneman og "Trange rom og åpne plasser" av Repål og Berge. Foto: Produsenten Vis mer

Dette bør du se etter

Hesselberg forklarer at man bør se etter følgende «røde flagg» når man vurderer hvilken selvhjelpsbok man skal lese:

  1. Bredt tema. Veldig mange selvhjelpsbøker er ekstremt generelle og handler om å «få et bedre liv» eller «takle stress». Det er et dårlig tegn. Gå heller for bøkene som fokuserer på et avgrenset tema - «Slik takler du sceneskrekk» eller «10 tips for å holde huset ryddig». 
  2. Manglende utdanning på forfatter. Selvhjelpsbøker blir ikke automatisk bra av at forfatterne har høy utdannelse, men det har vist seg at de med høyere utdannelse oftere gir råd som er i tråd med god forskning.
  3. Svulstige lovnader. Styr unna de som lover mye. De som hevder at livet ditt vil forandre seg helt, lover altfor mye.


LES OGSÅ: - Ensomheten har fulgt meg hele livet.

RØDE FLAGG: Psykologspesialist Hesselberg sier at man bør se etter tre "røde flagg" når man vurderer hvilken selvhjelpsbok man skal lese. Foto: Aurora Nordnes
RØDE FLAGG: Psykologspesialist Hesselberg sier at man bør se etter tre "røde flagg" når man vurderer hvilken selvhjelpsbok man skal lese. Foto: Aurora Nordnes Vis mer

Psykologens beste tips

Psykolog Eva Tryti er spesialist i psykologi, og er blant annet kjent fra NRK Puls. Hun har skrevet flere selvhjelpsbøker, blant annet «Evig din?» og «Eva Trytis beste råd til par». Tryti liker å holde seg oppdatert på hvilke selvhjelpsbøker som finnes i markedet.

- Selvhjelpsbøker har helt klart en verdi dersom de er godt skrevet, og er skrevet av fagfolk. Noen bøker driver med opplæring i psykiske vansker, og det er derfor svært viktig at forfatteren kan det han skriver om, forklarer Tryti.

Hun forteller at bøkene kan ha samme funksjon som selvhjelpsgrupper, og at mange finner trøst i å oppdage at de ikke er de alene med problemene og tankene sine. Selv tipser hun ofte klientene om å lese ulike selvhjelpsbøker.

- Generelt kan selvhjelpsbøker hjelpe leserne til å få bedre innsikt i egne problemer, og egen livssituasjon, forklarer hun.

ANBEFALT: Psykolog Eva Tryti anbefaler blant annet bøkene "Sex, ja takk" av Gro Isachsen, "Stille" av Susan Cain, "Hersketeknikk" av Jon Risdal og Hilde Sandvik og "Stop walking on eggshells" av Paul Mason og Randi Kreger. Foto: Produsenten
ANBEFALT: Psykolog Eva Tryti anbefaler blant annet bøkene "Sex, ja takk" av Gro Isachsen, "Stille" av Susan Cain, "Hersketeknikk" av Jon Risdal og Hilde Sandvik og "Stop walking on eggshells" av Paul Mason og Randi Kreger. Foto: Produsenten Vis mer

Tryti påpeker at terapitimer er kostbart, og at mange kan spare både tid og penger på å lese gode selvhjelpsbøker.

LES OGSÅ: Ja, beslutningsvegring kan ødelegge livskvaliteten

Disse bøkene anbefaler Tryti

  1. Det finnes en serie med gode bøker som heter «Å bekjempe ...». Bøkene heter for eksempel «Å bekjempe sinne og irritasjon», «Å bekjempe lav selvfølelse» og «Å bekjempe panikk». Disse inneholder nyttige metoder for å bekjempe ulike symptomer. De er oversatt fra engelsk, og er gode fagbøker. Jeg anbefaler ofte disse bøkene til mine klienter.
  2. «Hersketeknikk» av Jon Risdal og Hilde Sandvik. Denne boken er billig og lett å få tak i. Den gir konkrete tips til hvordan man kan møte mennesker som utøver hersketeknikk, for eksempel på jobb. Boken er nyttig for dem som kjenner mennensker som bruker manipulasjonsteknikker. Boken er skrevet av to journalister, men tar utgangspunkt i psykologi og er veldig velskrevet.
  3. «Stille, introvert styrke i en verden som aldri slutter å snakke» av Susan Cain er en bok jeg ofte anbefaler. Den handler om det å være innadvendt. Det er en veldig viktig bok, og mange oppdager at de ikke er like vennene eller partneren sin. Jeg har møtt mange som er på gråten etter å ha lest den, og som kjenner seg igjen i det som står.
  4. «Stop walking on eggshells» av Paul Mason og Randi Kreger. Den handler om Borderline (ustabil) personlighetsforstyrrelse. Om hvordan disse menneskene fremstår, hvordan man kan leve med noen som har den osv. Det er et tema som det ikke er skrevet så mye om, og boken er veldig nyttig. 
  5. «ADHD» av Sverre Hoem. Det er en håndbok for voksne med ADHD, og den kan være veldig nyttig. Mange voksne vet ikke at de har ADHD eller ADD.
  6. «Sex, ja takk» av Gro Isachsen. Hun er sexolog og fagperson, og boken kan være til stor hjelp for par. Hun gir mange tips om hvordan man kan ha det morsommere i sengen, og utfordrer leseren til å bli en bedre elsker. 
  7. «Superstudent» av Olav Schewe. Denne har jeg til og med anbefalt til mine egne barn! Forfatteren har lest om mange ulike studieteknikker og samlet de viktigste i denne boken. 
     

LES OGSÅ: Når kjæresten er besatt av hobbyen sin

- Selvhjelpsbøker gir folk skyldfølelse

Sissel Gran er en norsk psykolog, og blant annet kjent for å ha lansert begrepet «tidsklemma». Hun er ikke begeistret for mengden selvhjelpsbøker som finnes i dag.

- Folk blir litt slått ut av volumet, tror jeg. Og mange får skyldfølelse for ikke å være flinke nok til å følge opp, sier hun.

Gran anbefalter kun én bok: «Kunsten å elske» av Dimitrij Kielland Samoilow.

- Endelig en god selvhjelpsbok for par, sier hun.

SKYLDFØLELSE: Psykolog og spaltisk Sissel Gran tror mange får skyldfølelse for å ikke være flinke nok til å følge opp alle rådene i selvhjelpsbøkene. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
SKYLDFØLELSE: Psykolog og spaltisk Sissel Gran tror mange får skyldfølelse for å ikke være flinke nok til å følge opp alle rådene i selvhjelpsbøkene. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

Til forsiden