PUSHUPS: Synes du det er vanskelig å ta pushups? Da er du ikke alene. I denne saken får du gode råd til hvordan det kan bli litt lettere å utføre øvelsen!  Foto: .shock - Fotolia
PUSHUPS: Synes du det er vanskelig å ta pushups? Da er du ikke alene. I denne saken får du gode råd til hvordan det kan bli litt lettere å utføre øvelsen! Foto: .shock - Fotolia Vis mer

Pushups

Push-ups er en av de beste treningsøvelsene

Men mange kvinner sliter med å gjøre den. Få ekspertens tips til hvordan du får det til!

KK.NO: Synes du det er vanskelig å ta push-ups, eller armhevinger som det også heter? Da bør du lese videre. 

Vi har spurt Eirik Bakken, som er personlig trener og driver Eirik Bakken Trening, om han har noen gode tips til hvordan man kan bli flinkere til å utføre den gamle trenings-traveren. 

Men først, hvorfor er det egentlig så bra å ta pushups?

LES OGSÅ: Derfor bør du aldri kutte ut styrketreningen

Stimulerer de store muskelgruppene 

- Pushups er en kjempebra øvelse fordi den stimulerer flere store muskelgrupper i kroppen vår. Man bruker brystmuskulaturen, skuldermuskulaturen, mage- og ryggmuskulaturen samt armstrekkmuskulatur, bedre kjent som triceps. 

En annen god ting med pushups er at du ikke er avhengig av et treningssenter eller ekstra utstyr. 

- Det er en øvelse hvor kroppsvekten brukes som motstand, slik at man kan utføre den hvor som helst, sier Bakken. 

SUPER TRENING: Pushups er en bra øvelse fordi den aktiverer de store muskelgruppene i kroppen.  Foto: SolisImages - Fotolia
SUPER TRENING: Pushups er en bra øvelse fordi den aktiverer de store muskelgruppene i kroppen. Foto: SolisImages - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Har du hørt om vakuumøvelsen?

Viktig å utføre øvelsen riktig

Det er ingen tvil om at pushups er en bra øvelse, i alle fall hvis den utføres riktig. For som med alle andre styrkeøvelser er det er et par klassiske treningstabber som bør unngås

-Pass på at du holder kroppen strak, og at du ikke krummer eller svaier korsryggen. Det er viktig at du klarer å holde en sterk mage- og ryggmuskulatur under utførelsen av øvelsen - kroppen skal være rett som en linje fra skulder til hæl. 

Husk også at du skal se ned i gulvet når du utfører øvelsen. Hever du haken fremover utsetter du nakken for unødvendig stress, og øvelsen vil bli tyngre å utføre. 

Hvordan tar man pushups riktig? 

- Start på magen med en bred posisjon med armene, stram mage og rygg og løft deg opp til en plankestilling hvor armene er strake – pass på at vekten kommer rett over armene, ikke strekk dem foran deg. 

- Dersom du synes det er tungt kan du absolutt utføre øvelsen med knærne i gulvet slik at du tar litt belastning bort fra øvelsen, forteller eksperten. 

Er du fortsatt litt usikker på hvordan øvelsen skal utføres? Da kan du ta en titt på videoen nedenfor: 


LES OGSÅ: Slik effekt har trening på kroppen

Bli flinkere til å ta pushups 

Ønsker du å bli flinkere til å ta pushups? Da anbefaler Bakken deg å gjøre følgende:  

- Her velger jeg å sette fokus på å gjøre øvelsen med flere repetisjoner enn det mange gjør i dag. Hvis du for eksempel klarer tre pushups uten knærne i gulvet, også gir du deg der, anbefaler jeg deg å fortsette på knærne slik at repetisjonene i hver serie øker. 

- Et sted mellom 6 og 15 repetisjoner og to og fire serier vil gi økt muskelmasse, som igjen vil gi deg bedre forutsetninger til å klare flere repetisjoner uten knærne i gulvet, sier Bakken. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: