Trening

Pustefeilene vi gjør når vi trener

Slik kan du få enda mer ut av treningen din.

TUNG VEKT, TUNG PUST: Holdning er viktig under vektene, med det er riktig pusteteknikk også. Puster du godt nok? Foto: Colourbox
TUNG VEKT, TUNG PUST: Holdning er viktig under vektene, med det er riktig pusteteknikk også. Puster du godt nok? Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Uansett om du trener kondisjon, styrke eller smidighet, er riktig holdning et must. Øvelsene skal både være effektive og forsvarlig utført. Men hvordan du puster, er også viktig.

Fitsugar.com har kategorisert pustefeilene vi gjør når vi trener. Har du funnet korrekt pusteteknikk, eller kjenner du deg igjen i en av disse fire pustekategoriene?

"Jeg er den store, stygge ulven"

Når du løper intervaller, eller presser deg hardt, er det naturlig å puste og pese. Det finnes likevel et nivå av pustepesing som kan gjøre deg svimmel, og da bør du senke farten litt, eller ta en pause for å få tilbake normal pust. Sjekk ut yogaøvelsene for deg som løper.

LES OGSÅ: Derfor får du hodepine etter trening

"Jeg er under vann"

Løfting av tunge vekter, annen krevende styrketrening eller yogaøvelser kan være såpass vanskelig og kreve så mye konsentrasjon, at du ikke engang merker at du holder pusten. Musklene trenger oksygen for å fungere godt, men i tillegg kan det å holde pusten gi deg hodepine og kvalme. Fokuser på å puste inn og ut i et jevnt tempo, uten pauser. Det hjelper å se seg i speilet på treningssenteret for å bli minnet på at du må puste.

"Jeg er på fødestua"

Hvis du ikke er av dem som holder pusten, kan det hende du puster kort og raskt, som under en fødsel. Det får oksygenet inn og karbondioksidet ut, men det å ikke puste dypt nok, kan gi deg hodepine og gjøre deg svimmel.

LES OGSÅ: Å puste med magen gir energi

Teknikk 3: "Jeg er en kanin"

Er du av dem som kun puster gjennom nesen på trening? Dette fungerer for allergikere, fordi nesehårene filtrerer bort allergenene, hvis ikke nesen er helt tett. Men er du gang med intens kondisjonstrening, klarer du ikke få inn nok oksygen gjennom to små nesebor. Det samme gjelder med karbonioksidet du skal få ut fort nok. Når du øker intensiteten, må du derfor huske å puste gjennom munnen. Når det er sagt - å bare puste gjennom munnen i hverdagen, er heller ikke bra.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer