Sukker:

Rådene som hjelper deg å redusere sukkerinntaket

Ekspertene mener det er på tide at vi tar tilbake lørdagsgodtet.

SUKKER: For en kvinne som spiser 2000 kalorier om dagen at maks 200 kalorier kommer fra sukker – hvilket tilsvarer rundt 50 gram sukker. FOTO: NTB Scanpix
SUKKER: For en kvinne som spiser 2000 kalorier om dagen at maks 200 kalorier kommer fra sukker – hvilket tilsvarer rundt 50 gram sukker. FOTO: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi spiser fortsatt for mye tilsatt sukker, og spesielt mange barn og unge får i seg godt over anbefalingene. Mange av oss har nok en tendens til å assosiere kos med snop, men mye sukker i hverdagen kan gå utover alt fra konsentrasjon til helsa.

- Det har flere umiddelbare konsekvenser. Det som skjer når du spiser sukker er at du får et forhøyet blodsukker og økt produksjon av insulin. Så faller blodsukkeret fort igjen og du føler deg slapp og uopplagt, forteller klinisk ernæringsfysiolog Ragnhild Lekven Fimreite, som driver Ernæringsfysiolog.no.

LES OGSÅ: Er du alltid trøtt og sliten? Dette kan være årsaken

Øker risikoen for overvekt og feilernæring

Dette kan gå utover konsentrasjonen, utholdenhet og engasjement for det du driver med. Over tid kan et høyt sukkerinntak føre til både vektøkning, sykdom, som diabetes type 2, og feilernæring.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer