Løping

Raskeste vei til bedre form

Flere og flere blir hektet på motbakkeløp, den tøffe treningen som funker godt uten oppvarming.

DROPP OPPVARMING: Syren kommer alltid, men legg opp løpet slik at du får den så sent som mulig, sier ekspert.  Foto: Thinkstock
DROPP OPPVARMING: Syren kommer alltid, men legg opp løpet slik at du får den så sent som mulig, sier ekspert. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
La oss si du skal løpe 2,7 km i svært rolig tempo. Ikke noe problem for de aller fleste. Men når vi begynner å snakke om 2,7 km med klatring på 402 meter og med stigning på opptil 22 prosent, blir saken en litt annen.

Motbakkeløp er den hurtigst voksende kondisjonsidretten her i landet. Og det har vært en enorm økning i antall arrangerte løp. Mens det i 2002 ble arrangert fem motbakkeløp var tallet i 2011 på 150 løp. I fjor stilte 45 000 til start, og i år forventes det omkring 55 000 deltakere.

Men hvorfor i alle verden skal man drive på med dette? For de fleste holder det å småjogge på tredemøllen med en stigningsgrad på 3-4 grader (5.7 grader er 10% stigning). Og hvorfor drive med blodslit opp en slalåmbakke eller fjelltopp når man kan løpe på flat mark?

Hvordan sette i gang treningen? Les tipset til eksperten lenger ned.



En helt unik målgang

- Ingen målgang kan måles med motbakkeløp. Ikke bare har man gjennomført en optimal treningsøkt, men man får en fantastisk naturopplevelse. Og så er det en enorm sosial greie, sier Christian Prestegård, motbakkeredaktør i Kondis.no og markeds- og sponsoransvarlig for fire ulike motbakkeløp, og legger til:

- For mål er jo bare halvveis. Nedturen er en sosial opptur!


Dette sier han gjelder spesielt for motbakkeløpene som har mål på høye fjelltopper som Fanaråken Opp i Luster og Skåla 1848m rett opp i Loen.

LES OGSÅ: Ut på fjelltur? Staver gjør deg mindre støl

I tillegg forteller han at motbakkeløp foregår på mykt underlag og er således den mest skånsomme løpsformen. Prestegård går så langt som å si at motbakkeløp er verdens meste skånsomme og effektive trening for å komme i bedre form.

I tillegg til å gi bedre kondisjon, gir motbakkeløp variert styrketrening for legg-, lår- og setemuskulatur.

Spør du seg likevel om dette er noe du kan drive med? Svaret til Prestegård er ja!

Populære motbakkeløp

  • 30. juni: Storehesten Opp. Gaular i Sogn og Fjordane.
  • 14. juli: Kvasshovden Opp. Ulvik i Hordaland.
  • 21. juli: Melen Opp. Fræna i Møre og Romsdal.
  • 28. juli: Blåhø Opp. Vågå i Oppland.
  • 11. august: Fanaråken Opp. Luster i Sogn og Fjordane.
  • 18. august: Skåla Opp. Stryn i Sogn og Fjordane.
  • 25. august: Folgefonna Opp. Kvinnherad.
  • 29. september: Stoltzekleiven Opp. Bergen i Hordaland.
  • 29. september: Oslos Bratteste. Wyllerløypa i Oslo.
  • 20. oktober: Vealøs Opp. Skien i Telemark.
  • Kilde: Finansavisen.


    Noe for alle

    Prestegård sier alle kan drive med motbakkeløp.

    - Dagens deltakerlister har en enorm overvekt av unge, men den har også mange veteranløpere over 60.

    Hvordan går man fram om man ønsker å delta i et motbakkeløp?

    Eller bli med på KK-mila 2012!

    - Finn et løp som passer for deg, og som har trimklasser. Så kan du begynne treningen i motbakke. Ta gjerne en uhøytidelig test på seg selv. Vær forsiktig med intensiteten i begynnelsen, og tilpass treningen etter egne forutsetninger. Finn den måten som passer best for deg, anbefaler Prestegård.

    Motbakkedronning Anita Håkenstad Evertsen sier motbakkeløp er best uten oppvarming. De som stiller oppvarmet og gira begynner ofte for hardt.

    Trenger ikke varme opp

    - Bruk heller de første kilometerne som oppvarming. Får du syre i beina må du begynne å gå, og da kan du tape mye tid. Syren kommer alltid, men legg opp løpet slik at du får den så sent som mulig, sa hun til Finansavisen denne måneden.

    Løpslengden på motbakkeløp varierer fra 910 m (Stoltzekleiven i Bergen) til 20,8 km (Nibbeløpet i Geiranger). Det løpet med den høyeste målgang i Norge er Fanaråken Opp på 2068 m.o.h., mens Skåla Opp har størst høydeforskjell fra start til mål med hele 1848 høydemeter, ifølge Løplabbet.no (ekstern lenke).

    Oslos bratteste arrangereres ved Wyllerløypa i Sørkedalen 29. september.

    LES OGSÅ: Slik kommer du raskere i bedre form.

    VÅGER DU?

    Kommer du til å bli med på et motbakkeløp i år?



    Nei, aldri i livet.
     
    102 (44%)
    Kanskje, jeg har blitt litt nysgjerrig på det.
     
    72 (31%)
    Ja, dette skal jeg prøve i år!
     
    29 (13%)
    Ja, jeg har vært med før.
     
    27 (12%)

    Unngå skadeepidemi

    Christian Prestegård håper flere vil teste ut motbakkeløp så man slipper den epidemien med løpsskader som oppsto på 80-/90-tallet da alle skulle løpe gateløp og maratonløp på asfalt.

    Prestegård ble selv så skadet av maratonløping på asfalt at han måtte slutte med løping i 1995. Etter syv års treningspause begynte han med motbakkeløping i 2002 og etter det har han ikke vært skadet.

    LES OGSÅ: Flere kvinner løper maraton

    Tilslutt sier han:

    - Motbakkeløp er noe mer enn motbakkeløp. Et symbol på det gode liv er å være på opptur, det skjer ting både på det fysiske, mentale, og sosiale plan, og tilslutt er det altså en fantastisk naturopplevelse.

    KAN GI GODE RÅD: Christian Prestegård er motbakkeredaktør i Kondis.no og rådgiver for mange motbakkeløpere på alle nivåer. Foto: Anne Jenny Dvergsdal
    KAN GI GODE RÅD: Christian Prestegård er motbakkeredaktør i Kondis.no og rådgiver for mange motbakkeløpere på alle nivåer. Foto: Anne Jenny Dvergsdal Vis mer
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer