ROING: Roing er en fin øvelse å få med i treningsprogrammet, mener eksperter. FOTO: NTB Scanpix
ROING: Roing er en fin øvelse å få med i treningsprogrammet, mener eksperter. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Roing:

Roing forbrenner mye og involverer mange muskler

- Kan forbrenne mer enn sykling, sier ekspert.

Romaskinen er kanskje ikke det apparatet de fleste av oss bruker som utholdenhetstrening på treningssenteret, men skal vi tro ekspertene er det er absolutt lurt å begynne.

- Roing som utholdenhetsøvelse er en kjempefin erstatter om du ønsker litt variasjon fra den tradisjonelle løpingen, sier treningscoach ved entirebody.no, Sander Andersen, til KK.

Han forklarer at roing er veldig skånsomt for kroppen fordi du slipper «slagene» mot kroppen som du gjør under løping. Andersen understreker at løping ikke er farlig, men at skaderisikoen er mindre under roing.

- Dette gjelder særlig hvis personen har dårlig teknikk, litt høy kroppsvekt, lite erfaring eller har problemer med hofter eller knær som er potensielt utsatt for slike «slag».

Trener ryggmuskulaturen

Roing involverer nesten alle musklene i kroppen. Spesielt blir ryggmuskulaturen tatt i bruk, sammenlignet med løping og sykling der vi hovedsakelig bruker bena. Andersen mener roing er et godt alternativ dersom du har lagt opp flere økter i løpet av uka.

- Skal du for eksempel trene to dager på rad og den ene økten er styrketrening på bena, er roing et godt alternativ dagen etter, fordi øvelsen utfordrer overkroppen i mye større grad. Da slipper du å trene med vonde ben, og potensielt utsette restitusjonstiden om du skal ha enda en økt dagen etter.

LES OGSÅ: Derfor er det viktig å trene rygg

OVERKROPPEN: Roing er kondisjonstrening som hovedsakelig utfordrer overkroppen. FOTO: NTB Scanpix
OVERKROPPEN: Roing er kondisjonstrening som hovedsakelig utfordrer overkroppen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Dette er Andersens fire grunner til å prøve roing:

  • Det gir variasjon i treningen
  • Bra for personer som har skader fremprovosert av for eksempel løping
  • Om du har en treningshverdag med flere forskjellige økter på rad
  • Om du ønsker en øvelse for å utvikle kondisjon, men som hovedsakelig går på overkroppen

LES OGSÅ: Bør du egentlig trene hvis du er støl?

- Forbrenner mer enn sykling

Tore Foss er hovedtrener på Skullerud Sportssenter. Han forklarer at roing byr på høy forbrenning og at du får gjort mye trening på kort tid.

- Du bruker 80 prosent av hele muskelmassen når du ror. Både overkroppen og bena skal være i bevegelse. Du forbrenner derfor mer på én time med roing, enn én time på sykkel, for eksempel, sier Foss til KK.

KONDISJON: Er du litt lei av mølla? Da kan du trygt variere treningen din med romaskinen. FOTO: NTB Scanpix
KONDISJON: Er du litt lei av mølla? Da kan du trygt variere treningen din med romaskinen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

For en god økt på romaskinen anbefaler Foss at du trener med omtrent 75 prosent intensitet. Er du nybegynner råder han deg til å sørge for at teknikken er på plass før du begynner å ro.

- Det er viktig å kjenne teknikken. Ikke ha for tung belastning i starten, og ikke kjør for fort frem og tilbake. Begynn med rolige bevegelser.

Noe av det viktigste for å ro korrekt er å legge seg bakover når du drar tilbake spaken, forklarer han. Når du skal fremover mot maskinen igjen er det viktig å ikke bøye bena for mye. En fin huskeregel er å ikke bøye bena før hendene har passert knærne.

- Ha strake armer, og ikke bøy dem for tidlig. Når du drar deg bakover er det armene som skal dras bak til slutt. Dette er det grunnleggende, men det er nok lurt å høre med en ekspert for å være sikker på at du har teknikken inne, sier Foss.

LES OGSÅ: Derfor bør du måle hvilepulsen din

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: