Treningsapparater

Romaskinen er en real kalorikiller

Kombiner styrke, kondisjon og hurtighet. Så får du full treningseffekt på halv tid.

HØYT KALORIFORBRUK: Roing er en av treningsformene som gir høyest kaloriforbruk siden man bruker store deler av kroppen og jobber på høy intensitet. Foto: All Over Press
HØYT KALORIFORBRUK: Roing er en av treningsformene som gir høyest kaloriforbruk siden man bruker store deler av kroppen og jobber på høy intensitet. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Du har helt sikkert registrert at det er romaskiner på treningssenteret ditt. Men romaskiner har lett for å bli satt litt i skyggen av både tredemøller og ellipsemaskiner, og selv bruker du kanskje de sistnevnte apparatene i langt større grad enn romaskinen.

Men hvorfor det egentlig? Trening på romaskin er en svært effektiv treningsform, som gir deg økt utholdenhet, den styrker muskulaturen, og øker fettforbrenningen – og ofte bare på halve tiden.

Roing er skånsom trening som gir lav belastning på ledd og muskulatur, og samtidig gir treningen god kondisjon og aktiverer både bein, sete, rygg, marge, armer og skuldre.

LES OGSÅ: Her er den beste treningen på 20 minutter

– Du får ikke mer effektiv trening enn dette, har Norges roer-ess Olaf Tufte tidligere uttalt til Dn.no (ekstern lenke).

- Unik totalidrett

- Roing er bra fordi det er en totalidrett, forteller Jorunn Foss, daglig leder ved Skullerud Sport Senter (ekstern lenke), som er Norges største innendørs roklubb.

- Roing gir både kondisjon og styrke, slik at det blir svært effektivt. Roing er en unik totalidrett som gir grunntrening til all annen aktivitet, er en aktivitet i seg selv eller kan brukes som rehabilitering. Eller rett og slett som en svært tidsbesvarende treningsform der resultatet kommer raskt. sier hun til KK.no.

Passer for alle

Trening på romaskin er en aktivitet som passer for alle:

- Fra toppidrettsmenneske til «Bjarne» på 80 som nesten ikke kan gå på grunn av dårlige hofter, sier Foss.

Man tilpasser bare intensiteten på treningen etter formen. Nybegynnere kan ha lav motstand og jobbe i rolig tempo, mens trente kan ha høy motstand og jobbe i hurtig tempo. Bare husk å varme opp før du trener.

Bruk displayet

Roing aktiverer hele 78 prosent av musklene, ifølge Foss.

Dessuten er roing en av treningsformene som gir høyest kaloriforbruk siden man bruker store deler av kroppen samtidig som man jobber på høy intensitet.

- Concept2 (type romaskin red.anm.) har et fantastisk display som gjør treningsformen interessant i forhold til målbarhet, fortelle Foss.

Se på displayet på romaskinen som viser tempoet ditt, og bruk det som en motivasjonsfaktor. Kanskje du kan ro fortere det neste minuttet, eller kanskje du kan ro 2000 meter enda raskere på neste treningsøkt.

På flere maskiner er det i tillegg innstillinger som gjør at du kan konkurrere, for eksempel mot maskinen. Eller gjør det til en sosial greie: Koble roapparatene sammen og konkurrer med personen(e) på romaskinen(e) ved siden av.

LES OGSÅ: Slank med minimumsinnsats

Intervall og langkjøring

Bruk romaskinen til å kjøre både intervaller og langkjøring, skriver Trim.no (ekstern lenke), og gir disse rådene.

LES OGSÅ: Tren knallhardt – forbrenn mer etter økten

  • Ved intervalltrening: Veksle mellom harde intervaller med høy intensitet og pauser. Dragene er på cirka 1-10 minutter. Mellom hvert drag tar du en aktiv pause på cirka 1-3 minutter og holde lavere intensitet.

  • Under langkjøring: Da holdes en lavere intensitet over lengre tid, og pulsen er jevnere. Da bør du holde på i minst 30 minutter.

  • Og bare til informasjon: Olaf Tufte har NM i romaskin. Han ror 2000 meter på sterke 5.46.9 minuttter, som gir en gjennomsnittsfart på 1.26.7 minutter per 500 meter. Og for øvrig forbrenner han 1100-1200 kilokalorier på en time langkjøring på romaskinen, mot 700 kilokalorier på en times løping.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer