FLAUT OG UBEHAGELIG: Mye rumling i magen kan være både flaut og ubehagelig.  Foto: AltoPress / Maxppp
FLAUT OG UBEHAGELIG: Mye rumling i magen kan være både flaut og ubehagelig. Foto: AltoPress / Maxppp Vis mer

Mage

Rumler det mye i magen din?

Maten og måten du spiser på kan ha mye å si. Her er løsningen på problemet.

Luft i magen er ikke akkurat en livstruende plage, men jammen er det plagsomt nok!

I tillegg til at det kan være litt flaut når magen rumler så høyt at kollegaen på pulten ved siden av hører det, så er det også irriterende og ubehagelig å ha luft som surkler rundt i systemet der nede.

Heldigvis er dette et svært vanlig «problem», og dersom du sliter med mye høylytt rumling fra mageområdet, er du slett ikke alene!

LES OGSÅ: Trøtt? Du kan ha sopp i magen!

Maten kan være «synderen»

Ifølge ekspertene på Lommelegen.no (Lommelegen.no er i likhet med KK.no eid av Aller Internett) kommer den pinlige rumlelyden som regel av at magen jobber med maten eller resterende mat som ligger igjen i fordøyelsessystemet - innholdet eltes frem og tilbake av tarmsammentrekninger, det lages luft/gass og denne gassen beveger på seg.

Og som regel er det faktisk ikke sult, men maten du spiser og måten du spiser den på «synderen».

Ifølge Lommelegen.no er disse mattypene hyppige årsaker til luftplager:

  • Melkeprodukter
    Laktose, som er en sukkertype som finnes i melkeprodukter, er en vanlig årsak til gass i tarmen. Prøv syrnede melkeprodukter som yoghurt og kulturmelk-produkter! De som reagerer på laktose, kan likevel ofte tåle disse produktene.

  • Enkelte grønnsaker
    Disse er spesielt notoriske: erter og bønner, kål, løk, rosenkål, brokkoli og blomkål.

  • Fruktsukker
    Noen frukter (og juicer av disse) inneholder mye fruktsukker, og kan lage problemer for noen: Svisker, epler, rosiner, bananer.

  • Overdrevet inntak av fiber
    Det kan være et forsøk verd å redusere inntaket av fiber (kornprodukter, frukt og grønnsaker) en tid, og så gradvis innføre det i kosten igjen for å se hvor mye fiber som er passe for deg.

  • Sorbitol og mannitol
    Disse kunstige søtningsmidlene finnes i en rekke sukkerfrie produkter og kan gi gassdannelse …særlig tyggis kan bli et problem!

  • Fettrik mat
    Fettrike kjøttmåltider, sauser og fritert mat kan forårsake gassproblemer.

  • Kaffe og røyk
    Noen får mye luft i magen av kaffe og røyk. Reduser, eller forsøk uten og se om det hjelper!

  • Kullsyreholdige drikkevarer
    Prøv drikkevarer uten kullsyre dersom du er plaget med mye luft i magen.

    LES OGSÅ: 11 tips for flatere mage

    Peppermynte-te og gode spisevaner

    Det er ikke nødvendigvis slik at du endre kostholdet ditt for å bli kvitt den plagsomme rumlingen (men hvis du er svært plaget kan det være lurt).

    Ifølge en fersk studie gjennomført ved McMaster universitetet i Canada kan også peppermynte-te hjelpe mot luftplager.

    Resultatene av undersøkelsen viste at det å drikke 2,5 dl med peppermynte-te rett etter et måltid kan forhindre rumlingen, eller minske lydnivået i løpet av kun fire minutter, skriver helsenettstedet iVillage.com (ekstern lenke).

    - Peppermynte får glatt muskulatur i fordøyelseskanalen til å slappe av og hjelper til med å bryte ned store luftbobler slik at de blandes med mat og kommer seg lydløst gjennom fordøyelsessystemet, sier Susan M. Lark, lege og forfatter av boken «Dr. Susan Lark’s Hormone Revolution».

    Sitron er også en kjekk ting å ha i kjøleskapet ditt hvis du er plaget med magetrøbbel, luft eller oppblåsthet.

    En kopp varmt vann med fem-seks dråper sitronvann i før du spiser frokost om morgenen skal nemlig ha den egenskapen at det får fart på fordøyelsen din. Sitronsaften fungerer som en mild detox, og hjelper til å få skylt ut avfallsstoffer, og redusere oppblåsthet.

    Et annet godt tips er å ta deg litt ekstra god tid når du spiser maten din.

    Ifølge ekspertene på Lommelegen.no kan det lønne seg å spise langsomt, tygge sakte og svelge før du tar en ny munnfull.

    Når du spiser fort svelger du nemlig mye luft samtidig, og dette kan være med på å forårsake magerumlingen (husk å unngå sugerør, da svelger du også mye luft).

    LES OGSÅ: Peppermynte-te fikser nesten alt

    Flere tips mot luftplager:
  • Etter et større måltid føler mange behov for å legge seg nedpå litt eller ta en middagslur. Prøv å utsette det til du har vært litt i aktivitet. Dette får i gang tarm-motorikken og hjelper deg å forebygge gassdannelse. Og gassen som dannes, kommer raskere ut!

  • Spis regelmessige måltider. Det å være skrubbsulten, for så å spise et stort måltid, danner ofte gass.

  • Rumling i magen kan også komme av stress og har en tendens til å bli verre når man er er engstelig og når man spenner seg i magen fordi man er redd for høylytt rumling. Prøv å slappe mer av, også i forhold til lyden. Rumling er en normal kroppslyd og derfor ikke er noe du behøver å skamme deg over.

  • Luftplager, rumling og ubehag i magen kan være symptomer på en rekke sykdommer i mage/tarm-systemet. Dersom du ikke blir bedre ved endringer i kosthold og livsstil, bør du oppsøke lege.

    LES OGSÅ: Slik unngår du ballong-mage

  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: