TRAPPELØP: Trappeløp er mer skånsomt for kroppen da du ikke trenger å løpe veldig fort for å komme opp i puls. Det egner seg best som anaerob intervalltrening - altså trening på høy intensitet. FOTO: NTB Scanpix
TRAPPELØP: Trappeløp er mer skånsomt for kroppen da du ikke trenger å løpe veldig fort for å komme opp i puls. Det egner seg best som anaerob intervalltrening - altså trening på høy intensitet. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Trappeløp:

Så effektivt er trappeløp

- Det kan brukes til å både booste kondisen og gi deg bedre utholdenhet, i tillegg til at det også er en fin form for styrketrening, sier ekspert.

Temperaturene har steget, asfalten er endelig synlig og løpesesongen er i gang for fullt! Naturen blir jo regnet som verdens største treningssenter, så her er mulighetene uendelige. Enten om det er powerwalk, langkjøring, intervaller, spensttrening, styrketrening med egen kroppsvekt eller trappeløp.

Vi har inntrykk av at sistnevnte er blitt en mer og mer populær treningsform i løpet av den siste tiden - og det skjønner vi veldig godt! Trappeløp er både raskt, effektivt og ikke minst; det får i gang hjertepumpa på null komma niks.

Men hva er egentlig de største fordelene med trappeløp? Og hvordan bør man helst gjøre det? KK har tatt en prat med to treningseksperter for å høre deres synspunkt om denne treningsformen.

Og hvem vet, kanskje blir du inspirert til å finne din nærmeste trapp med en eneste gang?

LES OGSÅ: Har du hørt om «plogging»?

En annen form for intervall

- Jeg ser på trappeløp som en litt annerledes form for intervalltrening. Det kan brukes til å både booste kondisen og gi deg bedre utholdenhet, i tillegg til at det også er en fin form for styrketrening. Å løpe i trapper er jo en god variasjon fra den treningen man legger ned i styrkerommet.

Det sier løpeekspert og tidligere toppidrettsutøver Hanne Lyngstad til KK.

Hun forteller at alle bevegelser som gir ordentlig motstand på beina kan være funksjonelle for å få fremgang i løpingen. Så om du er en aktiv løper kan det være smart å supplementere med noen trappeøkter i ny og ne.

Dessuten kan trappen også fint brukes til spensttrening.

TRAPPELØP ER EN ANNERLEDES FOR FOR INTERVALLTRENING: - Det kan brukes til å både booste kondisen og gi deg bedre utholdenhet, i tillegg til at det også er en fin form for styrketrening, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix
TRAPPELØP ER EN ANNERLEDES FOR FOR INTERVALLTRENING: - Det kan brukes til å både booste kondisen og gi deg bedre utholdenhet, i tillegg til at det også er en fin form for styrketrening, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Mer skånsomt

- En annen fordel med å gå eller jogge i trapper er at det skåner beina mer enn ved å løpe helt flatt. Foten treffer underlaget litt før enn den ville gjort om man løp vanlig, og på den måten vil man slippe det harde og brå støtet på vrist, knær og hofter, sier Lyngstad.

- Men hvordan bør man helst legge opp trappeløpinga?

- Hvor ofte og hvor mange runder/repetisjoner man bør gjøre avhenger først og fremst av hvor lang trappen er og hvor godt trent man er fra før. Dette er hard trening - og det er viktig å huske på at man ikke bør legge inn altfor mange harde økter i uka om målet er å bygge et godt treningsgrunnlag.

En gang i uka

Rolige langturer og intervaller som går i terskelfart er også viktig. Det gir et solid grunnlag for å kunne orke harde trappeløpsøkter.

- Om man får presset inn trappeløping èn gang i uka holder det i massevis tenker jeg, sier Lyngstad.

Det er også friidrettsutøver Ingvill Måkestad Bovim enig i.

- Hvis du velger å løpe på hvert trappetrinn i en vanlig trapp trener du mest kondis, men jo flere trinn du tar om gangen jo mer utfordrer du muskulaturen.

- Et genialt trappeløptips fra meg: finn en lang trapp, løp opp denne så fort du orker 10 ganger og gå ned igjen. Denne økta inneholder stølhetsgaranti!

LES OGSÅ: Etter bare ti minutter gir løping en positiv helseeffekt

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: