Å VÆRE «TYNNFEIT»: Mange kan spise så mye junk de vil uten å bli overvektige. Det de må være oppmerksomme på et at de kan være tynnfeite, som betyr at de er slanke på utsiden med feite på innsiden. FOTO: Shutterstock / Arman Zhenikeyev
Å VÆRE «TYNNFEIT»: Mange kan spise så mye junk de vil uten å bli overvektige. Det de må være oppmerksomme på et at de kan være tynnfeite, som betyr at de er slanke på utsiden med feite på innsiden. FOTO: Shutterstock / Arman Zhenikeyev Vis mer

Å være tynnfeit:

Så farlig er det å være «tynnfeit»

- Du kan være det til tross for at du har en normal BMI, sier eksperten.

Hiver du innpå junkfood, godterier og brus nesten hver eneste dag, men er likevel ikke overvektig? Bra tenker du, dårlig tenker vi - for selv om du kun har noen få valker på utsiden kan det hende at du har langt flere på innsiden!

Jøran Hjelmesæth, som er seksjonsleder ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold og professor ved Universitetet i Oslo, forteller at personer som er slanke kan ha relativt mye av det indre, farlige fettet som legger seg rundt tarmene og leveren.

- Dersom man spiser mer energitett mat enn man forbrenner, vil man få økt fettprosent både på «innsiden» og på «utsiden», men det første overskuddet lagrer seg gjerne på «innsiden». Noen er mer arvelig disponert for å lagre fett på «innsiden», og kan dermed ha mye fett i bukhulen rundt de indre organene (bukfett) uten å være klar over det – dette til tross for at de kanskje har en normal BMI (18,5 til 24,9).

LES OGSÅ: Tre tegn på at du er for overvektig

Øker risikoen for type 2-diabetes

Videre forteller Hjelmesæth at det er farlig å ha for mye bukfett fordi det blant annet øker risikoen for type 2-diabetes.

- Litt for mye bukfett (livvidde 80 centimeter eller mer hos kvinner og 94 centimeter eller mer hos menn) reduserer den blodsukkersenkende effekten av insulin (insulinresistens), og kan dermed gi økt risiko for type 2-diabetes.

- Økende grad av bukfedme (livvidde 88 centimeter eller mer hos kvinner og 102 centimeter eller mer hos menn) øker også risikoen for hjerte- og karsykdommer, som for eksempel hjerteinfarkt.

Finnes det en måte å måle om man står i faresonen for å få dette?

- Den enkleste måten å sjekke det på, er å måle livvidden din ved hjelp av et målebånd eller lignende – det er helt gratis og du kan gjøre det selv, sier han.

LES OGSÅ: Overvektige kan være friskere

Å HA FOR MYE BUKFETT: Det å ha for mye bukfett øker risikoen for for å få type 2-diabetes, samt hjerte- og karsykdommer. Foto: Shutterstock / AlexeiLogvinovich
Å HA FOR MYE BUKFETT: Det å ha for mye bukfett øker risikoen for for å få type 2-diabetes, samt hjerte- og karsykdommer. Foto: Shutterstock / AlexeiLogvinovich Vis mer

Mulig å redusere det indre fett selv

Mistenker du at du har noen centimeter for mye rundt midjen? Da har vi en god nyhet til deg! Bukfettet er nemlig relativt lett å bli kvitt ved hjelp av kostreduksjon og trening.

- Enkle tiltak hjelper mye. Dersom du har noen kilo for mye kan to til tre kilo vektreduksjon fjerne nesten like mye indre fett (to kilo) - det indre fettet er nemlig det første som forsvinner ved vektreduksjon.

- Økt fysisk aktivitet kan også redusere mengden indre fett selv om vekten ikke går så mye ned – dette skyldes at muskler veier mer enn fett. Forebygging er likevel best, derfor anbefaler jeg deg å følge de norske offisielle kostrådene nedenfor:

  • Det anbefales et kosthold som hovedsakelig er plantebasert, og som inneholder mye grønnsaker, frukt, bær, fullkorn og fisk, og begrensede mengder rødt kjøtt, salt, tilsatt sukker og energirike matvarer.
  • Det anbefales at man opprettholder balanse mellom energiinntak og energiforbruk.
  • Det anbefales at alle daglig er i fysisk aktivitet i minst 30 minutter.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: