MUSKELSVINN: Skal du ha en treningsfri ferie? Det skal faktisk ikke mer enn en toukers treningfri periode før muskelmassen allerede har begynt å minske.  Foto: Lev Dolgachov / Alamy/All Over Press
MUSKELSVINN: Skal du ha en treningsfri ferie? Det skal faktisk ikke mer enn en toukers treningfri periode før muskelmassen allerede har begynt å minske. Foto: Lev Dolgachov / Alamy/All Over PressVis mer

Muskelsvinn

Så fort forsvinner musklene

Det er ikke mange fridagene som skal til.

Du har kanskje jobbet hardt med treningen for å forberede kroppen på bikinisesongen.

Ja, kanskje er du riktig stolt av at du endelig har klart å få sterke armer, en rumpe med litt mer sprett i, eller bare er i generelt bedre form.

Og nå er du skikkelig klar for å slenge på deg bikinien og boltre deg på sydhavsstrender i et par uker.

Men hvor lenge kan du egentlig ha fri fra treningen før musklene svinner hen, og fettet tar over kroppen igjen?

– Man ser et tap av muskelmasse etter bare to uker med fravær av trening, mens fettmassen øker fra det sekundet man spiser mer enn man forbrenner. Med andre ord; en skikkelig dårlig sirkel, sier Øystein Jensen, trener og fysioterapeut hos Artesia AS til KK.no.

Muskler kan ikke bli fett

Det skal altså ikke mer enn en to ukers ferie til før muskelmassen allerede har begynt å minske.

BLIR IKKE FETT: Ifølge Jensen vil aldri en muskelcelle kunne bli en fettcelle, slik mange tror.
BLIR IKKE FETT: Ifølge Jensen vil aldri en muskelcelle kunne bli en fettcelle, slik mange tror. Vis mer

Men selv om mange tror det, er det faktisk ikke slik at det er musklene i seg selv som omdannes til fett.

– Muskler kan aldri bli til fett. En muskelcelle vil for alltid være en muskelcelle, men en kropp kan endre komposisjon og derfor oppfattes det som om musklene «har blitt» til fett, forklarer Jensen.

– Det som da har skjedd er at musklene har blitt mindre på grunn av fravær av aktivitet og stimuli, og fettmassen har gått opp fordi man har spist mer kalorier enn man har forbrent.

Dette er fort gjort dersom du i treningsfrie perioder fortsetter å spise slik du vanligvis gjør når du trener fast. Når du trener bruker jo kroppen ekstra energi, og trenger derfor mer å gå på. Men dersom du ligger på stranden i to uker og fortsetter å spise de samme mengdene du er vant til, da vil det raskt kunne få utslag på kroppen din.

LES OGSÅ: Slik får du mindre fett og mer muskler

LØPETUR: Det skal ikke så mye trening til for å opprettholde formen i ferien. Sats gjerne på korte, men intensive økter. Foto: REX/OJO Images/All Over Press
LØPETUR: Det skal ikke så mye trening til for å opprettholde formen i ferien. Sats gjerne på korte, men intensive økter. Foto: REX/OJO Images/All Over Press Vis mer

Ta korte, intensive økter

Det er strengt tatt de færreste av oss som gidder å bruke halve ferien vår på å trene. Ferie skal tross alt være en tid for avslapning og kos. Likevel er det ikke så mye du trenger å gjøre for å opprettholde formen i løpet av sommerens reiser.

– Det handler om å få stappet inn litt trening minimum 3 ganger i uken, men øktene trenger ikke vare i mer enn 15-20 minutter så lenge man kliner skikkelig til, sier Jensen.

– Mitt beste råd for å opprettholde en grei rytme gjennom ferien er korte og effektive økter. Kjør på med høy intensitet gjennom for eksempel bakkeløp, sirkeltrening, spensthopp og sprint. Gjerne alle i en fantastisk suppe.

Har du derimot bestemt deg for at ferie skal være ferie, og at treningen får vente til du kommer hjem, så er det ikke verdens undergang. Likevel bør du passe på å spise etter ditt aktivitetsnivå, og ikke etter hvor mye du er vant til å spise.

– En kilo eller to vil du ofte legge på deg, men det mister man kjapt idet man er i gang igjen etter ferien, sier Jensen.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: