BRUK BEINA OG FÅ OPP TEMPO: Da kan du gjøre turen til en skikkelig kalorikiller.  Foto: kevron2001 - Fotolia
BRUK BEINA OG FÅ OPP TEMPO: Da kan du gjøre turen til en skikkelig kalorikiller. Foto: kevron2001 - Fotolia
Trening

Så fort må du faktisk gå

For at det skal ha treningseffekt.

KK.NO: Hva er vel bedre enn en deilig gåtur i frisk natur nå som høsten har kommet, med alle sine vakre farger?

Ja, en gåtur kan være fin mosjon, og mange av oss bruker dette aktivt som trening, både på hverdager og i helgene. 

Men, for at gåturen din skal ha noen treningseffekt, kan du ikke bare tusle avgårde i ditt eget tempo. 

UT I NATUREN: Å bevege seg utendørs i frisk luft og herlig natur - hva er vel bedre enn det? Foto: Nordic Life
UT I NATUREN: Å bevege seg utendørs i frisk luft og herlig natur - hva er vel bedre enn det? Foto: Nordic Life Vis mer

- Vil du oppnå treningseffekt med en gåtur så må du sørge for at du blir skikkelig svett i luggen, er beskjeden fra personlig trener, Anniken Karlsrud. 

LES OGSÅ: Dårlig form? Slik kommer du i gang med løpingen

Gåtur som trening

Er du fersk innen begrepet trening, er gåtur en ypperlig treningsform, men: 

- Er du litt aktiv fra før og ønsker å komme i bedre form så holder det ikke med en halvrask gåtur noen dager i uka.

Karlsrud har lang erfaring som personlig trener og kostholdsveileder, og er utdannet ved Norges Idrettshøyskole. I tillegg er hun snart ferdig utdannet lege.

Hun mener turgåing, slik det stort sett foregår, passer mer inn i kategorien fysisk aktivitet enn det kan kalles trening.

Tempo bør være så raskt at du blir andpusten og svett. Pulsen stiger i takt med tempo.

- Tempoet bør være så raskt at du får problemer med å føre en sammenhengende samtale, men kan klare å snakke i korte setninger. Faktisk kan det være mer effektivt med en rask tur i raskt tempo enn en lang og rolig spasertur, forteller hun, og anbefaler kupert terreng med mye bakker hvor du tar i ekstra for å få optimalt utbytte.

På den måten kan du legge inn naturlige intervaller med høyere intensitet i bakkene og ha mulighet til å hente deg inn når det går nedover.

- En skikkelig intensiv økt på 20-50 min 3-4 ganger i uka er innenfor. Men for all del folkens, ikke glem hverdagsmosjonen.

LES OGSÅ: Slik kan du bli kvitt hold på tre minutter

TRENING: For at gåturen skal gi deg best resultater må du sørgefor at du blir andpusten. Det kan du styre ved å velge bakker, korte ned turen og øke tempo og intensitet. Foto: Scanpix
TRENING: For at gåturen skal gi deg best resultater må du sørgefor at du blir andpusten. Det kan du styre ved å velge bakker, korte ned turen og øke tempo og intensitet. Foto: Scanpix Vis mer

Et slag for hverdagsmosjon

Det har aldri vært så mange treningssentere i Norge, samtidig er det en kjent sak at vi aldri vært så lite flinke til å bruke beina til hverdagsaktiviteter.

- Aldri har gjennomsnittvekten vært så høy. Det er ikke tvil om at for lite hverdagsaktivitet har mye av skylda for overvekt og livsstilsplager, sier Karlsrud og legger til:

Anniken Karlsrud har jobbet som personlig trener og kostholdveileder ,ønsker å inspirere deg til en sunnere, sprekere og mer lykkelig hverdag for folk flest. Foto: Anton Soggiu
Anniken Karlsrud har jobbet som personlig trener og kostholdveileder ,ønsker å inspirere deg til en sunnere, sprekere og mer lykkelig hverdag for folk flest. Foto: Anton Soggiu Vis mer

- Hvis du får lite fysisk aktivitet i løpet av dagen kan ikke en time eller to på treningssenteret et par ganger i uka kompensere for dette.

Ifølge Folkehelseinstituttet får bare halvparten av nordmenn 30 min fysisk aktivitet hver dag.

- Derfor vil jeg slå et slag for hverdagsmosjon! Ikke glem det!, ber Karlsrud. Gjør det i tillegg til trening du liker å holde på med.

Hun nevner enkle ting som:

- Bruk trappa istedenfor heisen, hopp av bussen to stopp før du er hjemme, la bilen stå på vei til butikken eller treningssenteret, skaff deg en skritteller for motivasjon. Alle kan få det til. Du også!

BRUK ARMENE: Staver kan hjelpe deg med å få brukt armene skikkelig når du går på tur - da får du litt styrketrening i samme slengen. Foto: Nordic Life
BRUK ARMENE: Staver kan hjelpe deg med å få brukt armene skikkelig når du går på tur - da får du litt styrketrening i samme slengen. Foto: Nordic Life Vis mer

Samtidig påpeker Karlsrud at vi må utfordre oss selv for å bedre kondisjonen.

– Sørg for at du blir andpusten og svett i luggen. Det kan du styre ved å velge bakker, korte ned turen og øke tempo og intensitet.

- Gange styrker kroppen men ikke nok som styrketrening. Derfor bør du legge inn styrkeøvelser i treningsprogrammet i tillegg.

Fordeler med gange som aktivitetsform:

  • Lav terskel. Lett å få til. Krever lite utstyr og planlegging
  • Lett å få med en venn på
  • Frisk luft er bra for kropp og sinn
  • Mye bedre enn å sitte i ro
  • Helsefremmende
  • Supert som hverdagsmosjon
  • Flott i bakker
  • Ideelt hvis målet er å bli mer aktiv
  • Liten skaderisiko

 

Til forsiden