Kutte sukker:

Så lang tid tar det før søtsuget gir seg

Ernæringsfysiologen svarer: Bør vi kutte ut sukker brått, eller redusere over tid?

GOD MAT: Det blir ofte mye god mat i løpet av sommeren. Dersom du planlegger å ta en liten pause fra sukker, får du ernæringsfysiologens beste tips her! FOTO: NTB
GOD MAT: Det blir ofte mye god mat i løpet av sommeren. Dersom du planlegger å ta en liten pause fra sukker, får du ernæringsfysiologens beste tips her! FOTO: NTB Vis mer
Publisert

I sommerferien koser vi oss gjerne ekstra mye med god mat og drikke. Noen opplever at det er vanskelig å komme tilbake til gode rutiner etter ferien. Etter mange uker med is, drinker, kaker og godteri, er det ikke så sikkert at havregrøt og smoothie er det som frister mest om kvelden.

For hvis du har spist mye sukker i ferien, kan det hende du rett og slett må venne kroppen av det. Ja, litt som en «avrusning»:

- Studier har vist at rusmidler og sukker stimulerer mange av de samme nevrale systemene i hjernen. Sukker og sødme kan føre til en «craving» hos mennesker som er svært likt det som fremkalles av vanedannende legemidler, har Aina Westrheim Ravna, som er professor ved Institutt for medisinsk biologi, Universitetet i Tromsø, tidligere sagt til KK.

Så lang tid tar det før søtsuget gir seg

Det er altså ikke bare-bare å slutte å spise søtsaker, så ikke fortvil - alt avhenger ikke av din egen viljestyrke!

KK har hørt med klinisk ernæringsfysiolog i TINE, Anne Marie Skjølsvik, om hvordan kroppen vår reagerer på å kutte ut sukker, og hvordan vi overvinner søtsuget.

Skjølsvik bekrefter at sukker fungerer på samme måte som rusmidler og virker på belønningssystemet i hjernen.

- Når vi spiser noe søtt vil sukkerreseptorer i munnen fyre av og sende signaler til hjernen. I tillegg påvirker sukkeret opiatsystemet, og gir en lykkefølelse, som kan føre til at man blir sukkeravhengig, forklarer hun.

Hvis du har spist mye sukker over en lengre periode, vil du altså kunne kjenne på abstinens-lignende symptomer når du kutter det ut. Men hvor lang tid tar det før suget går over?

- Dersom man kutter brått ut alt som har et høyt innhold av sukker og er søtt, vil man få en bedring i løpet av en ukes tid, sier Skjølsvik.

Det vil være hardt i starten, men etter hvert vil søtsuget forsvinne mer og mer, forsikrer ernæringsfysiologen.

- Så du må bare holde ut til du er over «kneika». Er du flink og holder deg unna i to-tre ukers tid vil du merke at alt smaker mye søtere dersom du prøver å spise noe søtt igjen, og at behovet for sukker derfor ikke er det samme.

FERIE: - Etter en lang sommerferie har man kanskje lagt seg til «vane» å alltid spise dessert eller ta en is etter middag eller kose seg med noe godt på kveldene, sier ernæringsfysiolog. FOTO: NTB
FERIE: - Etter en lang sommerferie har man kanskje lagt seg til «vane» å alltid spise dessert eller ta en is etter middag eller kose seg med noe godt på kveldene, sier ernæringsfysiolog. FOTO: NTB Vis mer

Slutte brått eller redusere inntaket?

Dersom kroppen din er vant til å få mye sukker, kan den første uken altså være ganske tøff. Det kan kanskje virke fristende å redusere inntaket over tid, men ifølge Skjølsvik er det mest effektivt å slutte «cold turkey».

- Jeg vil anbefale å kutte drastisk ned på matvarer med mye tilsatt sukker i en kort periode, for det er relativt liten tid kroppen trenger på å «kvitte» seg med sukkeravhengigheten, sier Skjølsvik.

Du kan hjelpe deg selv å holde ut i disse ukene ved å vurdere situasjonene du pleier å spise noe søtt til, råder hun.

- Etter en lang sommerferie har man kanskje lagt seg til «vane» å alltid spise dessert eller ta en is etter middag eller kose seg med noe godt på kveldene. Her må man lage seg noen enkle strategier for hvordan unngå sukkerfella, for ofte kan vi like gjerne spise av vane som av lyst.

Dersom du for eksempel pleier å unne deg noe søtt på kveldene kan du begynne å lage deg en enkel kveldsmat med grove kornprodukter, proteinrik tilbehør som magert kjøttpålegg, ost eller egg, grønnsaker med dip, yoghurt med müsli og så videre, tipser Skjølsvik.

Slik overvinner du søtsuget - 4 tips

KK har tidligere skrevet om hvordan vi overvinner søtsuget. Da kom ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky med fire gode tips:

  • Lag deg en kopp te. Søtsuget er ofte bare et savn etter noe å spise eller holde på med, og da kan en kopp te hjelpe. Ha gjerne i litt melk og en halv teskje honning.
  • Puss tennene! Da smaker ikke godteri like godt.
  • Sjokolade? Ta bare litt, og mørkt. Hvis du må spise sjokolade, sørg for å nyte den. Ta en liten bit skikkelig eksklusiv mørk sjokolade som gir en intens smaksopplevelse, men som ikke gir så mye kalorier. Da får du mye antioksidanter også, selv i en 10 grams bit!
  • En smart måte å lure søtsuget på uten å få i seg en eneste kalori, er å drikke peppermyntete eller chai-te. Krydrete urteteer er søte i seg selv, og inneholder heller ikke tilsetningsstoffer av noe slag. Man kan også ta en sukkerfri pastill eller sukkerfri tyggegummi. Men husk at sukkerfritt nødvendigvis ikke er kalorifritt. Sukkerfri sjokolade, for eksempel , inneholder mye fett.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer