KAFFETØRST FOLK: Nordmenn er svært glad i kaffe, men for noen kan det gå utover nattesøvnen. FOTO: NTB Scanpix
KAFFETØRST FOLK: Nordmenn er svært glad i kaffe, men for noen kan det gå utover nattesøvnen. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Koffein og søvn:

Så lenge virker koffeinet

Drikker du kaffe etter lunsj kan det gå utover søvnen.

Det er forsket mye på kaffekoppens helseeffekter, men det er negative effekter ved den antioksidantrike drikken også. Drikker du kaffe for å komme deg gjennom 14-knekken kan det ha betydning for hvor uthvilt og energisk du føler deg dagen etter.

- Koffein er et stimulerende stoff og som med andre stimulerende stoffer kan det ha positive og negative effekter, sier overlege i klinisk farmakologi ved St. Olavs Hospital og professor ved Institutt for klinisk og molekylær medisin ved NTNU, Olav Spigset.

- Hva som dominerer vil variere. Noen merker at de blir i litt bedre humør, presterer litt bedre, blir litt «pigget opp», mer våken og kanskje mer årvåken. Men det kan også ha noen ulemper, som det at det kan gjøre det vanskelig å sove. Noen merker at de blir urolige, noen får hjertebank, noen får sure oppstøt og en kan bli litt skjelven.

P-piller kan spille inn

Vi har ulik toleranse for koffein, og vi reagerer forskjellig. De som er vant med å drikke mye kaffe tåler kanskje litt mer, og i tillegg kan både røyk og p-pillebruk spille inn. For eksempel gjør røyk at du bryter ned koffein raskere, slik at når du slutter å røyke vil du kunne tåle mindre kaffe enn du har gjort før.

Enzymet som bryter ned koffein i kroppen kalles CYP1A2.

- Dette enzymet påvirkes av røyking og av kjønnshormoner, for eksempel østrogen, forklarer Spigset.

Stoffer i røyk gjør at koffeinet bryter raskere ned, mens kjønnshormoner er med å påvirke slik at enzymet jobber saktere. Derfor kan både p-pillebruk og graviditet være med å senke koffeintoleransen vår.

Så lenge varer virkningen:

- Vi snakker gjerne om halveringstid, og det er tiden det tar før nivåene i kroppen er halvert. For koffein er det rundt fem timer, altså tar det fem timer før man har rundt halvparten av nivåene igjen. Så tar det fem nye timer før du er på halvparten av det igjen, forklarer Spigset.

Merker du at det er vanskelig å sove dager der du drikker kaffe etter klokken 12 så kan det altså være lurt å droppe den siste kaffekoppen, men ifølge Spigset skal det litt til før effekten varer så lenge.

- Det tror jeg gjelder ytterst få. Da er det jo snakk om det må ta nesten12 timer før effekten er borte, og det er lenge. Men det avhenger også av hvor mye kaffe du drikker, sier han.

OPPKVIKKENDE: Men drikker du kaffe for å holde deg våken utover ettermiddagen, kan det ha betydning for hvor kvikk du føler deg dagen etter. FOTO: NTB Scanpix
OPPKVIKKENDE: Men drikker du kaffe for å holde deg våken utover ettermiddagen, kan det ha betydning for hvor kvikk du føler deg dagen etter. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Kan ha effekt på søvnkvalitet

Ståle Pallesen, søvnekspert og professor ved Universitetet i Bergen, forteller at flere studier har vist at også søvnkvaliteten vår blir redusert av koffein. Det betyr at mye kaffe ikke bare kan gjøre at det blir vanskelig å sovne om kvelden, men at det også kan ha betydning for blant annet andelen dyp søvn gjennom natten. At vi får nok dyp søvn er viktig for at vi skal føle oss uthvilte dagen etter.

Selv råder Pallesen personer som har problemer med å sovne om kvelden til å kutte koffein fra klokken 12.00. Han forklarer at halveringstiden – tiden det tar før koffeinnivået har sunket til omkring halvparten, øker med antall kaffekopper.

- Normalt nås maks konsentrasjon i blodet cirka 30 til 75 min etter inntak. Halveringstiden er tre til syv timer, men dersom en har inntatt høye doser blir halveringstiden lengre fordi evnen til å bryte ned koffein da blir redusert, sier han.

Det er store forskjeller på hvordan vi reagerer på koffein og hvor høy toleranse vi har. Det er også mulig at om du vanligvis drikker mye kaffe så har du høyere toleranse enn du har hatt tidligere.

- Det er uklart om toleranse til koffein bygger seg opp, men det er trolig likevel forskjeller i hvor sterk effekt koffein har og hvor raskt koffein blir eliminert, forteller Pallesen.

Tilpass mengden

Kaffe har også vist å kunne ha helsemessig gunstige effekter, og for de fleste er det ikke grunn til å advare mot å drikke kaffe. Ifølge Spigset vil de fleste selv merke det om kaffen går utover søvnen eller gir andre negative bivirkninger.

- I og med at kaffe kan gi uro, angst, hjertebank og sure oppstøt, så kan disse tilstandene forverres når vi drikker kaffe, og da kan det være greit å begrense bruken, sier han.

- Jeg tror de aller fleste vil merke eventuelle ubehagelige effekter selv, og tilpasse kaffeinntaket sitt etter det.

LES OGSÅ: Ny studie viser at kvinner bør få sove mens han bør stå opp tidlig

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg: