HVERDAGSMOSJON: En studie fra Karolinska institutet viser at 10 minutters moderat til intensiv fysisk aktivitet om dagen minsker risikoen for hjerte- og karsykdom med 38 prosent. FOTO: NTB Scanpix
HVERDAGSMOSJON: En studie fra Karolinska institutet viser at 10 minutters moderat til intensiv fysisk aktivitet om dagen minsker risikoen for hjerte- og karsykdom med 38 prosent. FOTO: NTB Scanpix
Mosjon:

Så lite er det som skal til

Nye studier viser at all bevegelse teller – uansett om du bare beveger deg et par minutter.

Igjen og igjen viser forskning at noe av det beste du kan gjøre for helsen din, er å røre på deg. Og da handler det ikke bare om lange og harde treningsøkter, men om å få bevegelse inn i hverdagen og å redusere tiden du sitter stille.

– Det er blitt altfor mye fokus på intensiv trening i samfunnet vårt, som om det andre ikke teller. Men det gjør det. Kroppen trives med å bevege seg. Hva den gjør, spiller ingen rolle, sier Elin Ekblom Bak, som er forsker ved Gymnastik- og Idrottshögskolan i Stockholm.

De største helsegevinstene får dem som går fra å være helt inaktive og ikke trene overhodet til å begynne å røre litt på seg. En svensk studie har for eksempel vist at den som bytter ut så lite som et par minutter stillesitting med noen form for bevegelse, kan redusere risikoen for det såkalte metabolske syndromet, som innebærer en økt risiko for hjerte- og karsykdom.

– Alt du gjør i stedet for å sitte stille, er bra, om det så bare er å gå i et minutt. Dét er et budskap det er viktig å få fram, for da blir ikke terskelen til dette med aktivitet og trening så høy, sier Elin Ekblom Bak.

LES OGSÅ: Kan vi bytte ut trening med en pille?

ALT ER BEDRE ENN INGENTING: – Alt du gjør i stedet for å sitte stille, er bra, om det så bare er å gå i et minutt, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix
ALT ER BEDRE ENN INGENTING: – Alt du gjør i stedet for å sitte stille, er bra, om det så bare er å gå i et minutt, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Hverdagsbevegelsen må ikke undervurderes

I de retningslinjene som finnes fra blant annet Verdens helseorganisasjon, anbefaler man ti minutters bevegelse om gangen, men det har man nå gått bort fra.

– I de siste anbefalingene som kom for noen måneder siden, er man ikke så nøye med de sammenhengende ti minuttene. Da er oppmerksomheten rettet mot at all bevegelse er bra bevegelse. Så hvis du går raskt i fem minutter til butikken, er det en aktivitet som teller med, sier hun.

Den totale anbefalingen fra Helsedirektoratet på 150 minutters moderat fysisk aktivitet i uken gjelder imidlertid fortsatt.

– All aktivitet som gjør at pulsen stiger, innbefattes av dette. Det kan være at du går opp noen trapper eller at du løper etter bussen for eksempel, sier Elin Ekblom Bak.

Så hverdagsbevegelsen må ikke undervurderes, for den er kjempeviktig for helsen din. Men den som også legger inn trening, kommer til å oppnå enda større helsegevinster. I den svenske studien som nevnes ovenfor, så man at ti minutter høyintensiv aktivitet om dagen så mye som halverer risikoen for det metabolske syndromet.

– Den typen trening er selvsagt også veldig bra, men aller best er det å finne en aktivitet som passer deg og som du kan drive med på lang sikt. Ikke å ha tid er den vanligste grunnen til at man ikke trener regelmessig, og å få aktiviteten inn i hverdagen er et enkelt og effektivt grep, sier Elin Ekblom Bak.

LES OGSÅ: Sterkere hjerne med styrketrening

Ikke glem aktivitet som styrker musklene

Husk også aktivitet som styrker musklene. Det trengs for at kroppen din skal orke hverdagen.

– Jobb med enkle øvelser med kroppen som motstand eller klem inn litt styrketrening når du bærer varer fra butikken eller mens du gjør andre hverdagsaktiviteter. Som i mange andre sammenhenger er det enkle ofte det beste, mener hun.

– En av de beste øvelser er å reise seg opp og ned ti ganger hver gang man skal sette seg.

Livsstilsprofessor Mai-Lis Hellénius ved Karolinska institutet kaller det å gjøre en «Kiruna».

– Senk deg ned, berør stolen, og reis deg opp igjen. Hvis du gjør dette ti ganger hver gang du skal sette deg, kommer du til å få kjempebra trening, for da trener du både beina, rumpa og bevegeligheten i viktige ledd, sier hun.

– Kroppen trenger å bevege på seg, men den bryr seg ikke om hvilken måte du gjør det på. Noen liker å gå på treningssenter og trene hardt, noe som er veldig bra, men hvis du ikke gjør det, så spiller det ikke noen rolle.

LES OGSÅ: 70 prosent av den norske befolkningen er fysisk inaktive

Til forsiden