YOGA KAN HJELPE: Mange av oss vil oppleve en eller annen form for angst eller stemningsforstyrrelse i løpet av livet, og yoga kan da brukes som en form for selvhjelpsterapi.
YOGA KAN HJELPE: Mange av oss vil oppleve en eller annen form for angst eller stemningsforstyrrelse i løpet av livet, og yoga kan da brukes som en form for selvhjelpsterapi. Vis mer

Så lite yoga skal til for å forbedre helsen din

Ny studie viser at kun én yogatime i uken kan forbedre den psykiske helsen betraktelig.

Publisert

Forskning har gang på gang vist at yoga er bra for både den psykiske og fysiske helsen, og faktisk er det noe av det enkleste du kan gjøre for å forbedre helsen din. Eksperter har derimot vært usikre på hvor mye yoga som faktisk trengs for å høste belønningen.

Mange tenker nok at de må trene minst tre ganger i uken, eller gjerne enda oftere, for å få skikkelig helseeffekt og utbytte av yogatimen, men så komplisert er det heldigvis ikke.

For å komme til bunns i hvor mye yogatrening som trengs for å oppnå effekt, analyserte forskere ved Boston University School of Medicine 30 pasienter med klinisk depresjon. De deltok på et yoga- og pustekurs med varighet på 90 minutter, enten én gang i uken eller tre ganger i uken. I tillegg gjennomgikk deltakerne skanninger av hjernen og symptomene på depresjon ble registrert på en skala.

Resultatet viser at både de deltakerne som trente yoga tre ganger i uken og de som kun trente én gang i uken, opplevde at den psykiske helsen ble forbedret betraktelig. Alle opplevde også en økning av en aminosyre i kroppen, som spiller en rolle i å håndtere depressive symptomer. Disse nivåene ble forhøyet i opptil fire dager etter treningsøkten, men forsvant etter åtte dager.

Derfor konkluderte forskerne med at én yogatime i uken er tilstrekkelig.

GOD FØLELSE: - Du blir kvitt alt det du ikke trenger av tanker og følelser, og du sitter igjen med blanke ark og en god følelse, sier eksperten.
GOD FØLELSE: - Du blir kvitt alt det du ikke trenger av tanker og følelser, og du sitter igjen med blanke ark og en god følelse, sier eksperten. Vis mer

Yoga gir lykkefølelse

- Yoga er en gammel helsepraksis med yogapositurer og pusteøvelser i sentrum. Yoga har raskt vokst i popularitet over hele verden, og det er stadig mer dokumentasjon på at yoga er bra mot livsstilssykdommer.

Det sier Gunn Helene Arsky, som er selvstendig ernæringsfysiolog cand. scient, skribent og yogalærer.

Statistikken viser at mange av oss vil oppleve én eller annen form for angst eller stemningsforstyrrelse i løpet av livet, og yoga kan da brukes som en form for selvhjelpsterapi. Yoga kan med andre ord hjelpe mot både fysiske og psykiske plager, og er noe som alle kan få til.

- Yoga bliss, eller lykksalighet etter yoga, er en helt faktisk og fysisk forandring i hjernen. Gjennom rolige, målrettede bevegelser og bevisst åndedrett går det opp nye nervebaner i hjernen. Hjernen slipper ut signalstoffet serotonin, et lykkestoff som letter stress og angst og får hele kroppen til å gi slipp, forklarer Arsky.

Hun sier at en yogaklasse, og en mer regelmessig yogapraksis, blir som en omstart for sinnet.

- Du blir kvitt alt det du ikke trenger av tanker og følelser, og du sitter igjen med blanke ark og en god følelse. Ved å meditere i bevegelse, som i yoga, eller sittende i stille meditasjon, får du tilgang til og kan være yogalykke. Vit at det gjør deg godt, både for kroppen og sjelen, sier hun.

LES OGSÅ: 7 yoga-øvelser du vil elske!

SOSIALT: Yoga kan føre til flere sosiale gevinster med andre som har samme interesse.
SOSIALT: Yoga kan føre til flere sosiale gevinster med andre som har samme interesse. Vis mer

Opplever mestring og glede

Yoga er en aktivitet som fører til at kunnskapsbaserte råd om å bygge god psykisk helse tas i bruk. Det er et godt eksempel på gjennomføring av flere av rådene for å fremme hverdagsglede.

- Yoga kan for mange påvirke tankene med en positiv gevinst. Forskning viser at hva vi gjør, hva vi gir vår tid, oppmerksomhet og prioritet til, er av stor betydning for hvordan vi har det. Hverdagsglede handler om de små, enkle tingene du kan gjøre i din egen hverdag for å oppleve mestring og glede.

Det sier Tove Gundersen, som er generalsekretær i Rådet for psykisk helse til KK.

Derfor vil det være klokt å investere i en aktivitet som gir mening.

LES OGSÅ: Yogaprogrammet som gjør deg sterk og smidig

Fem råd

Gundersen kommer med fem konkrete råd for å oppleve mer hverdagsglede.

Begrepet hverdagsglede og disse fem rådene er oversatt fra engelsk «Five ways to wellbeing». På norsk er rådene oversatt til:

- Yoga er et eksempel både på en aktivitet, en oppmerksomhet, læring, og for mange det å knytte bånd med andre som utfører og gjør det samme. Dette kan føre til flere sosiale gevinster med andre som har samme interesse, forklarer Gundersen.

Det kan derfor være flere gode råd fra forskning som innfris gjennom samme gjøremål - nettopp yoga.

Helsedirektoratet omtaler rådene som fem råd for økt livskvalitet og sterkere psykisk helse.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer